Nagy Star Wars-összeállítása lezárásaként két érdekes cikket közöl a májusban érkező Han Solo-film alkotóiról az Entertainment Weekly. Az egyik a film írópárosát, a legendás Lawrence Kasdant és szintén forgatókönyvíró fiát szólaltatja meg — ennek magyar fordítását a következő napokban olvashatjátok. A másik viszont Ron Howard rendezőről szól, aki okkal vallhatja magát George Lucas tanítványának, ráadásul azon kevesek egyike, akik már azelőtt hallottak a Star Warsról, hogy akár csak Lucas is sejtette volna, mivé növi ki magát az űrkaland ötlete.

Az alábbiakban a cikk legérdekesebb részeit olvashatjátok.

ronhoward_americangraffiti.jpg

1972 nyara:

Ron Howard tizennyolc múlt, épp szeretne kitörni a helyes kis srác skatulyából egy kissé felnőttebb szereppel egy olyan filmben, amely felnőtté válásról, fiatalkori szerelemről és a rock and rollról szól.

A The Andy Griffith Show Opie-jának nagy tervei vannak. Egy nap talán maga is filmrendező lesz. Talán.

Ő a kevés ismert ember egyike ennek a szerény filmnek a szereplőgárdájában, amelyben ott van még egy bizonyos Richard Dreyfuss, Cindy Williams, Kathleen Quinlan, Charles Martin Smith, Suzanne Somers, valamint egy cowboy kalapos fickó is, akit Harrison Fordnak hívnak.

Még egyikük sem számít senkinek. Maga az író-rendező sem, egy sovány, csöndes, szakállas figura, akit George-nak hívnak. George filmográfiájában egyetlen szerény, avantgárd sci-fi szerepel. Itt még mindenki kezdő.

„Emlékszem, hogy ott álltunk Mel büféje előtt. Nagyjából az American Graffiti forgatásának felénél jártunk. George Lucas alig beszélt, teljesen leterhelte a produkció, éjszakánként forgattunk, és mindenki kialvatlan volt” — emlékezik Howard. „Nem volt egy beszédes fickó. Ezzel együtt nagy élmény volt számomra a filmen dolgozni. Addigra már megtaláltuk a közös hangot, mert időközben felvettek a USC filmes szakára, George alma materébe, így sokat beszélgettem vele a THX 1138-ról, filmekről, a film jövőjéről és hasonló dolgokról.”

american_graffiti_mels_drivein.jpg

Abban a forgatási szünetben, az éjszaka kellős közepén, a nyár derekán, veterán autók gyűrűjében, egy retróra átszabott San Francisco-i büfé előtt, Howard betekintést nyert a jövőbe.

„Megkérdeztem, tudja-e már, mit szeretne csinálni az American Graffiti után. Azt felelte, igen, szeretne forgatni egy nagyszabású tudományos-fantasztikus filmet, aminek dolgozik a forgatókönyvén. Na és mi lesz az? — kérdeztem. Azt válaszolta, egy kicsit hasonló dolog lesz, mint a Flash Gordon, de mégis más, gyerekkorában ugyanis nagyon szerette a Flash Gordon-filmeket és képregényeket.”

Az volt a terve, hogy a legkorszerűbb képi és hanghatásokkal éleszti fel a régi meséket, hókuszpókusz vallásokról, ősi fegyverekről és hősökről, akiknek sugárvető lóg az oldalán.

„Azt mondta, amit el kell képzelned, az a 2001 léptéke és Kubrick speciális effektusainak realizmusa” — idézi fel Howard. „Majd hozzátette: csak talán gyors.”

Gyors. Megszólalt a Lucasban megbújó autóversenyző. Gyors.

„Ez volt minden, amit elárult róla” — meséli Howard. „Szóval nem igazán értettem, hogy pontosan mit álmodott meg, amíg meg nem láttam. De aztán eljött a pillanat, és amit láttam, észbontó volt.”

Ami szintén észbontó: közel fél évszázaddal később Howard maga is Star Wars-filmet készít.

A fiatal Ron Howardnak sejtelme sem lehetett róla, hogy a jövőjének részese lesz a fiatal Han Solo.

És végképp nem láthatta előre azt a felfordulást, amelynek következményeként magába szippantja a messzi-messzi galaxis.

americangraffiti_howard_lucas.jpg

A tinédzser Ron Howard és George Lucas rendező az American Grafiti forgatásán

A cikk ezt követő néhány bekezdése a film nyáreleji válsághelyzetéről szól, amely az eredeti rendezőpáros, Phil Lord és Chris Miller júniusi menesztésével került nyilvánosságra. Mindez lehetne a cikk legizgalmasabb része is, de nem az. Mindkét fél (Lord és Miller, illetve Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök) illedelmes mondatokban elmondja, hogy nem hibáztatja a másikat, és a legjobbakat kívánja neki.

2017 nyara:

Alig két nappal a Lorddal és Millerrel való szakítás után a Lucasfilm bejelentette, hogy kiválasztotta az új rendezőt. Egy veteránt, Oscar-díjast, ismét olyasvalakit, akit gyakorlatilag mindenki kedvel.

Howard elmondása szerint nem volt könnyű döntés, hogy csatlakozzon a produkcióhoz, de épp egy olyan pillanatban találták meg, amikor két rendezői munka között járt és csak a produceri munkára koncentrált Imagine nevű cégénél. Emellett baráti viszonyban volt Kennedyvel és Allison Shearmurral, a Solo producerével, aki idén januárban elvesztette a rákkal szemben vívott harcát. Meg akarta tenni, amit csak tehetett, viszont nem kívánt volna rendező kollégái lábára taposni.

„Ismerem Christ és Philt. Hihetetlenül tehetséges fickók, az Imagine Entertainmentnél is mindenki arra vágyik, hogy valamilyen módon Chrisszel és Phillel dolgozhasson, és ez mai napig így van” — mondja. „Amikor a váltás híréről értesültem, épp nem csináltam mást, mint új ötleteken dolgoztam az Imagine-nél, rendezői munkám nem volt betervezve a tavalyi évre. Szóval szembejött ez a helyzet, beszéltem Kathyvel és az azóta tragikus módon elhunyt Alli Shearmurral, aki régi barátom volt. Némi vonakodással, de egyre inkább éreztem, hogy a segítségükre lehetek.”

Tetszett neki a forgatókönyv. Barátságban volt a producerekkel. Kedvelte a szereplőgárdát. Békés egyezségre jutott Lorddal és Millerrel.

Így hát Ron Howard megérkezett a Millennium Falcon fedélzetére.

„Szomorú, hogy egy társaság életében előfordulhat olyan, hogy szükségesnek érez egy ilyen váltást” — mondja visszatekintve. „Ez mindenkinek fájdalmas és csalódást keltő. Megpróbáltam megtenni a magamét, és... Természetesen Phil és Chris kézlenyomata mindenütt ott van a filmen, hiszen rengeteg időt és munkát beletettek. Remélem, hogy a rajongók nem is fognak gondolni rá, hogyan készült el a film. Az a jó, ha csak átadják magukat az élménynek.”

Bár a produkció legzűrösebb időszakáról nem tudhattunk meg újat, a cikk legérdekesebb része még csak ezután következik. Aligha véletlen, hogy egy igen fontos személy épp a forgatás újraindulásának napján tette tiszteletét a stúdióban.

willow_ronhoward_georgelucas.jpg

Ron Howard rendező és George Lucas producer az 1988-as Willow forgatásán

Amellett, hogy tudott és akart is segíteni a bajba került produkción, volt még egy tényező, ami a Solóhoz vonzotta. „George olyan az életemben, mint egy mentoráló nagy testvér” — mondja Howard, aki együtt dolgozott Lucasszal az 1988-as kardozós-varázslós eposzon, a Willown. (A Solóban felbukkan majd Warwick Davis is, aki a Star Wars-filmek rendíthetetlen szereplője és a Willow sztárja volt. „Élvezet volt újra Warwickal dolgozni” — meséli Howard. „Okos fickó. Sokoldalú, vicces, kellemes egyéniség és régi barát. Élveztem minden pillanatát.”)

Bár Lucas eladta a cégét a Disneynek és immár nem aktív részese a filmeknek, a karakter öröksége és az új keletű filmek is jelentenek valamit Howard számára. Ezért is mondott igent a Solóra.

„Úgy éreztem, hogy igazán különleges, kreatív élményben lesz részem. Úgy adódott, hogy épp belefért az életembe, és szeretem a kihívásokban rejlő kalandot, márpedig nyilvánvaló volt, hogy ez pokoli nagy kihívás lesz, mint ahogy lett is” — meséli Howard. „Viszont rendkívül izgalmas volt.”

solo_americangraffiti.jpg

Szembeötlő párhuzam: lent Cindy Williams és Harrison Ford az American Graffitiben,
fent Emilia Clarke és Alden Ehrenreich a Solo előzetesében

De a régi barátok is segítettek. Ford beszélt Howarddal, és megosztotta vele néhány gondolatát a karakterről, amit jellemzően a Star Wars-rajongók kedvéért nem szokása megtenni.

Aztán, ahogy épp csak újraindult a forgatás, Howardot meglátogatta egy másik ismerős: ugyanaz az ember, aki réges-régen először mesélt neki erről a galaxisról.

2017 nyara:

„Benézett hozzánk az első napon, amikor átvettem a forgatást. George és a felesége, Melody beugrott egy kis stúdiólátogatásra. Nagyon jó érzés volt” — mondja Howard.

Lucas, aki a Star Wars szülőatyjaként átadta a stafétabotot a következő generációnak, hogy immár a Star Wars nagyatyja legyen, még néhány meglehetősen Obi-Wanosan csengő tanáccsal is szolgált.

„Azt mondta, bízzak az ösztöneimben” — meséli nevetve Howard. „Tudom, hogy alapvetően úgy vélekedik, ezek a filmek mindenek előtt tizenkét éves srácoknak készülnek, de ő maga is tisztában van vele, hogy messze túlnőttek már ezen, és a rajongókkal együtt a sorozat is felnőtt, ami nagyszerű és fontos dolog. Szóval sok tanácsa nem volt számomra, leszámítva azt, hogy »menni fog.«”

A rövid stúdiólátogatásból hosszabb lett. Aztán még hosszabb.

„Eredetileg csak be akart köszönni, de végül öt órán át maradt” — meséli Kennedy. „Még egy apró momentum is adódott az egyik jelenetben — sajnos nem árulhatom el, hogy mi az —, de a Millennium Falconon játszódó jelenetnél George felvetette: miért nem csinálja Han ezt?”

Másképpen fogalmazva, George Lucas egy apró részletben besegített a Solo rendezésébe.

ronhoward_solo.jpg

„Igazából egy humoros kis dologról van szó, ami valószínűleg megnevetteti majd a nézőket” — mondja Kennedy. „Ron, aki a monitornál foglalt helyet, vagyis nem volt fenn a Falconon, azt mondta, »ó, ez remek ötlet«, és odaszaladt, hogy szóljon nekik, »George azt szeretné, ha ezt csinálnánk.« Nagy pillanat volt. Szerintem George számára is nagyszerű érzés lehetett. Újra átélhette ezeket a karaktereket, és szerintem Ron mellett annyira kényelmes helyzetben érezte magát, hogy jó móka volt számára ez az egész.”

Lucas utolsó bölcsessége az egykori American Graffiti-színésze számára: „Csak élvezd!”

2018 tele:

„És valóban élveztem” — mondja Howard. „Van a filmnek egy könnyed hangulata. És azáltal, hogy Kasdanék írták és egy fiatal Han Solóról szól a film, van benne egy adag vagány lazaság, van benne humor, fiatalos érzelem és lendület.”

Howard még az egyik saját közelmúltban készült filmjében is talált inspirációt. „Némiképp merítek a Rush című filmemből és annak intenzitásából. Elvégre Han a mi univerzumunkban valószínűleg Formula—1-es pilóta lenne, vagy valami ahhoz hasonló, nem igaz? Az ilyesmihez lenne érzéke és tehetsége.”

Gyors. George Lucas még 1972-ben ezzel a szóval jellemezte Howardnak a Star Warst. Gyors.

Ez a szó azt is leírja, milyen hamar elillan negyvenöt esztendő. És mégis, az ember szinte ugyanott találja magát, ahonnét minden elkezdődött.

Az Entertainment Weekly eredeti cikkét megtaláljátok ide kattintva.

Címkék: star wars filmek spinoff george lucas Han Solo Ron Howard

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr1113683704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.