A Star Wars új és minden eddiginél termékenyebb korszakának küszöbén állunk. Az ébredő Erővel a XX. század legnagyobb mítosza visszatér oda, ahová mindig is tartozott, a mozivászonra, és az évtized végéig öt további film érkezését várhatjuk. Mi hozta el a Star Wars elképesztő reneszánszát? Ennek történetét göngyölíti tovább cikksorozatunk második része. Az első részt ide kattintva olvashatjátok.

2012. október 30-án George Lucas, a Star Wars szülőatyja és Bob Iger, a Walt Disney Company vezérigazgatója megkötötte a showbiznisz utóbbi évtizedének legnagyobb visszhangot kiváltó üzletét, a Disney négymilliárd dollárért megvásárolta Lucastól a Lucasfilmet és vele együtt a Star Wars-franchise jogait. Az üzlet értelmében a Disney-család részévé vált a teljes Lucas-birodalom, beleértve Lucas piacvezető trükkcégét, a 40-szeres Oscar-díjas Industrial Light & Magicet, a hanghatásokra specializálódott, 18 Oscar-díjas Skywalker Soundot, a videojáték iparban jól csengő LucasArtsot, valamint a Lucasfilm szerzői jogait kezelő Lucas Licensinget.

Iger megkérte Lucast, hogy repüljön a Disney burbanki főhadiszállására, és ott írják alá a papírokat. Lucas és Iger kamerák előtt szentesítette kézjegyével az üzletet.

lucas_iger_szerzodes.jpg

„Amikor a tollat a papírra emelte, cseppnyi hezitálást sem éreztem benne” — meséli Iger. „Azt viszont éreztem, hogy tele van érzelmekkel. Ez az elköszönés pillanata volt számára.”

Iger ellenben az izgatottságtól szédült. Másnap halloween volt, és a szórakoztatóipar legnagyobb vállalatbirodalmának első embere Darth Vadernek öltözve járta az utcát a családjával. A világot meghökkentő felvásárlást a Disney azonnal megfejelte a bejelentéssel: elkészül a harmadik Star Wars-trilógia. Az első film bemutatóját 2015 nyarára kívánták tenni.

„Én voltam, aki feltette a kezét, mondván: nana, ez kissé problémás lesz, hiszen még nincs semmink, sem forgatókönyv, sem rendező, sem egy igazi terv” — meséli Kathleen Kennedy.

Az agytröszt

A Lucasfilm elnök asszonya elkezdett felállítani egy formális sztori csapatot, amelynek az lett a feladata, hogy az új filmek mellett tévésorozatok, játékok és más Star Wars-produktumok számára is ötleteket generáljon. Efféle agytrösztök a régi stúdiórendszer aranykorában voltak jellemezőek, manapság inkább csak animációs filmek készítésénél alkalmazzák őket.

Kennedy csapatában bennfentesek és újoncok egyaránt helyet kaptak. A vezetéssel Kiri Hartot bízta meg, aki régóta dolgozott neki különböző projektek fejlesztésén. Természetesen bekerült a sztori csapatba Michael Arndt, Lawrence Kasdan és Simon Kinberg, később pedig minden olyan író és rendező, aki az új Star Wars-filmek valamelyikén munkálkodik.

A csapat állandó tagja lett az a Pablo Hidalgo is, aki az ezredfordulón a legnagyobb rajongói portál szerkesztői székét váltotta Lucasfilmes állásra. „Találkoztam Kathleen Kennedy néhány kulcsemberével, akik immár a Lucasfilm munkatársai. Bemutatkoztam az egyre gyarapodó sztori csapatának, és felajánlottam a régi Star Wars-múltamból, illetve a saga ismeretéből adódó minden tudásomat” — emlékezik Hidalgo. „Szerencsémre ma már úgy tartanak számon a cégnél, hogy én vagyok az a fickó, aki mindent tud a Star Warsról. Azután, hogy George Lucas elkezdte előkészíteni a vázlatait a jövőbeni filmekhez, időről időre megkeresett az irodája, ha szükség volt valami információra. Segítettem előkészíteni dokumentumokat, leírásokat, olyan írói útmutatásokat, amelyek a Star Wars-rendezők következő generációjának szólnak, bárkik is lesznek majd azok.”

Hidalgo nem csak fejben hordozza a tudást. A Lucasfilm már évekkel ezelőtt összeállította a Star Wars-galaxis adatbázisát, amely több mint húszezer év fiktív történéseit és mintegy 17 ezer karaktert tart nyilván. Ennek az adatbázisnak, amely a Jedik és Sithek tudását őrző szerkezetek után a Holocron nevet kapta, szintén Pablo a legnagyobb ismerője.

swstorygroup_kinberg_hart_hidalgo.jpgSimon Kinberg, Dave Filoni, Kiri Hart és Pablo Hidalgo a Star Wars: Lázadók animációs sorozat terveivel

„Bevallom, az alkotófolyamat elején ráment egy jó évünk, hogy belemerüljünk a Star Warsba, hogy megértsük mindazokat az értékeket, amelyek mentén George megalkotta ezt a mitológiát, hogy megértsük, mit jelentett számára, illetve számunkra mit jelent” — meséli Kennedy. „Beszélgettünk olyasmikről, ki hány éves volt a Star Wars bemutatása idején, vagy hogy ki az, aki éppen emiatt választotta a filmszakmát. Volt, aki arról mesélt, hogyan mutatta meg a gyerekeinek a Star Warst, akár kicsik a gyerekei, akár egyetemisták már.”

„Az embereknek könny szökik a szemébe, ha a Star Warsról beszélnek” — teszi hozzá az elnök asszony. „Hányszor fordul elő, hogy leülünk beszélgetni egy filmről, és a másik ember elérzékenyül?”

Bár a nosztalgia ereje az ő oldalukon állt, a Lucasfilm kibővült agytrösztjének félelmetes feladattal kellett szembenéznie. Immár 4 milliárd dollárra árazott intellektuális vagyont kellett feléleszteniük úgy, hogy az lehetőleg telibe találja a közönséget.

Ehhez pedig szükség volt egy jó rendezőre.

Rendező keringő

Bár bizonyára sok rendező álmodik arról, hogy Star Wars-filmet forgasson, a VII. Epizód rendezőjét egyáltalán nem volt könnyű megtalálni.

Lucasnak egy ideje már megvolt a kiszemeltje az animációs múlttal rendelkező Brad Bird személyében. Bird rendezte a Pixarnál A hihetetlen családot és a L'ecsót, az élőszereplős műfajban pedig a Mission: Impossible negyedik részét. Hollywoodban úgy tartották számon, mint a rendező, aki még sosem hibázott, és az is közismert volt róla, hogy imádja a Star Warst.

Lucas és Kennedy személyesen kereste fel Birdöt, ám hamar kiderült, hogy a rendező minden figyelmét leköti egy másik filmes projekt, a Tomorrowland, vagyis a Holnapolisz.

„Egy ideje ismertem már Kathyt, és jól ismerem George-dzsot is” — meséli Bird. „A probléma az volt, hogy képtelen lettem volna megcsinálni a filmet az általuk elképzelt határidőkkel, hacsak nem dobom a Holnapoliszt.” Bird nehéz választás elé került. Miközben szerette volna megrendezni a Star Warst, a Holnapoliszról képtelen lett volna lemondani. Mint mondja, ritkán készül ilyen léptékű film, ami nem valaminek a folytatása, és ez az egy dolog a Star Warsról kétségtelenül nem volt elmondható.

„Addigra már mélyen benne voltam ebben a filmben. Könnyű mondani, hogy függesszük fel. Talán más rendezőknek, Cameronnak vagy Spielbergnek megy ez, de nekem fontos, hogy lendületben maradjak. Addigra elértünk egy olyan kritikus pontra, hogy ha megállítjuk a vonatot, minden és mindenki borult volna rajta.”

kyloren_concept_dougchiang.jpg

Bird hetekig küszködött a dilemmával. Végül oda jutott, hogy kész lett volna egy merőben szokatlan kompromisszumra. Felvetette Kennedynek, hogy amíg ő a Holnapoliszon dolgozik, egy másik rendező vegye kezébe a VII. Epizód előkészületeit. Még jelöltje is volt a feladatra, a fiatal filmesnek számító Colin Trevorrow személyében. Trevorrow döntött volna jelmezekről, díszletekről és minden egyébről, ami a forgatás előkészítése során felmerül. Aztán, amikor a másik munka ezt már engedi, Bird egyszerűen beült volna a rendezői székbe.

Merész ötlet volt, Kennedy azonban annyira szerette volna megszerezni Birdöt, hogy komolyan elgondolkodott a felvetésen. Olyannyira, hogy a férjével, Frank Marshall-lal megnézték Colin Trevorrow Safety Not Guaranteed című filmjét. Bird azzal ajánlotta Trevorrowt, hogy önmagára emlékezteti, és Marshall elmondása szerint az első benyomásaik ezt meg is erősítették. Ám a helyettesítő rendező ötletét ezzel együtt sem találták vállalhatónak.

„Biztos vagyok benne, hogy Kathy nehezen állt volna Bob Iger elé ezzel az ötlettel” — jegyezte meg Marshall egy 2015 áprilisában adott interjúban.

„Volt egy pillanat, amikor úgy éreztem, talán működhet a dolog, megcsinálom ezt a filmet, és egyből ugrok a másikba. De valójában nem működött volna” — ismeri el Bird. „Kizárt dolog volt, hogy a határidőket is tartsuk és a film megkapja azt az odafigyelést, amit megérdemel.”

Kennedy tehát lemondott Birdről, és kénytelen volt másik rendező után nézni. Trevorrow azonban hosszú évekig hálás lehet, amiért Bird bedobta a nevét. Marshall, aki producerként épp a Jurassic World előkészületein dolgozott, gondolt egy merészet, felhívta Trevorrowt, és felajánlotta neki a dinós film rendezését. A Jurassic World az év egyik legnagyobb kasszasikere lett, Colin Trevorrow pedig immár maga váltotta meg a jegyét a Star Wars stábjába. A Lucasfilm 2015 augusztusában bejelentette, hogy ő rendezi az évtized végén érkező IX. Epizódot.

Ki az a Luke Skywalker?

Mire 2012 decemberében a Disneyvel kötött adásvétel hivatalosan is érvénybe lépett, Kathleen Kennedy már egy másik rendezővel tárgyalt. Azzal a J. J. Abramsszel, akit kamaszkora óta ismer.

abrams_starwars.jpg

Abrams a kétezres években televíziós producerként szerzett magának hírnevet, olyan sikersorozatok alkotójaként, mint az Alias, a Lost vagy a Fringe (Rejtély). 2001-ben producertársával, Brian Burkkel megalapította a Bad Robot produkciós céget. Első filmrendezése a Mission: Imposible 2006-os folytatása volt, majd rendezőként és producerként sikerrel támasztotta fel a Star Trek sorozatot.

Abrams 11 évesen látta először a Csillagok háborúját, és azt mondja, enélkül talán nem is lépett volna a filmrendezői pályára. „Arra emlékszem, hogy a moziból sokkal nagyobb képzelőerővel léptem ki, mint ahogy bementem” — emlékezik vissza az élményre.

Egy csupa szív film volt. A történet mindvégig az esélytelenről szólt, így volt izgalmas, lelkesítő, érzelmekkel és humorral teli kaland. És száz százalékig valóságosnak tűnt.

Kennedy és Abrams első találkozásának bájos története van. 1981-ben egy férfi Steven Spielberget kereste telefonon. Azt állította, hogy az arizonai háza pincéjében filmtekercseket talált, amik a rendezőt illetik. Kennedy, aki akkoriban Spielberg asszisztenseként dolgozott, azt gondolta, egy szélhámossal van dolga, aki csak pénzt akar szerezni, de azért megkérte a férfit a telefonban, hozza be a tekercseket a Universal stúdióba. Hamar megtudta, hogy Spielbergék valóban laktak Arizonában, és amikor a férfi megjelent a tekercsekkel, kiderült, hogy tényleg a rendező rég elveszettnek hitt kamaszkori Super 8-as filmjeit őrzik a szalagok. Spielberg rendkívül boldog volt, Kennedy pedig megpillantott egy hírt a Los Angeles Times aznapi számában: két kamasz srác díjat nyert diákfilmjét vetítette az egyik helyi mozi. Kennedy felvetette, mi lenne, ha meghívnák a fiúkat egy kis nyári munkára, találkozhatnának a híres Steven Spielberggel, és közben rendbe hoznák az előkerült filmszalagokat. Így is történt. A két srác egyike pedig Jeffrey Jacob Abrams volt.

Így ismerte meg Kennedy a 15 éves J. J. Abramst, aki 30 évvel később Super 8 címmel rendezett filmet, amelynek Spielberg volt a producere.

A történet sorsszerűsége és a régi barátság dacára, amikor Kennedy felhívta Abrams ügynökét a VII. Epizód rendezése ügyében, válaszként egy száraz nem érkezett. „Pillanatok alatt megjött a válasz, hogy nem, nem szeretne beleugrani ebbe” — meséli Kennedy.

Abrams épp a legújabb Star Trek-film befejezésével volt elfoglalva, ami után fél év vakációt ígért a családjának. Ami pedig egyenesen aggasztotta: a Mission: Impossible és a Star Trek után ismét egy franchise folytatását bízták volna rá. Nem akart az a rendező lenni, aki örökké csak folytatásokat csinál.

Pedig a Star Wars mindegyiknél közelebb áll hozzá. „Mindig is inkább Star Warsos voltam, mint Star Trekes” — vallotta meg nem egy interjúban. „A Star Wars a szívem csücske, ezért úgy éreztem, sokkal jobban szeretnék egyszerű nézőként beülni rá, mint hogy magam agyaljak rajta.”

Kennedy azonban nem hagyta annyiban a dolgot. A Bad Robot Santa Monica-i főhadiszállásán személyesen kereste fel Abramst, és vitte magával a két íróját is, Arndtot és Kasdant.

karakterposzterek_han_rey.jpg

„Maximálisan arra számítottam, hogy hálásan, de visszautasítom a filmet” — emlékezik Abrams Kennedyék látogatására. Ám a több órán át tartó megbeszélés végére száznyolcvan fokos fordulatot vett az álláspontja. A rendező érdeklődését felkeltette az az érv, hogy a film jelenleg még csak egy hófehér lap, amit ő tölthet meg tartalommal. Kennedy azt mondja, végül egyetlen kérdéssel győzte meg Abramst. „Miközben a sztoriról beszélgettünk és vázoltuk az elképzeléseinket, annyit mondtam neki: Ki az a Luke Skywalker?”

Az írók elmondták, hogy a kérdést egy fiatal lány szájába szeretnék adni.

„Az ész érveket, amik ellene szóltak, hirtelen felülírták az érzelmeim” — meséli Abrams. „A gondolat, hogy mi történt az eltelt harmincvalahány évben... Merre jár Han Solo? Mi történt Leiával? Luke vajon életben van? Kezdtek megrohanni a kérdések, és egyszeriben zsigeri vágyat éreztem, hogy részese legyek ennek a világnak.”

„Újra olyan volt, mint egy 11 éves kisfiú” — idézi fel Kennedy.

„Egyszerűen csak el kellett szánnom magam, hogy belevessem magamat a kérdésbe: merre járhatnak és mit csinálhatnak most ezek a szereplők?” — folytatja Abrams. „Elkezdtünk beszélgetni arról, milyen lehet ez az univerzum közel negyven évvel a VI. Epizód után. A szereplők még mindig élik az életüket, közben pedig ott lehet egy másik generáció, amelynek talán fogalma sincs róla, kik voltak ezek a karakterek, vagy talán hallottak már róluk, de nem hittek a létezésükben. Termékeny talajnak tűnt.”

Lucas, aki nem sokkal ezután teljesen háttérbe vonult, maga is felhívta Abramst. A két rendező évek óta ismerte egymást, és vélhetően máig megmaradt közöttük a jó viszony. 2013 júniusában az Abrams házaspár is ott volt azon az esküvőn, amelyen George Lucas feleségül vette Mellody Hobson üzletasszonyt.
„Mindenképp csináld meg a filmet! Ugye megcsinálod?” — idézi fel Abrams a Lucasszal folytatott telefonbeszélgetést. „Rendkívül kedves volt, és azt mondta, »ha elvállalod, ez a te filmed. Én itt leszek, és ha kéred, segítek, de ez a film a tiéd.«”

lucas_abrams.jpg

„Ritkán adódik rá lehetőség, hogy az ember olyasmin dolgozzon, amit nézőként sem szeretne kihagyni. Katie, a feleségem azt mondta, ha szeretném ezt megcsinálni és mégis kihagyom, akkor később bánni fogom.”
Abrams tehát kikönyörögte a családnál, hogy halasszák el a tervezett vakációt, és miután a Paramountot is meggyőzte, hogy engedje el az érvényes szerződéséből, csatlakozott a VII. Epizód csapatához.

Ám ami a rendezőt a feladathoz vonzotta, nyomasztó teherként nehezedett a sztori csapatra: még sehol nem volt a VII. Epizód cselekménye. Abrams csatlakozásakor számos elképzelés létezett a sztoriról, de még semmi sem dőlt el. Kasdan, Arndt és Kinberg Kennedyvel karöltve próbálta kitűzni a trilógia sarokpontjait.

„Ötletelésben voltak, éppen szórták ki az elképzeléseket, de kész cselekmény még nem volt” — emlékezik Abrams. „A feladat kétségkívül elég félelmetesnek tűnt. Számtalan lehetőség állt előttünk, bármelyik ösvényen elindulhattunk volna. Amikor épp vitatkoztunk — és voltak felfokozott, ingerült vitáink —, azok is izgalmas pillanatok voltak, mert szinte bárhová is tekintettünk, megláttunk valami potenciálisan különlegeset, valamit, amiben ott rejlett a Star Wars lényege.”

„Szerintem senki nem tud olyan kérdést mondani, amit mi ne tettünk volna fel magunknak akkor, a kezdet kezdetén” — vallja utólag a rendező.

Abramsnek egy dologban határozott elképzelése volt, hogy mit szeretne elérni a filmmel. Azt az érzést kívánta átadni a közönségnek, ami Kennedyék látogatásakor őt is hatalmába kerítette. Azt akarta, hogy a VII. Epizóddal mindannyian átélhessük azt a naiv izgalmat, amit a filmsorozattal való első találkozáskor éreztünk. Ehhez pedig tudta, hogy a klasszikus trilógia szellemét kell felélesztenie.

„Tudom hogy sokan vannak, akik szeretik és bizonyos esetben még jobban is kedvelik az előzmény filmeket — mondja a rendező —, és tudom azt is, hogy George számára miért voltak fontosak. Ugyanakkor van egy olyan érzés, amit nem éreztem az eredeti trilógia óta, egy nagyon ismerős érzés, amihez még ma is vissza tudok nyúlni: az érzés, hogy egy másik világba kerülünk, ahol bármi lehetséges. Mindez a Star Wars jellegzetes esztétikájával, történelmével, látványvilágával, hangjaival és zenéjével. Rendkívül egyedi és sajátos világ. Érezni és érzékelni tudom.”

lucas_kennedy_abrams.jpg

Lawrence Kasdan szerint Abrams és a Lucasfilm sztori csapata első perctől egyetértett abban, hogy a folytatásnak sokkal inkább az eredeti trilógiát kell idéznie, mint az előzmény filmeket. „Szerintem már akkor is benne volt a levegőben, amikor George még ott volt velünk, hogy valamelyest retro hangulatot szeretnénk elérni. Legyen minél inkább tapintható és kevésbé CG-orientált a film!”

Az ezt követő hónapokban Abrams is találkozott a klasszikus trilógia visszatérő főszereplőivel. Mindegyiküket ismerte korábbról, mégis, amikor Kennedy társaságában először ült össze Carrie Fisherrel, Harrison Forddal és Mark Hamillal, különleges pillanat volt a rendező számára. Ez volt az első olyan alkalom, amikor elfogta „egy különös érzés, hogy hirtelen minden összeáll, ahogy nem is számítottam rá.”

Abrams fontosnak tartotta, hogy külön is leüljön a film legnagyobb sztárjának ígérkező Harrison Forddal. „Meg voltam rettenve a lehetőségtől, hogy Harrisont Han Solo szerepében rendezhetem. Nem csak azért, mert a filmtörténet egyik legnagyobb színészét dirigálhatom. Hanem azért is, mert a filmtörténet egyik legnagyobb színészét dirigálhatom abban a szerepben, amely egészen biztosan karrierje két legmeghatározóbb szerepének egyike.”

Abrams és Ford ismeretsége 1991-ig nyúlik vissza, amikor Ford játszotta a főszerepet Mike Nichols Regarding Henry című filmjében. A film forgatókönyvét a 23 éves J. J. Abrams írta, aki aligha sejtette, hogy egyszer még a Star Wars folytatásának titkaiba fogja beavatni a színészt.

„A sztorival kapcsolatos elképzeléseinkről beszélgettünk, és tetszett neki, amit hallott” — meséli Abrams. „Izgatottan várta, hogy újra magára ölthesse a szerepet, ami nagyon érdekes volt, mert azt hittem, nem igazán rajong érte. A gyerekkoromban hallott pletykák másról szóltak.”

„Harrison — és ezt azoknak az éveknek a tapasztalata mondatja velem, amikor együtt dolgoztunk az Indiana Jones-filmeken — rendkívül együttműködő, ha a történetről és a szerep kidolgozásáról van szó. Nyakig beleássa magát a folyamatba, és ez pontosan így volt ennél a filmnél is” — árulja el Kennedy. „J. J.-vel nagyszerű beszélgetésük volt, ahol részletesen átbeszélték, milyen elképzeléseink vannak a filmről.”

rickcarter_artdep.jpgKözépen Rick Carter látványtervező

2013 nyarán bejelentették, hogy a VII. Epizód zenéjét a Star Wars-filmek legendás komponistája, John Williams szerzi. Kathleen Kennedy más területeken sem adta alább, és igyekezett a legjobb filmes szakembereket megnyerni a stábba. Látványtervezőnek azt a Rick Cartert kérte fel, akivel Steven Spielberg számos filmjén, köztük az A. I. Mesterséges értelmen, a Jurassic Parkon és legutóbb a Lincolnon is együtt dolgozott. Carter felelt sok más produkció mellett a Forrest Gump és az Avatar látványvilágáért is. A jelmez részleg élére a Szárnyas fejvadász és a Hetedik jelmeztervezőjét, Michael Kaplant szerződtették. Abrams pedig állandó operatőrét, Daniel Mindelt hozta a stábba.

Bár először dolgoztak együtt, Abrams különösen fontosnak tartotta, hogy Cartert korán bevonja az alkotófolyamatba. „Meghívtam Ricket a sztori megbeszélésekre, ami jellemzően nem része a látványtervezők munkájának” — meséli a rendező. „Úgy éreztem, minél előbb be tud kapcsolódni a folyamatba, annál jobb.” Carter bevonása hasznosnak bizonyult, mivel így a film művészeti részlege azonnal vizuális formát tudott adni a sztori csapatban felmerült ötleteknek. Volt, hogy látványtervek tekintetében jobban álltak, mint magával a cselekménnyel. „Volt olyan pillanat a sztori csapat dolgozószobájában, amikor az összes feljegyzés lekerült a tábláról, és csak a látványtervek maradtak fönn” — meséli a film másik látványtervezője, Darren Gilford.

Abrams és Carter kezdettől egyetértett abban, hogy a VII. Epizódnak vissza kell hoznia azt a látványvilágot, amit a klasszikus trilógia 2012 márciusában elhunyt látványtervezője, Ralph McQuarrie megalkotott. „Mindketten tisztában voltunk vele, milyen jelentőséggel bír McQuarrie munkássága, és hogy milyen kulcsszerepet játszott a Star Wars esztétikájának kialakításában” — mondja Abrams. „Járhattunk volna más utat is, ha azt mondjuk, amit a Star Warsról ismerünk, az a múlt, válasszunk új irányt, csináljunk valami egészen mást. De ha már egyszer olyan szerencsések vagyunk, hogy megörököltük ennek a világnak az ismert történelmét, akkor adnunk kellett a folytonosságra.”

Abrams tántoríthatatlanul kereste az „igazi Star Warshoz” vezető utat. Kezdettől azt vallotta, ehhez nem elég a jelen legjobb ötleteit felhasználni, hanem meríteni kell a korábbi korszakokból is. „Nem tudom, hogyan nézne ki egy Star Wars-film TIE vadászok, rohamosztagosok és a Birodalom jellegzetes, kapszula formájú lámpatestei nélkül. Ezek pedig mind Ralph McQuarrie agyszüleményei” — emlékeztet a rendező.

abrams_rohamosztagosok.jpg

Újratervezés

Abrams csatlakozásától kezdődően a munkálatok párhuzamosan zajlottak a Lucasfilm San Fransisco-i és a Bad Robot Santa Monica-i főhadiszállásán.

2013 őszén a film londoni stúdiójában is megkezdődtek az előkészületek. Immár nem csak néhány tervezőnek, hanem ez egyre gyarapodó stábnak és a stúdióban dolgozó munkásoknak is fizetést kellett adni, miközben a forgatókönyv csak nem akart megszületni. A Disney fejesei egyre türelmetlenebbek voltak, a Lucasfilmnél pedig egyszeriben kitört a pánik.

Miközben napról napra közelebb került 2015 nyara, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Michael Arndt hiába birkózik a feladattal, nem fog időben elkészülni a forgatókönyvvel. Még 18 hónapot kért volna Kennedytől. „Nehezen álltunk elő a megfelelő sztorival” — ismeri el Kasdan, aki szerint épp a cselekmény magja hiányzott. „Voltak részletek, amikre azt mondtuk, »ez nagyon jó, nagyon erős lesz.« De az egész mégsem állt össze.”

„Millió ötlet és vázlat volt már, kártyák borították a falat, a tábláink pedig tele voltak írva” — meséli Abrams. Forgatókönyv azonban nem volt.

2013 októberében, fél évvel a forgatás tervezett kezdete előtt, úgy döntöttek, Abrams és Kasdan átveszi Arndttól a forgatókönyvírói feladatokat. Ekkor dőlt el végleg, hogy a bemutató időpontját 2015 nyaráról 2015 karácsonyára halasztják.

Kasdan félretette a Han Solo-film forgatókönyvét, és innét kezdve csak a VII. Epizódra koncentrált. „Ha ezek a filmek olyan mértékben az életed részét képezik, mint nekem vagy J. J.-nek, akkor nics szükséged különösebb visszatekintésre. A dolog benned él, és tudod, mi az, amit hiányoltál, mi az, amit szeretnél visszahozni, amit szeretnél, ha az új trilógia megtestesítene.”

vf_williams_kennedy_kasdan_abrams.jpgJohn Williams, Kathleen Kennedy, Lawrence Kasdan és J. J. Abrams a Bad Robot irodájában

Kasdan és Abrams úgy döntött, többé-kevésbé nulláról kezd mindent.

„Azt mondtuk, induljunk üres lappal. Első oldal. Mi az, amit mindenképp szeretnénk látni?” — meséli Abrams. Mindkettejüknek voltak olyan kedvenc ötletei az ezt megelőző munkafolyamatból, amelyeket szerettek volna beépíteni a forgatókönyvbe, és a rendező elmondása szerint ezek be is kerültek a szkriptbe.

„Nem volt semmink. Egy csomó ember várt már tőlünk válaszokat — emlékezik Kasdan —, de legfeljebb csak annyit tudtunk mondani, hogy igen, az a szereplő benne lesz a filmben. Ennyi. Ez volt minden, amit tudtunk.”

Michael Arndt egy ideig még dolgozott a trilógia következő két filmjének ötletein, de hamarosan kikopott a sztori csapatból. Simon Kinberg továbbra is be-besegített konzultánsként, miközben a Star Wars: Lázadók animációs sorozat produkcióvezetőjeként kapott feladatot. Ma így nyilatkozik a szerepéről: „Olyan vagyok, mint akinek bejárása van a királyi udvarba. Tanácsokat adok a filmeknél. Dolgoztam a VII. Epizódon is, segítettem kidolgozni a cselekményt, időnként átolvastam a forgatókönyv változatait, a vázlatokat, és mindig megosztottam a gondolataimat.”

Január közepére Abrams és Kasdan egészen sajátos körülmények között elkészült egy vázlattal. A vázlat nagy része a két férfi iPhone-nal rögzített beszélgetéseinek kivonata volt. Kasdan alkalmazkodott Abrams elfoglaltságaihoz, ahol éppen alkalom adódott, ott folytatták le több órás beszélgetéseiket. Amikor Abramsnek Santa Monicában akadt dolga, a tengerparton sétáltak, amikor New Yorkba kellett mennie, a fagyos Central Parkban folytatták a diskurzust. Volt, hogy London és Párizs utcáit járták.

Egy alkalommal nyolc órán át beszélgettek a francia főváros mindig zsúfolt kávéháza, a Les Deux Magots egyik asztalánál. „Oda-vissza kiabáltunk a zajban, hogy történjen így meg úgy, meg hogy az a szereplő nem tehet olyat; és csak reméltük, hogy senki sem jár éppen arra a Cinema Blendtől” — meséli nevetve Kasdan.

Kasdannek van egy fényképe, amely jól illusztrálja a munkájuk rohamtempóját. A fotó a londoni Pinewood stúdióban készült, ahogy Abrams és Kasdan a cselekmény kulcspontjairól egyeztet, miközben körülöttük már próbálnak a rohamosztagosnak öltözött statiszták.

Mindezek ellenére Abrams és Kasdan forgatókönyve elkészült, és valamennyi érintett tetszését elnyerte. Ahogy a Vanity Fair magazin megjegyzi, nagyon nem is lehetett más választásuk, máskülönben komoly bajban lett volna a produkció.

abrams_kasdan2.jpg

Hogy a forgatókönyv mennyiben adja vissza Michael Arndt vázlatait és mennyiben tükrözi George Lucas elképzeléseit, azt kevesen tudnák megmondani. Az biztos, hogy Arndt neve íróként felkerült a film plakátjára, Lucas viszont 2015 januárjában úgy nyilatkozott, nem az ő terveiből készül az új trilógia.

Abrams elismeri, hogy történt irányváltás Lucas eredeti ötleteihez képest, de azt mondja, ez már azelőtt megtörtént, hogy ő maga csatlakozott a produkcióhoz. „Mikor én bekapcsolódtam, a Disney már eldöntötte, hogy más irányba akarnak menni. De a film abszolút az ő írásaira épít, amiket azokon a lapokon, illetve korábban írt” — vallja a rendező.

„Néhány dologban eltértünk” — erősíti meg Kennedy, ám gyorsan hozzáteszi, nem jobban, „mint ahogy minden munkafolyamat esetén elő szokott ez fordulni.”

Abrams elmondása szerint a leglényegesebb különbség, hogy Lucas vázlataiban a szereplők tinédzser korúak voltak. A Disney azonban tartott tőle, hogy a fiatal szereplők a 9 éves Anakin Skywalkert és a 14 éves Amidala királynőt, vagyis a Bajlós árnyakat juttatnák a közönség eszébe.

Hogy Lucas hogyan fogadta a változtatásokat, érzékeny témának tűnik. Azon túl, hogy a stúdió hivatalos álláspontja szerint Lucas továbbra is teljes mellszélességgel támogatja az új filmeket, a Disney és a Lucasfilm illetékesei nem kívántak bővebben beszélni a témáról. A Star Wars szülőatyja is visszautasította korábban a Vanity Fair interjú kérését, ám nemrég a CBS-nek így nyilatkozott:

„Eleve nem különösebben vágytak a közreműködésemre. Ugyanakkor én is úgy voltam vele, hogy ha ott lennék, csak bajt okoznék. Mert úgysem azt fogják csinálni, amit én várnék tőlük. És már nincs a kezemben a kontroll, hogy az történjen, amit én akarok. Csak rontanám a levegőt. Ezért eldöntöttem, hogy inkább járom a magam útját, és hagyom, hogy ők is járják a magukét.”

„Rendszeresen beszélek és találkozom vele” — nyugtatja a kedélyeket Kennedy. „Valahányszor megkérdezem, szeretne-e tudni valamit, azt feleli, szó sem lehet róla, szeretné, ha minden meglepetés lenne.”

„Ha szakítunk valakivel, az első szabály, hogy nem hívogatjuk telefonon” — mondja Lucas. „A második szabály, hogy nem megyünk el a házához leskelődni. A harmadik, hogy nem térünk be a kávézójába, hogy elmondjuk, el fogja szúrni... Azt kell mondani: nem, ennyi volt, ez már történelem, mostantól előre tekintek.”

ep7_olvasoproba.jpg

2014. április 29-én a Lucasfilm közzétett egy fotót a VII. Epizód olvasópróbájáról. A képen együtt szerepeltek a sorozat visszatérő színészei és az új generációt képviselő szereplők: Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega és a szinte teljesen ismeretlen Daisy Ridley.

Kathleen Kennedy a közönség várakozásai felől közelítve így jellemzi a régi és új szereplők elegyét a forgatókönyvben: „Olyan ez, mint amikor elmegyünk egy koncertre, ahol szeretnénk hallani az új szerzeményeket, de mindenképp hallani akarjuk a régi slágereket is. Hasonló helyzetben vagyunk: a banda újra összeáll, és tudjuk, hogy fel kell idézzük mindazt, amit a közönség szeret, de közben új élményekre is számítanak.”

„Tudtuk, hogy a szereplőket nem egyetlen filmhez válogatjuk, hanem legalább háromhoz” — meséli Abrams az új színészek kiválasztásának hosszú és kritikus jelentőségű folyamatáról. „Olyan szereplőket kerestünk, akik mindenre alkalmasak. Ha belegondolunk, hogy mi mindenen mennek keresztül ezek a karakterek — és nem csupán ebben az egy filmben, hiszen tudjuk, hogy a munkájuk folytatódni fog —, olyan egyéniségek kellettek nekünk, akik méltón tudnak bánni annak terhével és lehetőségével, hogy a történet megy majd tovább.”

A cikksorozat folytatódik. A harmadik részt elolvashatjátok ide kattintva.

 

A cikksorozat többek közt az alábbi források felhasználásával készült:

Címkék: star wars történelem filmek jj abrams episode7

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr448144740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2015.12.13. 17:57:36

Nagyon nagy baj van azzal a filmmel, aminek már kész a díszlete és beöltözve rohangálnak a statisztái, de még nincs forgatókönyve. Ez komoly? Ennyire kapkodva, összecsapva dolgoztak? Hamar munka ritkán jó.
Jaj, Tervezőm! Kellett nekem jegyet venni erre a filmre!

steery 2015.12.17. 10:30:04

@OvibanKenobi: Most már mindegy. Beülök, megnézem.
A Készítő legyen velünk!