Ez a Star Wars-rajongók nagy napja. Az elmúlt órák bombahíre, hogy Rian Johnson író-rendező irányításával hamarosan új Star Wars-trilógiába kezd a Lucasfilm, ám ezzel egy időben Bob Iger Disney-főnök azt is bejelentette, élőszereplős Star Wars-tévésorozat érkezik a szórakoztatóipari óriás 2019-ben induló sreaming szolgáltatásába.

Az elmúlt hónapok érdekes fejleménye, hogy a Disney minden tartalmát kiveszi a Netflix kínálatából, mivel 2019 végével a stúdió önálló streaming szolgáltatást kíván indítani. A bejelentés pillanatától sejthető volt, hogy komolyan megnőtt egy élőszereplős Star Wars-tévésorozat esélye, hiszen mi tudna egyik napról a másikra több millió embert egy új szolgáltatás előfizetőjévé tenni, mint ha ott válik elérhetővé az első élőszereplős Star Wars-sorozat.

starwars_1313_latvanyterv.jpg

A Star Wars-tévésorozat ötlete egyébként nem új keletű, már a kétezres évek közepén felvetődött. A Lucasfilm, amely a hat évadot megélt, Emmy-díjas Clone Wars animációs sorozattal bizonyított a televíziós piacon, még George Lucas irányításával éveken át komolyan dolgozott egy nagyszabású, élőszereplős tévésorozat előkészítésén. A sorozat állítólag a Birodalom időszakában játszódott volna, és a Star Wars-galaxis alvilágával ismertette volna meg a nézőt. A hírek szerint két teljes évad forgatókönyve és számos látványterv el is készült, ám a sorozat elkészítése a tervezett formában olyan költséggel járt volna, amelyet egyetlen tévétársaság sem tudott magára vállalni, Lucas pedig nem kívánt kompromisszumokat kötni. Nem minden ötlet maradt a fiókban, erre példa a Zsivány Egyesben Forest Whitaker által megformált lázadó terrorista, Saw Gerrera karaktere, amelyet Lucas eredetileg a tévésorozathoz álmodott meg, ám ehelyett a figura előbb a Clone Wars sorozatban, majd a mozivásznon kelt életre.

Hogy a Disney és a Lucasfilm a Lucas-féle sorozat terveit kívánja-e elővenni vagy egy teljesen új ötlet kidolgozásába vágnak bele, azt egyelőre nem tudni, de mindenképp izgalmas lesz figyelemmel követni a fejleményeket. Ha 2019 végére indulni szeretnének a sorozattal, akkor a munkálatoknak jövőre illene elkezdődniük. Mivel a Disney nagyot akar dobbantani a streaming szolgáltatásával, amelynek minden bizonnyal a Star Wars-sorozat lesz a zászlóshajója, az alkotók joggal bízhatnak benne, hogy a költségvetés lesz az utolsó szempont, amivel törődniük kell.

Bob Iger egyébként a Variety beszámolója szerint azt is elmondta, terveik szerint a szolgáltatás a Netflix jelenlegi havidíjánál olcsóbban lesz elérhető.

Címkék: star wars tévésorozat

Ennél biztatóbb előjel nem is kell Az utolsó Jedik elé. A Lucasfilm bejelentette, hogy a VIII. Epizód író-rendezője, Rian Johnson visszatér a messzi-messzi galaxisba, méghozzá egy teljesen új Star Wars-trilógia szülőatyjaként. A trilógia első darabját Johnson fogja írni és rendezni is.

Mint a starwars.com közleményéből kiderül, a Skywalkerek történetétől és a számozott epizódoktól elkülönülő filmtrilógiáról van szó, tehát Johnson nem egy esetleges X-XI-XII. epizódba vág bele. Az új trilógia teljesen új szereplőkre épül, és a Star Wars-galaxis még ismeretlen szegleteibe kívánja elkalauzolni a nézőt.

A tervezett három film bemutatójának dátuma egyelőre nincs kitűzve.

„Az utolsó Jedik író-rendezőjeként Johnson olyan erős filmet álmodott és valósított meg, amelyre a Lucasfilm és a Disney is elmondhatatlanul büszke”

— fogalmaz a kiadott közlemény a decemberben mozikba kerülő nyolcadik részről, amely iránt ezek után aligha lehetne csillapítani a várakozásokat.

„Mindannyian szerettünk együtt dolgozni Riannel Az utolsó Jediken” — nyilatkozta Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök, aki az utóbbi időben kevés hasonló sikersztorit élhetett át Star Wars-rendezőkkel, gondoljunk csak a Han Solo-film rendezőpárosának vagy a IX. Epizód író-rendezőjének leváltására. „Ő igazi kreatív hajtóerő, karrierem egyik legörömtelibb szakasza volt elejétől végéig figyelemmel kísérni, ahogy megalkotta Az utolsó Jediket. Rian fantasztikus dolgokat fog véghez vinni azzal az üres lappal, amin ez az új trilógia megszületik.”

„Életünk legszebb időszakát jelentette a Lucasfilmmel és a Disneyvel való közös munka Az utolsó Jediken” — olvasható a 43 esztendős Johnson közös nyilatkozata állandó producerével, Ram Bergmannal, aki vele együtt részese lesz az új projektnek. „A Star Wars a legnagyszerűbb modern mitológia, és nagyon szerencsésnek érezzük magunkat, hogy hozzájárulhattunk. Nagyon várjuk már, hogy ez ezeknek az új filmeknek a sorával is folytatódjon.”

A csodagyereknek kikiáltott Rian Johnson korábbi munkásságát ismerve (Brick, Looper, Breaking Bad) a rajongók kezdettől fogva nagy elvárással és hatalmas bizalommal voltak iránta, és most már nagyon úgy tűnik, be is váltja a hozzá fűzött reményeinket. Bár a közönség még nem láthatta a VIII. Epizódot, a legtöbben már így is őt látták volna legszívesebben a IX. Epizód rendezői székében, ám be kell látni, hogy három évnyi írás, forgatás és utómunka után egy kis pihenés jár neki. A jelenlegi trilógiát végül J.J. Abrams fejezi be, abban azonban sokan bíztunk, hogy Johnson nem utoljára rendezett Star Wars-filmet, tett is rá utalást az elmúlt hónapokban, hogy szívesen visszatérne a Lucasfilm kötelékébe.

Külön izgalmas, hogy az új filmek — a Zsivány Egyes és a jövőre érkező Han Solo-film sorát folytatva — az epizódoktól különálló sztorit fognak elmesélni, azonban teljesen új karakterekkel. A Skywalker-sztoritól való távolodás mindenképp fontos a Star Wars jövője szempontjából. Ráadásul ezúttal olyan, nagyívű történet van születőben, ami egy egész trilógiát kitölt.

Talán betekintünk végre a Star Wars-galaxis egy másik korszakába? Talán megszületik a mozivásznon a legendás Régi Köztársaság? Akárhogy is, a Star Wars jövője ismét izgalmasnak tűnik, ráadásul Rian Johnsonnal igazán jó kezekben van.

Címkék: star wars filmek spinoff Rian Johnson

Mérföldkőhöz érkezett a hányatott sorsú Han Solo-film készítése. Közel kilenc hónap elteltével befejeződött az űrcsempész fiatalkori kalandjait elmesélő Star Wars-kaland forgatása, és ennek örömére megkaptuk a film hivatalos címét is, amelyet a rendezői széket menet közben megöröklő Ron Howard hozott nyilvánosságra rövid videoüzenetben:

A Solo — Egy Star Wars-történet jövő májusban kerül a mozikba. Az alábbiakban áttekintjük, hét hónappal a bemutató előtt mi egyebet tudni a második önálló Star Wars-filmről.

A Solo különlegessége, hogy a Disney-éra többi Star Wars-filmjével ellentétben az ötlete még George Lucastól származik. Lucas még a Lucasfilm 2012-es eladása előtt a Skywalker Ranchre invitálta egykori alkotótársát, A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér forgatókönyvét jegyző Lawrence Kasdant, hogy rávegye egy új Star Wars-film megírására. Kasdan azzal az elhatározással érkezett, hogy nemet mond a megkeresésre, ahogy nemet mondott az előzménytrilógia megírására is, csakhogy Lucas nem egy konkrét Star Wars-film megírására kérte fel, hanem felajánlotta neki, hogy az asztalon heverő filmötletek közül válassza ki magának azt, amelyiket a legérdekesebbnek találja.

Kasdan tetszését a Han Solo-film ötlete nyerte el, már csak a karakter iránti kötődése miatt is, és szép csöndben elkezdett dolgozni a forgatókönyvön. Időközben a Disney felvásárolta a Lucasfilmet, és egyszerre több Star Wars-produkció munkálatai is megindultak a cégnél. A Solo előkészületei akkor gyorsultak fel igazán, amikor Josh Trank rendezőtől megvált a Lucasfilm, jegelve az eredetileg másodiknak tervezett — máig ismeretlen témájú — önálló Star Wars-filmet. Helyette a Han Solo-kalandot sorolták előre, amelynek forgatókönyvét Lawrence Kasdan a fiával, Jon Kasdannel karöltve fejezte be, miközben a stúdió felkérte rendezőnek a Jump Street-filmek után a Lego-kalanddal sztár státuszba emelkedő párost, Phil Lordot és Chris Millert.

A merész és izgalmas választásnak tűnő Lord és Miller másfél éven át dolgozott a film előkészítésén, nem utolsó sorban azon, hogy megtalálja Harrison Ford méltó utódját a címszerepre. Végül a 27 esztendős Alden Ehrenreichre (Ave, Cézár) esett a választás, aki mellé impozáns szereplőgárdát szerződtettek, olyan színészekkel, mint a Lando Calrissian szerepében látható Donald Glover, a többszörös Oscar-jelölt Woody Harrelson, vagy épp a Trónok harcából ismert Emilia Clarke.

Címkék: star wars filmek spinoff Han Solo

Rian Johnson író-rendező nemrég azt tanácsolta, aki teheti, már semmit se nézzen meg, semmit se olvasson el a Star Wars nyolcadik epizódjáról a film december 15-én esedékes bemutatójáig.

Az amerikai ESPN csatornán és ezzel egy időben a világhálón debütáló nagy előzetes előtt feltették neki a kérdést, vajon akkor ezt most érdemes-e megtekinteni. Johnson azt válaszolta, maga sem tudná eldönteni; egyik oldalról, aki teljesen tisztán akar beülni Az utolsó Jedikre, jobb ha a beharangozót is elkerüli, másrészt viszont hozzátette: "Pedig (az előzetes) jóóóóóó."

És valóban. Ez egy igen erős előzetes, erős képekkel, erős zenével... Aligha fog hidegen hagyni bárkit.

Bónusznak kijött éjszaka a film hivatalos plakátja is. A kellemesen minimalista első poszter után erre mindenki rákerült, aki csak él és mozog, de ahhoz képest egészen jól mutat.

Amerikában mától a jegyelővétel is megkezdődik a filmre. Vélhetőleg hamarosan nálunk is. A Star Wars VIII egy nappal korábban, december 14-én érkezik a hazai mozikba.

Címkék: előzetes star wars videó filmek poszter episode8

Azt hiszem, Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök hosszú idő után először fog jól aludni. Miközben úgy tűnik, a Han Solo-film forgatása — immár Ron Howard irányításával — sosem ér véget, J.J. Abrams pedig épp most ugrott be, hogy újraírja a IX. Epizód két éve íródó forgatókönyvét, jó tudni, hogy van egy Star Wars-produkció, fiatal és izgalmas rendezővel, amelynek munkálatai tükörsimán zajlottak az elmúlt három évben.

2014 júliusában írtam róla először, hogy a szuper tehetségnek tartott Rian Johnson (Breaking Bad, Looper, Brick) írja és rendezi az új Star Wars-trilógia középső fejezetét, és amennyire lehetett, az azóta eltelt harmincnyolc hónapban is igyekeztem nyomon követni a film munkálatait. Olvashattatok a forgatás kezdetéről éppúgy, mint a vágásról, nem egyszer láthattunk izgalmas lesifotókat, vagy épp megnéztük, milyen lehet belógni a Star Wars díszletei közé.

Az utolsó Jedik tizenkét hét múlva, december 15-én érkezik meg a mozikba (hozzánk még egy nappal korábban), de úgy tűnik, a rendező már be is fejezte a filmet. Johnson ezt Twitteren és Instagramon is kinyilvánította, és utóbbit a Star Wars hivatalos csatornája is megosztotta.

Hogy mi fog történni a következő 83 napban? Az ILM szerverei minden bizonnyal renderelnek még egy ideig, hogy a vizuális effektusok a jónál is jobbak legyenek, de a Star Wars legújabb fejezete lényegében csak arra vár, hogy bemutassák a közönségnek.

A pletykák szerint Rian Johnson filmje különbözik minden korábbi Star Warstól, különleges, egyesek szerint egyenesen megosztó epizódja az űreposznak. De ha a pletykáknak nem hiszünk, még mindig bízhatunk Edgar Wright ítéletében.

Rian Johnson múlt hónapban azt a jó tanácsot adta a rajongóknak, hogy mostantól a bemutatóig csukják be a szemüket és a fülüket, mert az élmény úgy lesz a legjobb, ha minél kevesebbet tudnak a filmről. Ám mindenki tudja, hogy nem fogjuk ilyen simán megúszni az őszt, hiszen egy új előzetes érkezése mindenképp várható. Márpedig Star Wars-rajongó legyen a talpán, aki kibírja, hogy ne nézze meg a következő beharangozót.

Címkék: star wars filmek Rian Johnson episode8

Régi ismerős, Az ébredő Erőt jegyző J.J. Abrams váltja a múlt héten kirúgott Colin Trevorrowt a Star Wars IX rendezői székében — tette közzé a starwars.com. Vagyis az a rendező fejezheti be az új trilógiát, aki közel öt évvel ezelőtt elkezdte azt.

jj_abrams_starwars.jpg

Manapság úgy tűnhet, gyorsan cserélődnek a Star Wars-rendezők, de amilyen szomorú és kínos eset volt Phil Lord és Chris Miller kirúgása a Han Solo-film éléről, annyira nem kavart fel senkit Colin Trevorrow múlt héten bejelentett távozása.

Trevorrowt 2015 augusztusában jelentették be a IX. Epizód rendezőjeként, azóta dolgozott Az ébredő Erővel elkezdett és Az utolsó Jedikkel idén folytatódó Star Wars-trilógia záró fejezetének előkészületein, de a személyét sosem övezte olyan izgalom, mint a VIII. Epizódot készítő Rian Johnsont vagy az említett rendezőpárost. Trevorrow készített egy jó filmet (Safety Not Guaranteed), majd egy sikeres szuperprodukciót (Jurassic World), amivel bizonyította, hogy képes helytállni egy nagy költségvetésű franchise film élén. Mindez elég oknak tűnt a feltörekvő rendezőket felkarolni szándékozó Lucasfilm-elnök, Kathleen Kennedy számára, hogy bizalmat szavazzon Trevorrownak.

Az író-rendező tavaly decemberben tette le az asztalra a IX. Epizód forgatókönyvének első vázlatát, ám néhány nappal később bekövetkezett Carrie Fisher váratlan halála, ami után Leia hercegnő karakterét okosan ki kelett írni a történetből. Hogy ebbe tört-e bele Trevorrow bicskája, azt nem tudni, de a Hollywood Reporter és a Variety is úgy értesült, Trevorrow forgatókönyvi megoldásai nem nyűgözték le a Lucasfilmet. A szakításnak előjele is volt idén augusztusban, amikor bevonták Jack Thorne forgatókönyvírót (Harry Potter és az elátkozott gyermek), hogy dolgozza át a szkriptet.

colin_trevorrow_tfa_premier.jpg

A levegő akkor kezdett elfogyni Trevorrow körül, amikor nyár elején bemutatták legújabb — és saját bevallása szerint legszemélyesebb — filmjét, a The Book of Henryt, amely egyrészt csúnyán megbukott a kasszáknál (4,3 millió dolláros bevétel), másrészt ízekre szedték a kritikusok, az év egyik legrosszabb filmjének kiáltva ki. Már akkor úgy tűnt, csak idő kérdése, hogy Trevorrow távozzon a Star Wars-film éléről, és azt hiszem, ez meg is történt volna hamarabb, ha nem jön közbe a Han Solo-film körüli botrány. Sokan gondolhatták, hogy az eset inkább megerősíti a IX. Epizód rendezőjének helyzetét — talán ő maga is fellélegzett egy időre —, de úgy tűnik, az eset inkább arra késztette Kathleen Kennedyt, hogy még idejében elejét vegye egy hasonló fiaskónak.
Trevorrow távozásának hivatalos indoklása a szokásos volt: kreatív nézeteltérések.

Az elmúlt napokban rengeteg találgatás folyt, hogy ki vehetné át Colin Trevorrow helyét, de a két kézenfekvő megoldásnak Rian Johnson és J.J. Abrams tűnt, két olyan rendező, akik gördülékenyen együtt tudtak dolgozni a Lucasfilmmel. Korábban ráadásul úgy volt, hogy Az ébredő Erőt rendező Abrams producerként bábáskodik majd a folytatás felett, aztán másképp alakultak a dolgok, most azonban úgy áll a helyzet, hogy mégiscsak visszatér befejezni a maga által elkezdett trilógiát.

Rian Johnsont alighanem mindenki szívesebben látta volna a IX. Epizód rendezői székében, pedig még nem is láttuk Az utolsó Jediket. Johnson ráadásul nemrég ki is nyilvánította, hogy szívesen rendezne még Star Wars-filmet, és nagyon remélem, hogy a Lucasfilm meg tudja nyerni egy önálló film rendezésére a jövőben. Ám Johnson azonnali visszatérésének volt egy komoly buktatója. Az elmúlt három évet a VIII. Epizódnak szentelte, 2014 nyara óta a Star Warsszal kelt és azzal feküdt. Ha elvállalta volna a IX. Epizódot — a Deadline úgy tudja, felajánlották neki —, akkor még két évig csinálhatta volna ugyanazt, épp amikor már a hosszú út végéhez érkezett. Valljuk be, ebbe belegondolni is fárasztó!

Amire Johnsonnak végképp nem lett volna ideje, az az írás, márpedig jelenleg a rendezésnél is fontosabb, hogy be kell fejezni a IX. Epizód forgatókönyvét. Úgy tűnik, Thorne már nincs képben, helyette Abrams és Chris Terrio (Argo, Batman v Superman) írja a forgatókönyvet. Az eredeti tervek szerint a forgatás jövő év elején kezdődött volna, míg a bemutató dátuma 2019 májusára van kitűzve, bár feltűnő, hogy — ellentétben azzal, ahogy a Han Solo-film kommunikációjában minden alkalommal igyekeztek megerősíteni a bemutató dátumát — sem a mai, sem a múlt heti közlemény nem említi a IX. Epizód kitűzött premierjét. Simán el tudom képzelni, hogy fél évvel eltolják a produkciót, és nem is tartanám tragédiának.

Abrams személye bizonyára lelombozza azokat, akik nem voltak elájulva Az ébredő Erőtől. Én könnyen meg tudok barátkozni vele, még ha nem is hoz nagy izgalomba. Ahogy már többször megfogalmaztam, J.J. Abrams jó iparos, legkevésbé sem merész, ámde annál óvatosabb választás. Előzőleg is az volt. Kétségtelen, hogy Az ébredő Erő abszolút biztonsági játék volt a Lucasfilm részéről — azokkal értek egyet, akik szerint Rian Johnson folytatása fogja eldönteni, hová is helyezzük el a 2015-ös filmet —, de nem szabad elfelejteni, milyen félelmetesen nehéz feladattal birkózott meg Abrams, amikor elkészítette a George Lucas utáni éra első Star Wars-filmjét.

daisy_abrams_jakku.jpg

Ami mellette szól: Jól ismeri a stábot, a színészeket, a Lucasfilm hierarchiáját. Abrams biztos kezű, jó rendező, aki kiválóan bánik a színészekkel, és képes karakterközpontú blockbustert rendezni, amilyennek egy Star Wars-filmnek lennie kell. Szerintem befejezni könnyebb lesz a trilógiát, mint elkezdeni, és bár tudjuk, hogy nem ez volt a terv, ha ez lett volna, egész tűrhető tervnek tudnám nevezni.
A trilógiák harmadik részét sokszor sújtja az a probléma, hogy túlságosan eltávolodnak az első fejezettől, emiatt szétesnek. Azáltal, hogy Abrams fejezi be, amit elkezdett, joggal bízhatunk abban, hogy a legújabb Star Wars-trilógia is konzisztens egységet alkot majd.

Ami Abrams ellen szól: A „mystery box” nagymestere az a mesélő, aki kiváló abban, hogy elkezdjen egy történetet, ám épp a befejezés a gyengesége. Arról híres, hogy izgalmas kérdéseket hagy hátra maga mögött (a Lost füst szörnyétől Rey származásáig), de kielégítő válaszokkal már ritkábban szolgál.
Úgy tűnik, most ő maga fogja felnyitni nekünk a titokzatos dobozkáit.

Addig is becsüljük meg Rian Johnson decemberben érkező VIII. Epizódját!

Frissítés: Bejött, amiről fent spekuláltam, a starwars.com kiegészítette a közleményt a IX. Epizód premierjének új dátumával, ami immár 2019. december 20.

Címkék: star wars filmek jj abrams Rian Johnson Colin Trevorrow episode9

Idén ünnepeljük George Lucas Star Warsának negyvenedik évfordulóját, aminek kapcsán számos emlék, felvétel és fotó előkerül. Ezek közül is a leghíresebb az a kép, amely a Hollywood Boulevardon készült 1977 nyarán, amikor több ezres tömeg tódult Los Angeles egyik legpatinásabb mozija, a Csillagok háborúját műsorra tűző Chinese Theatre elé.

starwarschinese19770803b.jpg

Ám a fotónak, illetve a Csillagok háborúja és a neves filmszínház közös múltjának külön története van, amit valószínűleg kevesen ismernek.

A kínai pagodára emlékeztető mozit Sid Grauman alapította 1927-ben. A teljes nevén Grauman's Chinese Theatre sokáig leginkább arról volt ismert, hogy az 1940-es években falai közt tartották az Oscar-ceremóniákat, majd a mozivásznon is feltűnt az 1952-ben készült klasszikus musicalfilm, az Ének az esőben nyitójelenetében. Bár a hatvanas évek kezdetétől Hollywoodhoz hasonlóan a Chinese is régi tündöklését siratta, 1977 ünnepi évnek indult a pagoda számára. A mozi ebben az esztendőben ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját, ám senki sem sejtette, hogy nem a május 24-i ünnepség és a Királyok királya című Cecil B. DeMille-film jubileumi vetítése lesz itt az év legemlékezetesebb eseménye, hanem egy másnapi bemutató, egy furcsa című űrfilm, a Star Wars premierje.

Ma már hihetetlenül hangzik, de a filmipar berkein belül a Star Wars csúfos bukását jósolták. A mozik közül nem sok tartott rá igényt, hogy bemutassa, és a 20th Century Fox sem bízott túlzottan a sikerben, így került George Lucas filmjének bemutatója egy szokatlan, szerdai napra. Május 25-én Ben Burtt hangmérnök még a film 35mm-es kópiáinak keverésén dolgozott, amikor Amerika-szerte mindössze 32 mozi elkezdte vetíteni 70mm-es kópiáról a Csillagok háborúját.

A harminckét mozi egyike volt a Chinese, amely valójában csak egy véletlen folytán tűzte műsorra a filmet. A pagoda vászna eredetileg William Friedkin A félelem ára (Sorcerer) című alkotása számára volt fenntartva, ám a Friedkin-film nem készült el időben, ezért a mozi akkori tulajdonosa, Ted Mann — akinek a tulajdonában a filmszínház 1973-tól 2000-ig a Mann's Chinese Theatre nevet viselte — beleegyezett, hogy amíg A félelem ára kópiája meg nem érkezik, jobb híján a Star Warst vetítsék a 70mm-es vetítőgépen.

starwarschinese1977.jpg

Csakhogy amíg nem sokan hittek George Lucas készülő filmjében, a Lucasfilm marketingese, Charles Lippincott mindent megtett a siker érdekében. Szokatlan stratégiát választva, 1976-tól bejárta Amerika popkulturális találkozóit, a WesterCont (Los Angeles), a Comic-Cont (San Diego) és a WorldCont (Kansas City), hogy néhány képkockával és Ralph McQuarrie látványtervező festményeivel a hóna alatt hírét vigye a készülő filmnek, felkeltve a sci-fi és fantasy műfaj kedvelőinek érdeklődését. Lippincott stratégiája olyannyira bevált, hogy ma már a nagy stúdiók mindegyike az ő példáját követi. Ám a siker csak 1977. május 25-én derülhetett ki.

A szerdai premier reggelén kígyózó sor gyűlt össze a Chinese Theatre pénztáránál, hogy jegyet váltson az első, 10.30-as vetítésre. Legtöbben több órás várakozás után is csak délutánra vagy az esti vetítésre kaptak jegyet. A Hollywood Boulevardon elhajtó autósok meglepve tapasztalták, hogy a mozi bejáratától kígyózó sor körbeéri a háztömböt, és a jelenségről a CBS esti híradója is beszámolt.

Hamarosan híre ment, hogy a Star Warst látni kell, és a pagodában kell látni. George Lucas űreposza remekül passzolt a kínai filmszínházba, amely az ötvenedik évfordulójára vadonatúj hangtechnikát kapott — a Dolby frissen kifejlesztett, hatcsatornás hangrendszerét —, és aligha akadt volna alkalmasabb film ennek felavatására, mint a Csillagok háborúja.
A pagodát a jubileumi ünnepség éjszakáján átrendezték, így május 25-én merőben újszerű élmények fogadták a nézőt. Például aki belépett a filmszínház két kőoroszlán és egy hatalmas sárkány által őrzött kapuján, rögtön a film előzetesét láthatta az előtérben elhelyezett képernyőn, amivel ma már csaknem minden moziban találkozhatunk.

Mint tudjuk, a Csillagok háborúja elvarázsolta a közönséget, a megvalósítás forradalmi volt, a klasszikus elemekből táplálkozó történet pedig megunhatatlan. A vetítésről kifelé jövet sokan ismét sorba álltak, hogy újból átélhessék az élményt. A film így már a nyitónapon közel 20 000 dollár bevételt produkált a Chinese pénztáránál, és innét kezdve rekord rekordot követett. Az első hónapban 670 000 dollárnyi jegyet adtak el ugyanitt, az akkori 3,75 dolláros jegyárak mellett.

Tedd Mann-nek ekkor már esze ágában sem lett volna levenni műsorról a Star Warst, ám valami közbeszólt... Elkészült William Friedkin filmje, és a Chinese tulajdonosát szerződés kötelezte A félelem ára vetítésére. Mann úgy döntött, hogy a Star Warst átteszi másik mozijába, a közeli, ám lepukkant Hollywood Theatre-be, és úgy tűnt, a film sikertörténete a Chinese Theatre-ben néhány diadalmas hét után véget ért. A Friedkin-film azonban gyengébben szerepelt a vártnál, a közönség kényszerűen száműzött kedvencéhez pedig nem is lehetett volna mérni a fogadtatását. Nem volt vita tárgya, hogy a Star Warsnak vissza kell térnie a pagodába.

Nem fordult elő a kínai mozi félszáz éves történetében, hogy egy filmet kétszer mutassanak be, a Csillagok háborúja azonban kezdett átírni minden szabályt.

A Star Wars visszatért, ám ezúttal már nem csöndben és ismeretlenül, hanem az év filmjeként, a lehető legnagyobb robajjal.

Augusztus 3-a reggelén nyolcezer ember gyűlt össze a mozi előtt, hogy lássa, ahogy a Star Wars három felejthetetlen szereplője, R2-D2, C-3PO és Darth Vader lába nyomát hagyja a Chinese Theatre járdájának friss betonjában. Az utcai hangszórókból John Williams zenéje szólt, a tömegben megjelentek a Star Wars-polók, a házi készítésű jelmezek, „Az Erő legyen veled” felirattal ellátott kitűzők, és máig tartó őrület vette kezdetét. A ceremóniáról beszámoltak az amerikai tévécsatornák is, és ezt a pillanatot örökíti meg a sokszor felidézett fekete-fehér fotó.

Dacolva a filmipar törvényszerűségeivel, a Star Wars iránti érdeklődés nem hogy csökkent volna, hanem nőtt. A filmet ekkor már nem 32, hanem 1096 mozi játszotta Amerika-szerte, és a Csillagok háborúja következő heti bevétele 25 000 dollárral több volt a Chinese-ban, mint az azt megelőző héten a testvér moziban. A pagoda újra régi fényében tündökölt, és az év hátralevő részében a Csillagok háborúja-rajongók hollywoodi Mekkájává vált. A mozi képeslapokra és matricákra került a Star Wars felirat társaságában.

Immár karácsony volt, amikor az éjféli vetítéseket péntekre és szombatra korlátozták, de a film még ekkor is páratlan érdeklődést vonzott. Amikor elkövetkezett a Csillagok háborúja bemutatásának első évfordulója, George Lucas alkotása már 219 millió dolláros bevételnél járt Amerikában, és 87 millió ember váltott rá jegyet (többen, mint ahányan részt vettek az 1976-os elnökválasztáson).

A 20th Century Fox a bemutató egy éves évfordulójára ünnepséget szervezett, és annak helyszínéül szintén a Chinese Theatre-t választotta; azt a mozit, amely a Star Warsszal Új Hollywood ikonjává vált — köszönhetően ennek a napra pontosan negyven éve készült fotónak is.

***

A cikk átdolgozott változata a szerző starwars.hu-n megjelent egykori írásának. Az adatok forrása Pablo Hidalgo kiváló angol nyelvű összeállítása a kétezres évek elejéről.

Címkék: star wars történelem filmek

A hétvége folyamán zajlik a kaliforniai Anaheimben a Disney házi seregszemléje, a D23 Expo, amelynek legjobban várt eseménye a Lucasfilm prezentációja volt a decemberben érkező Star Wars VIII-ról.

Az eseményen Az utolsó Jedik író-rendezője, Rian Johnson mellett részt vett a film számos szereplője, Daisy Ridley, John Boyega, Gwendolyn Christie, Kelly Marie Tran, Laura Dern, Benicio Del Toro, valamint Mark Hamill, akit Carrie Fisherrel egyetemben egy nappal korábban legendáinak sorába emelt a Walt Disney Company.

Az alkotók több fotót is bemutattak a film forgatásáról, majd az esemény csúcspontjaként levetítették az alábbi háromperces werkfilmet.

Az üzenet egyértelmű: Rian Johnson a feje tetejére állítja, de legalábbis alaposan felrázza a történetet. Decemberben kiderül, hogy hogyan.

Címkék: star wars videó filmek episode8

A Lucasfilm váratlanul bejelentette, hogy a Phil Lord-Chris Miller rendezőpáros távozik a jövőre érkező Han Solo-film rendezői székéből.

phil_lord_chris_miller.jpg

„Phil Lord és Christopher Miller két tehetséges filmrendező, akik fantasztikus stábot és szereplőgárdát gyűjtöttek, de világossá vált, hogy eltérő alkotói víziónk van a filmről, ezért úgy döntöttünk, elválnak útjaink. Hamarosan új rendezőt jelentünk be” — fogalmaz Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök a starwars.com-on olvasható közleményben.

A hír azért különösen megdöbbentő, mert a film a forgatás kellős közepén jár. A forgatási munkálatok négy és fél hónapja kezdődtek el, és bár nem tudni, mennyi van hátra, a hírek szerint még nincs dobozban a film. Egyelőre nem tudni, mióta érett ez a döntés, de feltételezhetően az új rendező érkezéséig le fog állni a produkció. Ennek ellenére a közlemény leszögezi, hogy a bemutató dátuma továbbra is 2018 májusára van kitűzve.

Lord és Miller távozása mindenképp szomorú fejlemény, nem csak azért, mert az előkészületek kezdete óta, két éve dolgoznak a produkción, hanem azért is, mert a Han Solo-filmet mindenekelőtt az a merész húzás tette izgalmassá, hogy A Lego-kaland és a Jump Street-filmek őrült humorú rendezőpárosa került a rendezői székbe.

Remélhetőleg előbb-utóbb több is ki fog derülni a mostani döntés hátteréről. A Lucasfilm 2015-ben már megvált egy rendezőtől, Josh Tranktől, aki szintén egy önálló Star Wars-filmet rendezett volna, de botrányai miatt még az előkészületi fázisban megváltak tőle, és azt a produkciót bizonytalan időre el is napolták. Ekkor sorolták előre a Han Solo-filmet, amelynek forgatókönyvén Lawrence Kasden már egy ideje dolgozott.

Kíváncsian várom, ki veheti át a Lord-Miller páros feladatát, és hogyan tud befejezni a Lucasfilm „víziói” szerint egy félig már leforgatott filmet.

Frissebb:

Az üggyel természetesen nagy terjedelemben foglalkoznak ma a hollywoodi lapok, különféle névtelen forrásokat szólaltatva meg a rendezőváltás okairól.

A Variety úgy tudja, Lord és Miller improvizációra hajlamos munkastílusa nem tetszett Kathleen Kennedynek, aki igyekezett rövid pózáron tartani a rendezőpárost.
Ha így volt, akkor ez minden bizonnyal személy függő volt, mert az idei Star Wars-film rendezőjének, Rian Johnsonnak minden egyes nyilatkozata az ellenkezőjéről tanúskodik. Johnson Twitteren ma is kinyilvánította, hogy a kreatív döntésekben ugyanolyan szabad keze van, mint bármelyik korábbi filmjénél.

Csakhogy míg Rian Johnson egymaga írta és rendezi a VIII. Epizódot, a Han Solo-film Lawrence és Jon Kasdan forgatókönyvéből készül. A Hollywood Reporter információi szerint az igazi konfliktus az írók és a rendezők között alakult ki, amelyben Kennedy a régi harcostárs, Lawrence Kasdan oldalára állt, aki egyébként produkcióvezetői minőségben is részt vesz a munkálatokban. Vagyis a problémát éppen az a merész párosítás okozhatta, ami kezdettől a projekt legizgalmasabb erényének tűnt.

A lap úgy tudja, a produkció most rövid időre leáll, hogy a Lucasfilm áttekintse az elkészült felvételeket, és ennek tudatában folytatódjon a munka. A hírek szerint még három heti forgatás lenne hátra, de nyár végén egy előre betervezett utóforgatás is esedékes.

Természetesen megindult a találgatás az új rendező személyéről is. Több forrás tudni véli, hogy a Lucasfilm tárgyalásban van Ron Howarddal, akinek van kötődése a céghez (Willow), de felmerült a Star Wars-veterán Joe Johnston (The Rocketeer, Jumanji) neve is.
Van olyan felvetés, miszerint maga Lawrence Kasdan (Silverado) is átvehetné a rendezői feladatokat, hiszen mindenki másnál közelebbről ismeri a produkciót. Ez azonban az amerikai rendezők céhének (DGA) ellenállásába ütközhet, amelynek szabályzata kimondja, hogy a rendező nem cserélhető le olyan személyre, aki más minőségben már részese a produkciónak.

Még frissebb:

Mindössze két napig maradt rendező nélkül a Han Solo-produkció. A Lucasfilm mára bejelentette, hogy Ron Howard veszi át a rendezői feladatokat a filmen.

ron_howard.jpg

Ahogy előzőleg már említettem, Ron Howard több szálon kötődik a Lucasfilmhez. Első felnőttkori filmszerepét George Lucas American Graffitijében játszotta, később pedig őrá bízta Lucas a Willow című fantasy film rendezését. 2002-ben Oscar-díjat nyert az Egy csodálatos elme című film rendezéséért.

A Hollywood Reporter információi szerint az új rendező hamarosan találkozik a színészekkel, és az eddig leforgatott jelenetek nyers vágásának megtekintése után eldönti, mire van szüksége a háromnegyed részben már leforgatott filmnek. Howard a Lord-Miller pároshoz képest régebbi rendezői generációt képvisel, de ahogy a lap megjegyzi, a személyisége minden bizonnyal megnyugtatólag fog hatni a stábra.

A Lucasfilm közleménye szerint a forgatás július 10-én folytatódik.

Címkék: star wars filmek spinoff Han Solo

A héten a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigeteken folytatódott a 2018-as Han Solo-film forgatása. Az előkészületek — a díszletek építése és mintegy kétszáz helybéli statiszta kiválasztása — hónapokon át zajlottak a helyszínen.

A Star Wars-film teljes stábja május végén költözött át Fuerteventura szigetére, ahol a helyi beszámolók szerint 350 főre bérelt szállást a produkció. Emellett a sziget déli részén, a Jandia nemzeti park területén felállítottak egy konténerekből és sátrakból álló tábort.
Bár a környéket egy helyi biztonsági szolgálat emberei őrzik, és az odavezető utakra ellenőrző pontokat állítottak fel, néhány fotósnak és kalandvágyó turistának sikerült a díszletek közelébe jutnia.

Maga a díszlet a tábortól egy kilométerre, Cañada de la Barca sivatagos vidékén épült fel, egészen közel a tengerparthoz. Az építményegyüttes főként kupolás kunyhókból áll, amelyek feltűnően lepusztultak, rozsdásak és lyukas oldalúak. Az efféle lelakottság nem áll messze a Star Wars univerzumától, de az egész olyan benyomást kelt, mint egy lebombázott, kiégett űrállomás. A képeken felfedezhetjük a messzi galaxis világaira jellemező párologtató tornyokat, de szemfüles rajongók azt is észrevették, hogy a díszlet egyik része egy olyan bárka roncsára emlékeztet (ha nem is pontosan olyan), mint amivel Jabba udvartartása közlekedett A Jedi visszatérben.

Hogy hány napja zajlik a forgatás a helyszínen, arról ellentmondásos információk vannak, de annyi biztosan tudható, hogy június 2-odikára már légtérzárat rendeltek el a hatóságok a sziget déli részére, hogy semmi ne zavarja meg a felvételek elkészítését.

A szereplőkről egyelőre nem szivárogtak ki képek, ám a beszámolókból (és a közösségi médiából) tudható, hogy a színészek közül a Han Solót alakító Alden Ehrenreich mellett Emilia Clarke, Woody Harrelson, Warwick Davis és a Lando szerepét játszó Donald Glover is felbukkant a szigeten.
Hamarosan valamennyien visszatérnek Londonba. A legfrissebb információk szerint szombaton már kezd is csomagolni a stáb, amely nagyjából húsz konténernyi előregyártott díszletelemmel és negyven kamionnyi felszereléssel érkezett a Kanári-szigetekre. Elég csak a költözködés képeit látni, és az ember mindjárt elkezdi megérteni, miért kerül egy ilyen film elkészítése dollár százmilliókba.

Címkék: star wars filmek spinoff helyszínek forgatási fotó Han Solo