Ha csak egy filmet nézek meg a nyáron, az bizony Edgar Wright Baby Drivere lesz. Egy éve várom ezt a filmet, amióta a rendező elkezdett képeket posztolni a forgatásról, most pedig örömmel hallom a híreket, hogy valóban valami különleges született. Mesélek róla, hátha minél többen kedvet kaptok a filmhez, amiért már három Star Wars-rendező is rajong.
Ha valaki nem ismerné, a brit Edgar Wright a fiatal generáció egyik legtehetségesebb filmrendezője, fantasztikus vizuális érzékkel, jó humorral, remek zenei ízléssel van megáldva, emellett a filmtörténet és a műfajok jó ismerője. Általános vélekedés, hogy Edgar Wright még nem készített rossz filmet, de olyat semmiképp, ami ne lenne valamilyen szempontból különleges és figyelemreméltó.
A rendező legújabb filmje, a Baby Driver első ránézésre csak egy akciófilm, de mindaz alapján, amit hallani róla, könnyen lehet az évtized legélvezetesebb akciófilmje. Wright a Cornetto-trilógia (Haláli holtak hajnala, Vaskabátok, Világvége) szürrealizmusától elszakadva egy bankrablós-menekülős akciófilmet rendezett a tengerentúlon, amelyben egyedi rendezői stílusa és zseniális vizuális humora olyan színészek közreműködésével párosul, mint Kevin Spacey, Jamie Foxx, Jon Hamm, Jon Bernthal, vagy épp a tündéri Lily James.
Bár a cím alapján hihetnénk, a film nem egy autóban felejtett csecsemőről szól, hanem egy sofőr kölyökről, aki a maffiának dolgozik. A srác (a bűnbanda tagjai számára csak Bébi — Ansel Elgort) bankrablásoknál segít kereket oldani, míg egy nap ki nem szállna a buliból. Amit persze nem lehet. Eddig úgy hangzik a sztori, mintha nyolcszor láttuk volna ezt a filmet, de akkor ez nem egy Edgar Wright-film lenne, és én sem foglalkoznék vele.
A Baby Driver azonban sokkal több ennél, egy zenére komponált film, amelynek ötletét a rendező húsz éven át dédelgette.
Akciómusical, amiben senki nem énekel
A film címszereplőjének érdekessége, hogy egy gyerekkori autóbaleset következtében szüntelen fülzúgással kénytelen együtt élni, amit állandó zenehallgatással nyom el. Wright ezt az ötletet használja fel array, hogy a zenét a film középpontjába állítsa. A filmzenét mindvégig a főszereplő fülére dugott zene szolgáltatja, a film valamennyi jelenete egy-egy zeneszámhoz íródott, és a rendező az akciójelenetek mindegyikét precízen a zenéhez vágta. De a zene diktálja a dialógusok és a hangeffektusok, pisztolylövések és fékcsikorgások tempóját is. A végeredmény állítólag szenzációs. A mozik ugyan csak augusztusban mutatják be a filmet, ám egy hete levetítették az austini South by Southwest fesztiválon, ahol a közönség imádta. (A film jelenleg 100%-os a Rotten Tomatoeson — huszonegy kritikából huszonegy méltatja.)
A zenére vágott akció amúgy nem újdonság a Wright-rajongók számára. A Haláli holtak hajnala híres Queen-jelenetében pont így megy a Don't Stop Me Nowra a zombicsépelés. A Baby Driver újdonsága, hogy elejétől a végéig ezt a technikát alkalmazza.
Bár épp a film különlegessége az, amiből az előzetesek természetüknél fogva nem sokat tudnak visszaadni, azt azért érezni lehet, hogy ez egy rendkívül szórakoztató film lesz, pörgős akcióval, drámával, humorral és olyan szituációkkal, amelyektől a Baby Driver egy picit Tarantinós, egy picit Guy Ritchie-s, miközben azért ízig-vérig Edgar Wrightos.
Kicsit tényleg olyan, mint a kilencvenes évek filmjei, amihez talán az is hozzájárul, hogy az autós üldözésekhez nem használtak számítógépes trükköket, igazi utakon, igazi autókkal és precízen kiszámolt kaszkadőr jelentekkel forgattak.
Bezsongtak tőle a Star Wars-rendezők
Meg van az oka, hogy a Baby Drivert a Star Warsszal erősen átitatott blogomra mertem citálni: egy ideje már az az érzésem, hogy Edgar Wrightot csak egy hajszál választja el attól, hogy hamarosan Star Wars-filmet rendezzen.
Igaz, néhány éve attól is csak egy hajszál (vagy még kevesebb) választotta el őt, hogy Marvel-filmet rendezzen. A Disney leánycége a Hangya (Antman) rendezését bízta volna rá, de Wright 2014-ben „művészi nézetkülönbségek” miatt felállt a produkciótól. Ő nem az a rendező, aki úgy táncol, ahogy egy producer — vagy épp a stúdió — fütyül, és ez az incidens némileg vissza is vetette a karrierjét.
Ám a Baby Driver csattanós válasznak tűnik Wright részéről, a jó rendezőkért pedig komoly verseny folyik a stúdiók között. Úgy hírlik, a Warner még mindig nem találta meg a Flash film rendezőjét, azt követően, hogy a Lord-Miller páros felállt és átnyargalt a Han Solo-filmre. És állítólag komoly versengés folyt Rian Johnson rendezőért is, akit végül szintén a Lucasfilm tudott megnyerni azzal, hogy rábízta a Star Wars VIII írását és rendezését.
Az a benyomásom, hogy a Lucasfilm berkeihez Wright is nagyon közel került az utóbbi időben. Ezt semmiképp nem egy Mark Hamillal közös fotó mondatja velem. Önmagában még annak sem tulajdonítok jelentőséget, hogy tavaly egy a Brit Filmintézet által rendezett pódiumbeszélgetésen Edgar Wright volt Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök beszélgetőpartnere.
De ha melléteszem, hogy három embert ismerek, aki mindenki másnál korábban láthatta Wright új filmjét, és mindhárman Star Wars-rendezők...
A most készülő Han Solo-film rendezőpárosa már az austini vetítés előtt áradozott Twitteren a Baby Driverről.
Chris Miller igazi műalkotásnak nevezte.
Hey SXSWers!
— Chris Miller (@chrizmillr) March 11, 2017
You are going to love Baby Driver.
It's both super fun and a real work of art.
Start waiting in line now!
Phil Lord pedig remekműnek.
Can't wait for all you people to see @BabyDriverMovie -- a masterpiece that could only come from @edgarwright
— philip lord (@philiplord) March 11, 2017
És akkor ott van még a Wrighttal jó barátságot ápoló Rian Johnson, aki a napokban kinyilvánította, pont úgy várja a Baby Driver bemutatóját, mint mindenki más Az utolsó Jediét. Johnson alábbi Twitter-bejegyzéséből az is kiderül (lásd a dátumot), hogy neki már tavaly, a bemutató előtt egy évvel megmutatta Wright a filmet.
I may have just seen my favorite movie of 2017 but I can't tell you what it is so don't ask me.
— Rian Johnson (@rianjohnson) August 11, 2016
TOTALLY UNRELATED: pic.twitter.com/d4jFdsAqaD
Elképzelhető, hogy Rian Johnsonnak nem csak tetszett a Baby Driver, de némiképp meg is ihlette Edgar Wright filmje. Februárban röppent fel a pletyka, hogy John Williams azért kezdte el a szokásosnál jóval korábban Az utolsó Jedi zenéjének komponálását, mert Johnson bizonyos jeleneteket szeretne a zene ritmusára vágni. Ismerősen hangzik?
Az már csak slusszpoén, és természetesen semmi jelentősége, hogy a Baby Driver főszereplője épp az az Elgort, aki tavaly majdnem befutott a fiatal Han Solo szerepére. Ráadásul a filmben olyan dzsekit hord, ami feltűnően emlékeztet az űrcsempész mellényére.
Hogy az Edgar Wright Star Wars-rendezésével kapcsolatos tippem valóra válik-e, azt majd akkor fogjuk megtudni, ha a Lucasfilm bejelenti a 2020 után következő évek Star Wars-filmjeit. J.J. Abrams (Az ébredő Erő), Gareth Edwards (Zsivány Egyes) és Rian Johnson is többször hangsúlyozta, hogy nagy alkotói szabadság mellett készíthette el a maga filmjét. Ha valóban így van, és ez nem csak kötelező PR szöveg, akkor nagyon is elképzelhető, hogy Edgar Wright is ott van Kathleen Kennedy látókörében, ha nem is a tizenvalahanyadik epizód, de egy különálló Star Wars-film megrendezésére. Elvégre egy olyan rendezőről beszélünk, aki a filmjeiben minden egyes képkockát előre megtervez, dolgozott már vizuális effektusokkal, és saját bevallása szerint kész kipróbálni magát bármilyen műfajban. Az üzenet sem lenne utolsó, hogy amire Wright a Marvelnél nem kapott teret, azt a Lucasfilmnél meg tudta valósítani.
Addig is drukkolok a Baby Driver sikeréért, és ha tehetitek, ti is nézzétek meg augusztusban a moziban, mert üde színfolt lehet egy ennyire egyedi film a nyári blockbuster dömping közepén. És ha a fent leírtaknak nincs is semmi jelentősége, egy Edgar Wright-filmmel még senki nem járt rosszul.
Frissítés: A fesztiválvetítést és az előzeteseket követő pozitív visszhangok hatására a stúdió úgy döntött, hogy augusztusról június 28-ra előre hozza a film bemutatóját!