Régi ismerős, Az ébredő Erőt jegyző J.J. Abrams váltja a múlt héten kirúgott Colin Trevorrowt a Star Wars IX rendezői székében — tette közzé a starwars.com. Vagyis az a rendező fejezheti be az új trilógiát, aki közel öt évvel ezelőtt elkezdte azt.

jj_abrams_starwars.jpg

Manapság úgy tűnhet, gyorsan cserélődnek a Star Wars-rendezők, de amilyen szomorú és kínos eset volt Phil Lord és Chris Miller kirúgása a Han Solo-film éléről, annyira nem kavart fel senkit Colin Trevorrow múlt héten bejelentett távozása.

Trevorrowt 2015 augusztusában jelentették be a IX. Epizód rendezőjeként, azóta dolgozott Az ébredő Erővel elkezdett és Az utolsó Jedikkel idén folytatódó Star Wars-trilógia záró fejezetének előkészületein, de a személyét sosem övezte olyan izgalom, mint a VIII. Epizódot készítő Rian Johnsont vagy az említett rendezőpárost. Trevorrow készített egy jó filmet (Safety Not Guaranteed), majd egy sikeres szuperprodukciót (Jurassic World), amivel bizonyította, hogy képes helytállni egy nagy költségvetésű franchise film élén. Mindez elég oknak tűnt a feltörekvő rendezőket felkarolni szándékozó Lucasfilm-elnök, Kathleen Kennedy számára, hogy bizalmat szavazzon Trevorrownak.

Az író-rendező tavaly decemberben tette le az asztalra a IX. Epizód forgatókönyvének első vázlatát, ám néhány nappal később bekövetkezett Carrie Fisher váratlan halála, ami után Leia hercegnő karakterét okosan ki kelett írni a történetből. Hogy ebbe tört-e bele Trevorrow bicskája, azt nem tudni, de a Hollywood Reporter és a Variety is úgy értesült, Trevorrow forgatókönyvi megoldásai nem nyűgözték le a Lucasfilmet. A szakításnak előjele is volt idén augusztusban, amikor bevonták Jack Thorne forgatókönyvírót (Harry Potter és az elátkozott gyermek), hogy dolgozza át a szkriptet.

colin_trevorrow_tfa_premier.jpg

A levegő akkor kezdett elfogyni Trevorrow körül, amikor nyár elején bemutatták legújabb — és saját bevallása szerint legszemélyesebb — filmjét, a The Book of Henryt, amely egyrészt csúnyán megbukott a kasszáknál (4,3 millió dolláros bevétel), másrészt ízekre szedték a kritikusok, az év egyik legrosszabb filmjének kiáltva ki. Már akkor úgy tűnt, csak idő kérdése, hogy Trevorrow távozzon a Star Wars-film éléről, és azt hiszem, ez meg is történt volna hamarabb, ha nem jön közbe a Han Solo-film körüli botrány. Sokan gondolhatták, hogy az eset inkább megerősíti a IX. Epizód rendezőjének helyzetét — talán ő maga is fellélegzett egy időre —, de úgy tűnik, az eset inkább arra késztette Kathleen Kennedyt, hogy még idejében elejét vegye egy hasonló fiaskónak.
Trevorrow távozásának hivatalos indoklása a szokásos volt: kreatív nézeteltérések.

Az elmúlt napokban rengeteg találgatás folyt, hogy ki vehetné át Colin Trevorrow helyét, de a két kézenfekvő megoldásnak Rian Johnson és J.J. Abrams tűnt, két olyan rendező, akik gördülékenyen együtt tudtak dolgozni a Lucasfilmmel. Korábban ráadásul úgy volt, hogy Az ébredő Erőt rendező Abrams producerként bábáskodik majd a folytatás felett, aztán másképp alakultak a dolgok, most azonban úgy áll a helyzet, hogy mégiscsak visszatér befejezni a maga által elkezdett trilógiát.

Rian Johnsont alighanem mindenki szívesebben látta volna a IX. Epizód rendezői székében, pedig még nem is láttuk Az utolsó Jediket. Johnson ráadásul nemrég ki is nyilvánította, hogy szívesen rendezne még Star Wars-filmet, és nagyon remélem, hogy a Lucasfilm meg tudja nyerni egy önálló film rendezésére a jövőben. Ám Johnson azonnali visszatérésének volt egy komoly buktatója. Az elmúlt három évet a VIII. Epizódnak szentelte, 2014 nyara óta a Star Warsszal kelt és azzal feküdt. Ha elvállalta volna a IX. Epizódot — a Deadline úgy tudja, felajánlották neki —, akkor még két évig csinálhatta volna ugyanazt, épp amikor már a hosszú út végéhez érkezett. Valljuk be, ebbe belegondolni is fárasztó!

Amire Johnsonnak végképp nem lett volna ideje, az az írás, márpedig jelenleg a rendezésnél is fontosabb, hogy be kell fejezni a IX. Epizód forgatókönyvét. Úgy tűnik, Thorne már nincs képben, helyette Abrams és Chris Terrio (Argo, Batman v Superman) írja a forgatókönyvet. Az eredeti tervek szerint a forgatás jövő év elején kezdődött volna, míg a bemutató dátuma 2019 májusára van kitűzve, bár feltűnő, hogy — ellentétben azzal, ahogy a Han Solo-film kommunikációjában minden alkalommal igyekeztek megerősíteni a bemutató dátumát — sem a mai, sem a múlt heti közlemény nem említi a IX. Epizód kitűzött premierjét. Simán el tudom képzelni, hogy fél évvel eltolják a produkciót, és nem is tartanám tragédiának.

Abrams személye bizonyára lelombozza azokat, akik nem voltak elájulva Az ébredő Erőtől. Én könnyen meg tudok barátkozni vele, még ha nem is hoz nagy izgalomba. Ahogy már többször megfogalmaztam, J.J. Abrams jó iparos, legkevésbé sem merész, ámde annál óvatosabb választás. Előzőleg is az volt. Kétségtelen, hogy Az ébredő Erő abszolút biztonsági játék volt a Lucasfilm részéről — azokkal értek egyet, akik szerint Rian Johnson folytatása fogja eldönteni, hová is helyezzük el a 2015-ös filmet —, de nem szabad elfelejteni, milyen félelmetesen nehéz feladattal birkózott meg Abrams, amikor elkészítette a George Lucas utáni éra első Star Wars-filmjét.

daisy_abrams_jakku.jpg

Ami mellette szól: Jól ismeri a stábot, a színészeket, a Lucasfilm hierarchiáját. Abrams biztos kezű, jó rendező, aki kiválóan bánik a színészekkel, és képes karakterközpontú blockbustert rendezni, amilyennek egy Star Wars-filmnek lennie kell. Szerintem befejezni könnyebb lesz a trilógiát, mint elkezdeni, és bár tudjuk, hogy nem ez volt a terv, ha ez lett volna, egész tűrhető tervnek tudnám nevezni.
A trilógiák harmadik részét sokszor sújtja az a probléma, hogy túlságosan eltávolodnak az első fejezettől, emiatt szétesnek. Azáltal, hogy Abrams fejezi be, amit elkezdett, joggal bízhatunk abban, hogy a legújabb Star Wars-trilógia is konzisztens egységet alkot majd.

Ami Abrams ellen szól: A „mystery box” nagymestere az a mesélő, aki kiváló abban, hogy elkezdjen egy történetet, ám épp a befejezés a gyengesége. Arról híres, hogy izgalmas kérdéseket hagy hátra maga mögött (a Lost füst szörnyétől Rey származásáig), de kielégítő válaszokkal már ritkábban szolgál.
Úgy tűnik, most ő maga fogja felnyitni nekünk a titokzatos dobozkáit.

Addig is becsüljük meg Rian Johnson decemberben érkező VIII. Epizódját!

Frissítés: Bejött, amiről fent spekuláltam, a starwars.com kiegészítette a közleményt a IX. Epizód premierjének új dátumával, ami immár 2019. december 20.

Címkék: star wars filmek jj abrams Rian Johnson Colin Trevorrow episode9

Idén ünnepeljük George Lucas Star Warsának negyvenedik évfordulóját, aminek kapcsán számos emlék, felvétel és fotó előkerül. Ezek közül is a leghíresebb az a kép, amely a Hollywood Boulevardon készült 1977 nyarán, amikor több ezres tömeg tódult Los Angeles egyik legpatinásabb mozija, a Csillagok háborúját műsorra tűző Chinese Theatre elé.

starwarschinese19770803b.jpg

Ám a fotónak, illetve a Csillagok háborúja és a neves filmszínház közös múltjának külön története van, amit valószínűleg kevesen ismernek.

A kínai pagodára emlékeztető mozit Sid Grauman alapította 1927-ben. A teljes nevén Grauman's Chinese Theatre sokáig leginkább arról volt ismert, hogy az 1940-es években falai közt tartották az Oscar-ceremóniákat, majd a mozivásznon is feltűnt az 1952-ben készült klasszikus musicalfilm, az Ének az esőben nyitójelenetében. Bár a hatvanas évek kezdetétől Hollywoodhoz hasonlóan a Chinese is régi tündöklését siratta, 1977 ünnepi évnek indult a pagoda számára. A mozi ebben az esztendőben ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját, ám senki sem sejtette, hogy nem a május 24-i ünnepség és a Királyok királya című Cecil B. DeMille-film jubileumi vetítése lesz itt az év legemlékezetesebb eseménye, hanem egy másnapi bemutató, egy furcsa című űrfilm, a Star Wars premierje.

Ma már hihetetlenül hangzik, de a filmipar berkein belül a Star Wars csúfos bukását jósolták. A mozik közül nem sok tartott rá igényt, hogy bemutassa, és a 20th Century Fox sem bízott túlzottan a sikerben, így került George Lucas filmjének bemutatója egy szokatlan, szerdai napra. Május 25-én Ben Burtt hangmérnök még a film 35mm-es kópiáinak keverésén dolgozott, amikor Amerika-szerte mindössze 32 mozi elkezdte vetíteni 70mm-es kópiáról a Csillagok háborúját.

A harminckét mozi egyike volt a Chinese, amely valójában csak egy véletlen folytán tűzte műsorra a filmet. A pagoda vászna eredetileg William Friedkin A félelem ára (Sorcerer) című alkotása számára volt fenntartva, ám a Friedkin-film nem készült el időben, ezért a mozi akkori tulajdonosa, Ted Mann — akinek a tulajdonában a filmszínház 1973-tól 2000-ig a Mann's Chinese Theatre nevet viselte — beleegyezett, hogy amíg A félelem ára kópiája meg nem érkezik, jobb híján a Star Warst vetítsék a 70mm-es vetítőgépen.

starwarschinese1977.jpg

Csakhogy amíg nem sokan hittek George Lucas készülő filmjében, a Lucasfilm marketingese, Charles Lippincott mindent megtett a siker érdekében. Szokatlan stratégiát választva, 1976-tól bejárta Amerika popkulturális találkozóit, a WesterCont (Los Angeles), a Comic-Cont (San Diego) és a WorldCont (Kansas City), hogy néhány képkockával és Ralph McQuarrie látványtervező festményeivel a hóna alatt hírét vigye a készülő filmnek, felkeltve a sci-fi és fantasy műfaj kedvelőinek érdeklődését. Lippincott stratégiája olyannyira bevált, hogy ma már a nagy stúdiók mindegyike az ő példáját követi. Ám a siker csak 1977. május 25-én derülhetett ki.

A szerdai premier reggelén kígyózó sor gyűlt össze a Chinese Theatre pénztáránál, hogy jegyet váltson az első, 10.30-as vetítésre. Legtöbben több órás várakozás után is csak délutánra vagy az esti vetítésre kaptak jegyet. A Hollywood Boulevardon elhajtó autósok meglepve tapasztalták, hogy a mozi bejáratától kígyózó sor körbeéri a háztömböt, és a jelenségről a CBS esti híradója is beszámolt.

Hamarosan híre ment, hogy a Star Warst látni kell, és a pagodában kell látni. George Lucas űreposza remekül passzolt a kínai filmszínházba, amely az ötvenedik évfordulójára vadonatúj hangtechnikát kapott — a Dolby frissen kifejlesztett, hatcsatornás hangrendszerét —, és aligha akadt volna alkalmasabb film ennek felavatására, mint a Csillagok háborúja.
A pagodát a jubileumi ünnepség éjszakáján átrendezték, így május 25-én merőben újszerű élmények fogadták a nézőt. Például aki belépett a filmszínház két kőoroszlán és egy hatalmas sárkány által őrzött kapuján, rögtön a film előzetesét láthatta az előtérben elhelyezett képernyőn, amivel ma már csaknem minden moziban találkozhatunk.

Mint tudjuk, a Csillagok háborúja elvarázsolta a közönséget, a megvalósítás forradalmi volt, a klasszikus elemekből táplálkozó történet pedig megunhatatlan. A vetítésről kifelé jövet sokan ismét sorba álltak, hogy újból átélhessék az élményt. A film így már a nyitónapon közel 20 000 dollár bevételt produkált a Chinese pénztáránál, és innét kezdve rekord rekordot követett. Az első hónapban 670 000 dollárnyi jegyet adtak el ugyanitt, az akkori 3,75 dolláros jegyárak mellett.

Tedd Mann-nek ekkor már esze ágában sem lett volna levenni műsorról a Star Warst, ám valami közbeszólt... Elkészült William Friedkin filmje, és a Chinese tulajdonosát szerződés kötelezte A félelem ára vetítésére. Mann úgy döntött, hogy a Star Warst átteszi másik mozijába, a közeli, ám lepukkant Hollywood Theatre-be, és úgy tűnt, a film sikertörténete a Chinese Theatre-ben néhány diadalmas hét után véget ért. A Friedkin-film azonban gyengébben szerepelt a vártnál, a közönség kényszerűen száműzött kedvencéhez pedig nem is lehetett volna mérni a fogadtatását. Nem volt vita tárgya, hogy a Star Warsnak vissza kell térnie a pagodába.

Nem fordult elő a kínai mozi félszáz éves történetében, hogy egy filmet kétszer mutassanak be, a Csillagok háborúja azonban kezdett átírni minden szabályt.

A Star Wars visszatért, ám ezúttal már nem csöndben és ismeretlenül, hanem az év filmjeként, a lehető legnagyobb robajjal.

Augusztus 3-a reggelén nyolcezer ember gyűlt össze a mozi előtt, hogy lássa, ahogy a Star Wars három felejthetetlen szereplője, R2-D2, C-3PO és Darth Vader lába nyomát hagyja a Chinese Theatre járdájának friss betonjában. Az utcai hangszórókból John Williams zenéje szólt, a tömegben megjelentek a Star Wars-polók, a házi készítésű jelmezek, „Az Erő legyen veled” felirattal ellátott kitűzők, és máig tartó őrület vette kezdetét. A ceremóniáról beszámoltak az amerikai tévécsatornák is, és ezt a pillanatot örökíti meg a sokszor felidézett fekete-fehér fotó.

Dacolva a filmipar törvényszerűségeivel, a Star Wars iránti érdeklődés nem hogy csökkent volna, hanem nőtt. A filmet ekkor már nem 32, hanem 1096 mozi játszotta Amerika-szerte, és a Csillagok háborúja következő heti bevétele 25 000 dollárral több volt a Chinese-ban, mint az azt megelőző héten a testvér moziban. A pagoda újra régi fényében tündökölt, és az év hátralevő részében a Csillagok háborúja-rajongók hollywoodi Mekkájává vált. A mozi képeslapokra és matricákra került a Star Wars felirat társaságában.

Immár karácsony volt, amikor az éjféli vetítéseket péntekre és szombatra korlátozták, de a film még ekkor is páratlan érdeklődést vonzott. Amikor elkövetkezett a Csillagok háborúja bemutatásának első évfordulója, George Lucas alkotása már 219 millió dolláros bevételnél járt Amerikában, és 87 millió ember váltott rá jegyet (többen, mint ahányan részt vettek az 1976-os elnökválasztáson).

A 20th Century Fox a bemutató egy éves évfordulójára ünnepséget szervezett, és annak helyszínéül szintén a Chinese Theatre-t választotta; azt a mozit, amely a Star Warsszal Új Hollywood ikonjává vált — köszönhetően ennek a napra pontosan negyven éve készült fotónak is.

***

A cikk átdolgozott változata a szerző starwars.hu-n megjelent egykori írásának. Az adatok forrása Pablo Hidalgo kiváló angol nyelvű összeállítása a kétezres évek elejéről.

Címkék: star wars történelem filmek

A hétvége folyamán zajlik a kaliforniai Anaheimben a Disney házi seregszemléje, a D23 Expo, amelynek legjobban várt eseménye a Lucasfilm prezentációja volt a decemberben érkező Star Wars VIII-ról.

Az eseményen Az utolsó Jedik író-rendezője, Rian Johnson mellett részt vett a film számos szereplője, Daisy Ridley, John Boyega, Gwendolyn Christie, Kelly Marie Tran, Laura Dern, Benicio Del Toro, valamint Mark Hamill, akit Carrie Fisherrel egyetemben egy nappal korábban legendáinak sorába emelt a Walt Disney Company.

Az alkotók több fotót is bemutattak a film forgatásáról, majd az esemény csúcspontjaként levetítették az alábbi háromperces werkfilmet.

Az üzenet egyértelmű: Rian Johnson a feje tetejére állítja, de legalábbis alaposan felrázza a történetet. Decemberben kiderül, hogy hogyan.

Címkék: star wars videó filmek episode8

A Lucasfilm váratlanul bejelentette, hogy a Phil Lord-Chris Miller rendezőpáros távozik a jövőre érkező Han Solo-film rendezői székéből.

phil_lord_chris_miller.jpg

„Phil Lord és Christopher Miller két tehetséges filmrendező, akik fantasztikus stábot és szereplőgárdát gyűjtöttek, de világossá vált, hogy eltérő alkotói víziónk van a filmről, ezért úgy döntöttünk, elválnak útjaink. Hamarosan új rendezőt jelentünk be” — fogalmaz Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök a starwars.com-on olvasható közleményben.

A hír azért különösen megdöbbentő, mert a film a forgatás kellős közepén jár. A forgatási munkálatok négy és fél hónapja kezdődtek el, és bár nem tudni, mennyi van hátra, a hírek szerint még nincs dobozban a film. Egyelőre nem tudni, mióta érett ez a döntés, de feltételezhetően az új rendező érkezéséig le fog állni a produkció. Ennek ellenére a közlemény leszögezi, hogy a bemutató dátuma továbbra is 2018 májusára van kitűzve.

Lord és Miller távozása mindenképp szomorú fejlemény, nem csak azért, mert az előkészületek kezdete óta, két éve dolgoznak a produkción, hanem azért is, mert a Han Solo-filmet mindenekelőtt az a merész húzás tette izgalmassá, hogy A Lego-kaland és a Jump Street-filmek őrült humorú rendezőpárosa került a rendezői székbe.

Remélhetőleg előbb-utóbb több is ki fog derülni a mostani döntés hátteréről. A Lucasfilm 2015-ben már megvált egy rendezőtől, Josh Tranktől, aki szintén egy önálló Star Wars-filmet rendezett volna, de botrányai miatt még az előkészületi fázisban megváltak tőle, és azt a produkciót bizonytalan időre el is napolták. Ekkor sorolták előre a Han Solo-filmet, amelynek forgatókönyvén Lawrence Kasden már egy ideje dolgozott.

Kíváncsian várom, ki veheti át a Lord-Miller páros feladatát, és hogyan tud befejezni a Lucasfilm „víziói” szerint egy félig már leforgatott filmet.

Frissebb:

Az üggyel természetesen nagy terjedelemben foglalkoznak ma a hollywoodi lapok, különféle névtelen forrásokat szólaltatva meg a rendezőváltás okairól.

A Variety úgy tudja, Lord és Miller improvizációra hajlamos munkastílusa nem tetszett Kathleen Kennedynek, aki igyekezett rövid pózáron tartani a rendezőpárost.
Ha így volt, akkor ez minden bizonnyal személy függő volt, mert az idei Star Wars-film rendezőjének, Rian Johnsonnak minden egyes nyilatkozata az ellenkezőjéről tanúskodik. Johnson Twitteren ma is kinyilvánította, hogy a kreatív döntésekben ugyanolyan szabad keze van, mint bármelyik korábbi filmjénél.

Csakhogy míg Rian Johnson egymaga írta és rendezi a VIII. Epizódot, a Han Solo-film Lawrence és Jon Kasdan forgatókönyvéből készül. A Hollywood Reporter információi szerint az igazi konfliktus az írók és a rendezők között alakult ki, amelyben Kennedy a régi harcostárs, Lawrence Kasdan oldalára állt, aki egyébként produkcióvezetői minőségben is részt vesz a munkálatokban. Vagyis a problémát éppen az a merész párosítás okozhatta, ami kezdettől a projekt legizgalmasabb erényének tűnt.

A lap úgy tudja, a produkció most rövid időre leáll, hogy a Lucasfilm áttekintse az elkészült felvételeket, és ennek tudatában folytatódjon a munka. A hírek szerint még három heti forgatás lenne hátra, de nyár végén egy előre betervezett utóforgatás is esedékes.

Természetesen megindult a találgatás az új rendező személyéről is. Több forrás tudni véli, hogy a Lucasfilm tárgyalásban van Ron Howarddal, akinek van kötődése a céghez (Willow), de felmerült a Star Wars-veterán Joe Johnston (The Rocketeer, Jumanji) neve is.
Van olyan felvetés, miszerint maga Lawrence Kasdan (Silverado) is átvehetné a rendezői feladatokat, hiszen mindenki másnál közelebbről ismeri a produkciót. Ez azonban az amerikai rendezők céhének (DGA) ellenállásába ütközhet, amelynek szabályzata kimondja, hogy a rendező nem cserélhető le olyan személyre, aki más minőségben már részese a produkciónak.

Még frissebb:

Mindössze két napig maradt rendező nélkül a Han Solo-produkció. A Lucasfilm mára bejelentette, hogy Ron Howard veszi át a rendezői feladatokat a filmen.

ron_howard.jpg

Ahogy előzőleg már említettem, Ron Howard több szálon kötődik a Lucasfilmhez. Első felnőttkori filmszerepét George Lucas American Graffitijében játszotta, később pedig őrá bízta Lucas a Willow című fantasy film rendezését. 2002-ben Oscar-díjat nyert az Egy csodálatos elme című film rendezéséért.

A Hollywood Reporter információi szerint az új rendező hamarosan találkozik a színészekkel, és az eddig leforgatott jelenetek nyers vágásának megtekintése után eldönti, mire van szüksége a háromnegyed részben már leforgatott filmnek. Howard a Lord-Miller pároshoz képest régebbi rendezői generációt képvisel, de ahogy a lap megjegyzi, a személyisége minden bizonnyal megnyugtatólag fog hatni a stábra.

A Lucasfilm közleménye szerint a forgatás július 10-én folytatódik.

Címkék: star wars filmek spinoff Han Solo

A héten a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigeteken folytatódott a 2018-as Han Solo-film forgatása. Az előkészületek — a díszletek építése és mintegy kétszáz helybéli statiszta kiválasztása — hónapokon át zajlottak a helyszínen.

A Star Wars-film teljes stábja május végén költözött át Fuerteventura szigetére, ahol a helyi beszámolók szerint 350 főre bérelt szállást a produkció. Emellett a sziget déli részén, a Jandia nemzeti park területén felállítottak egy konténerekből és sátrakból álló tábort.
Bár a környéket egy helyi biztonsági szolgálat emberei őrzik, és az odavezető utakra ellenőrző pontokat állítottak fel, néhány fotósnak és kalandvágyó turistának sikerült a díszletek közelébe jutnia.

Maga a díszlet a tábortól egy kilométerre, Cañada de la Barca sivatagos vidékén épült fel, egészen közel a tengerparthoz. Az építményegyüttes főként kupolás kunyhókból áll, amelyek feltűnően lepusztultak, rozsdásak és lyukas oldalúak. Az efféle lelakottság nem áll messze a Star Wars univerzumától, de az egész olyan benyomást kelt, mint egy lebombázott, kiégett űrállomás. A képeken felfedezhetjük a messzi galaxis világaira jellemező párologtató tornyokat, de szemfüles rajongók azt is észrevették, hogy a díszlet egyik része egy olyan bárka roncsára emlékeztet (ha nem is pontosan olyan), mint amivel Jabba udvartartása közlekedett A Jedi visszatérben.

Hogy hány napja zajlik a forgatás a helyszínen, arról ellentmondásos információk vannak, de annyi biztosan tudható, hogy június 2-odikára már légtérzárat rendeltek el a hatóságok a sziget déli részére, hogy semmi ne zavarja meg a felvételek elkészítését.

A szereplőkről egyelőre nem szivárogtak ki képek, ám a beszámolókból (és a közösségi médiából) tudható, hogy a színészek közül a Han Solót alakító Alden Ehrenreich mellett Emilia Clarke, Woody Harrelson, Warwick Davis és a Lando szerepét játszó Donald Glover is felbukkant a szigeten.
Hamarosan valamennyien visszatérnek Londonba. A legfrissebb információk szerint szombaton már kezd is csomagolni a stáb, amely nagyjából húsz konténernyi előregyártott díszletelemmel és negyven kamionnyi felszereléssel érkezett a Kanári-szigetekre. Elég csak a költözködés képeit látni, és az ember mindjárt elkezdi megérteni, miért kerül egy ilyen film elkészítése dollár százmilliókba.

Címkék: star wars filmek spinoff helyszínek forgatási fotó Han Solo

Mint a napokban olvashattátok, négy Star Wars-címlappal és komoly összeállítással jelentkezik a Vanity Fair magazin legújabb száma. A lapban Annie Leibovitz kiváló forgatási fotói mellett számos érdekesség olvasható a decemberben érkező VIII. Epizódról, de szóba kerül a Star Wars távolabbi jövője is.

A gyors beszámolókkal már találkozhattatok az elmúlt napokban. Most jön az alapos. ;)

Visszatérés az Ahch-To bolygóra

vf_ep8_01_rey_luke.jpg

Tudjuk, hogy Az utolsó Jedik ott fogja kezdetét venni, ahol Az ébredő Erő véget ért — egy szigeten, az Ahch-To bolygón, ahol Rey rátalált Luke-ra. A jelenetet J.J. Abrams csak addig forgatta le, ameddig a VII. Epizódban láthattuk; ami dialógust hallhatunk majd a folytatásban, azt már a VIII. Epizód stábja vette filmre, egy évvel később.

A Luke Skywalkert alakító Mark Hamill ötven héten át edzett és fogyókúrázott, hogy formába hozza magát az új trilógia forgatására. Ezután tudta meg, hogy mindössze egyetlen jelenete lesz az első filmben. A 65 esztendős színésznek így is másfél órába tellett megmászni a forgatás helyszínéül szolgáló sziklasziget, Skellig Michael csúcsára vezető meredek lépcsőket. Saját bevallása szerint 10-15 percenként meg kellett állnia pihenni, ám a legfittebb stábtagok számára is 45 perc volt ugyanez a túra, miközben a sziget csak makulátlan időben közelíthető meg, ráadásul világörökségi védelem alatt áll. Skellig Michael igazi logisztikai rémálom egy forgatóstáb számára.

Emiatt építették meg a szigeten található szerzetes kunyhók mását a szintén Írország nyugati partján fekvő, ám sokkal könnyebben megközelíthető Dingle-félszigeten. (Erről számos fotót láthattunk tavaly.) Rian Johnson, a film írója és rendezője elmondta, logisztikailag még egyszerűbb lett volna az egészet a stúdióban felépíteni, zöld háttér előtt, de a sziklaszirten felépített díszlet a lélegzetelállító háttérrel és a valódi fényekkel, sokkal varázslatosabb eredményt nyújt.

Az utolsó Jedikhez egyébként rengeteg díszletet megépítettek, többet, mint az utóbbi évek bármelyik Star Wars-filmjéhez, beleértve Az ébredő Erő és a Zsivány Egyes mellett a most készülő Han Solo-filmet is.

A rendező megerősítette, hogy amit Han Solo mesél Luke-ról Az ébredő Erőben, mind helytálló. Az Ahch-To valóban az első Jedi-templomot rejti. Ám úgy tűnik, a háttérben látható kőkunyhók nem a templom maradványai. Rey érkezésekor Luke nincs egyedül a bolygón, a kunyhókat egy őshonos faj lakja, akik a templom őrzői, gondozói. Ennél többet egyelőre nem árult el róluk a rendező.

Címkék: star wars filmek forgatási fotó episode8 episode9

Napra pontosan negyven éve, hogy egy hatalmas, dárdahegy alakú űrhajó elhúzott a mozinézők feje felett, és ezzel máig íródó új fejezet nyílt a filmtörténetben. Negyven éve, hogy egy fénykard felzümmögött a mozivásznon, hogy a jellegzetes nyitófelirat elúszott a messzeségbe. Negyven éve, hogy Luke Skywalker és Han Solo kiszabadította Leia hercegnőt a fogságból és a lázadók szövetsége diadalt aratott a Galaktikus Birodalom fölött. Negyven éve, hogy megismertük Darth Vader alakját. Negyven éve, hogy velünk van az Erő...

Negyven évvel ezelőtt, 1977. május 25-én került mozikba George Lucas Star Warsa, amely úgy hódította meg a világot, mint semmi más a mozi százhúsz éves történetében.

starwars_ujremeny.jpg

A nevezetes napról kevesen tudnak mesélni olyan autentikusan, mint Patrick Read Johnson filmrendező, akinek önéletrajzi ihletésű filmje, az 5-25-77 stílszerűen ma kerül mozikba a tengerentúlon.

„Minden 1977. május 25-én kezdődött. Egy szerdai napon. Egy iskolanapon. Azon a napon, negyven évvel ezelőtt egy alig ismert, alig reklámozott és nevetségesen kis költségvetésből készült filmet mutattak be az amerikai mozik. 24 órán belül mindenki megismerte a címét. 48 órán belül már mindenki sorban állt, hogy maga is láthassa.”

— olvashatjuk az 5-25-77 hivatalos weboldalán. A film író-rendezője, Johnson már kisgyerekként a filmek bűvöletében élt, szó szerint megpróbálta leforgatni a Cápa folytatását a családi medencében. 1977 tavaszán megadatott neki, hogy egy hetet Hollywoodban töltsön, így jutott el filmőrült tinédzserként a Csillagok háborúja és a nyár másik nagy filmje, a Harmadik típusú találkozások trükkstúdiójába. Később egy interjúban elmesélte, hogy míg Steven Spielberg filmje precíz tervszerűséggel készült, a Star Wars műhelyét a kísérletező zűrzavar jellemezte. Végül azon kevesek egyike lett, akik egy korai vetítésen, a bemutató előtt másfél hónappal láthatták George Lucas korszakalkotó űreposzát.

Johnson úgy tért haza a szülővárosába, mint aki a jövőt látta meg, és tulajdonképpen nagyot nem is tévedett ebben. A barátai már azt sem értették, hogyan lehet valaminek olyan ostoba címe, hogy Star Wars, de Johnson kitartóan hirdette, hogy május 25-én valami olyat fognak látni, amilyet azelőtt még soha.

Címkék: star wars történelem filmek események 5-25-77

Épp csak kimozdult a Han Solo-film stábja a szigorúan őrzött Pinewood stúdióból, máris megjelentek az első lesifotók a világhálón.

A film február óta forog London mellett, a Star Wars-filmekre jellemző titoktartás közepette, ám a héten a produkció ellátogatott a dél-angliai Fawley városába. Az angol kisváros olaj tüzelésű erőművének különleges épületegyüttesét jó néhány forgatóstáb birtokba vette már a létesítmény 2013-as bezárása óta. Több angol tévésorozat mellett a Mission Impossible legutóbbi részét is itt forgatták, most azonban a messzi galaxis helyszínévé alakult a környék.

A Star Wars stábjának munkájáról a TMZ közölt fotókat, amelyeken a fiatal Han Solót alakító Alden Ehrenreich mellett néhány statisztát és extravagáns járgányt fedezhetünk fel. A kerekektől azonban tessék elvonatkoztatni! Mivel a kerék nem túl jellemző a Star Wars univerzumában, az űrjárművé alakított kocsik futóműve jó eséllyel ki lesz retusálva a filmből. Már Luke Skywalker antigravitációs siklója is így született meg bő negyven évvel ezelőtt.

További képeket találtok ide kattintva.

A Star Wars-film forgatása a következő hetekben sokkal látványosabb helyszínre, a Kanári-szigetekre költözik át. Onnan is számíthatunk néhány fotóra. Chris Miller és Phil Lord Han Solo-filmje a tervek szerint egy év múlva, 2018. május 25-én kerül a mozikba.

Címkék: star wars filmek spinoff forgatási fotó Han Solo Alden Ehrenreich

Az évről évre egyre hivatalosabbá váló Star Wars-nap, május 4. alkalmából Rian Johnsonnal, Az utolsó Jedik író-rendezőjével készített interjút az Entertainment Weekly.

Ahogy arról anno a blogon is olvasghattatok, Johnson 2014 nyarán, Az ébredő Erő bemutatója előtt másfél évvel kezdett el dolgozni a folytatás forgatókönyvén, így volt némi beleszólása a trilógia bevezető fejezetének utolsó simításaiba. Korábban J. J. Abrams utalt rá, hogy utódának volt is egy kérése a film befejezésével kapcsolatban, de hogy micsoda, azt homály fedte idáig.
A lapnak most Johnson elárulta, arra kérte Abramst, hogy a forgatókönyvvel ellentétben ne BB-8, hanem a jó öreg R2-D2 kísérje el Reyt az Ahch-To bolygó szigetére, ahol rátalálnak Luke Skywalkerre.

luke_skellig_michael.jpg

A két droid felcserélése első pillantásra nem tűnik jelentős változtatásnak, de biztosak lehetünk benne, hogy nem volt véletlen Johnson kérése. BB-8 — ahogy a nyolcadik rész előzetesében láthattuk — ismét Poe Dameron társául szegődhet a történetben, R2-D2-t pedig, akinek kevés szerep jutott Az ébredő Erőben, jó lesz ismét régi gazdája mellett látni.

A rendező elmondta, R2-D2 jelenléte azt jelenti, hogy két klasszikus Star Wars-szereplőt is a történet középpontjába helyezhetett. Mert hogy Luke Skywalker központi figurája lesz a trilógia középső fejezetének, afelől senkinek ne legyen kétsége! Johnson elárulta, amikor nekilátott a forgatókönyvnek, az első kérdés, amire választ keresett, hogy mi a helyzet Luke-kal, miért vonult önkéntes száműzetésbe az utolsó Jedi.

Az ébredő Erőben hallhattunk Ben Solo/Kylo Ren árulásáról, Luke kudarcáról a Jedi rend újraélesztésében, és arról is, hogy mindezt követően elment felkutatni a Jedi lovagok legősibb templomainak egyikét. Johnson azonban nem akarta, hogy Luke Skywalker gyáva alaknak tűnjön, aki elmenekül a világ elől, miközben a galaxisnak égető szüksége lenne az utolsó Jedire. „Kell legyen egy jó ok, amiért ez tűnik számára — és bizonyos mértékig számunkra is — a logikus lépésnek.”

„Ez volt a kiindulási pont, és ezt tárja fel az egész film” — mondta el a rendező.

Címkék: star wars filmek Rian Johnson episode8

Az idei Star Wars Celebration rendezvénysorozat négy napjának legkülönlegesebb, legérzelmesebb és — igen — legtöbb mosolyt és nevetést előcsaló programja a Luke Skywalkert alakító Mark Hamill megemlékezése volt karácsonykor elhunyt színésztársáról, barátjáról, filmbéli ikertestvéréről, Carrie Fisherről, akinek alakja négy évtizeden át egybeforrt Leia hercegnő szerepével.

hamill_fisher_ep5.jpg

Ahogy az Hamill és főként Fisher személyiségéből adódóan előre sejthető volt, az egyórás tisztelgés a színésznő emléke előtt nem valamiféle kenetteljes, búskomor megemlékezés volt. Hamill rendkívül szórakoztató módon, olykor meglepő őszinteséggel mesélt a Fisherrel kapcsolatos élményeiről, érdekes, személyes hangvételű történetekkel idézve fel a színész- és írónő páratlan egyéniségét.

"Valaki egyszer azt írta: ha akit szerettünk, emlékké válik, az az emlék kinccsé válik. Azért vagyunk ma itt, hogy megünnepeljük azt a kincset, aki Carrie Frances Fisher volt."

Ha bárkinek lett volna kétsége, már Hamill első mondataiból kiderült, hogy nem csupán kollégaként, hanem személyesen is érintette Fisher halála. „Őszintén mondhatom, ő az én életemben is hatalmas szerepet játszott, mind a pályafutásomban, mind a magánéletemben. Mindkettő sokkal kevesebb lett volna, ha ő nem részese.”

Elmondta, hogy a gyász öt lépcsőfokán haladva már épp elért volna a történtek elfogadásához, amikor visszatért a dühhöz, a Leia hercegnőt megformáló színésznőnek ugyanis, a többi alkotóhoz hasonlóan, ott lett volna a helye a Star Wars negyvenedik évfordulóját ünneplő rendezvénysorozaton.

„Ha majd látjátok, imádni fogjátok Az utolsó Jedikben.”

Elmondta azt is, hogy még nem igazán tud múltidőben beszélni róla. Vannak emberek, akik olyan vitalitással és energiával léteznek, ami a fizikai jelenlétükön túl is érzékelhető, és Carrie Fisher egyértelműen ilyen ember volt.

Meggyőződése szerint Fisher nem akarná, hogy a rá emlékezőket gyász eméssze. „Az egész lénye a mókázásról szólt, minden egyes nap. Megtalálni a maga szórakozását mindenben. Ezért volt olyan szórakoztató a társaságában lenni. Legalábbis az esetek nagy részében” — tette hozzá mosolyogva.

Címkék: star wars filmek Mark Hamill Carrie Fisher