Egy hónapja fut a mozikban a messzi-messzi galaxis tizedik filmje, a Solo: Egy Star Wars-történet. Míg a bemutató környékén számos cikk jelent meg arról, milyen Star Wars-filmek várhatók még ezután (Landóról fog szólni a következő Star Wars! Aha, persze...), most mindenki arról cikkez, milyen Star Wars-filmek nem várhatók. Megjegyzem, javarészt olyan produkciókról esik szó, amelyeket soha, senki nem jelentett be, sem a Lucasfilm, sem a Disney részéről.
A helyzet kicsit arra emlékeztet, mint amikor két éve egymásra licitálva jelentek meg cikkek arról, ki fogja játszani a fiatal Han Solo szerepét, csak éppen senki sem találta el. Úgy gondoltam, ideje rendet vágni a hírek kavalkádjában, szétválasztva a tényeket a pletykáktól és tévhitektől.
Kétségtelen, hogy a Solo valamilyen szempontból vízválasztó lesz. A fiatal Han Solo kalandja a Star Wars négy évtizedes történetében az első film, amely csalódást okoz a kasszáknál. Ám egyáltalán nem gondolom, hogy a hibát a film minőségében kellene keresni. A Solo beváltotta, amiben kezdettől fogva reménykedtem, egy jó kis kalandfilm lett, amely remekül használja a Csillagok háborúja világát. Különösen kedves lehet azoknak a régimódi rajongóknak, akik a kilencvenes évek Star Wars-regényein nőttek fel. Jól megírt, jól összerakott, kifejezetten szórakoztató Star Wars-film, amelyen semmi nyoma a születése körüli problémáknak. Nekem olyannyira bejött, hogy ha a Disney-éra Star Wars-filmjei közül csak egyet vihetnék magammal egy lakatlan szigetre, jó eséllyel a Solót választanám. Igaz, ebben az is közre játszik, hogy egy kerek egész sztori, aminek van eleje, közepe és vége.
Mondhatnám azt is, hogy a Lucasfilm ezúttal is hozta az elvárt produktumot, a Disney marketingje azonban csúnyán besült ezzel a filmmel. Hiszen míg a filmet produkciós cégként a Lucasfilm gyártja, a forgalmazásért és a marketingért a Disney felel. Ők állják a költségvetést is, és ők vágják zsebre a bevételt. A jelenlegi becslések szerint a Disney körülbelül 50 millió dollárt fog veszíteni a Solón, de azért nagyon nem kell aggódni értük, tavaly Az utolsó Jediken ennek közel tízszeresét profitálták. (Csak a jegybevételekből. Merchandisingról most ne is beszéljünk!)
Ám a stúdió természetesen nem azért készít filmeket, hogy pénzt veszítsen rajtuk. Mint minden jó kalandfilm, a Solo folytatásért kiáltana, de ez az, amivel reálisan nem nagyon számolhatunk. Friss hír, és sokat elárul, hogy immár a Solo társ-forgatókönyvírója, Jon Kasdan írja az ötödik Indiana Jones-film forgatókönyvét. (Az elveszett frigyláda fosztogatóit az édesapja, Lawrence Kasdan írta.) Feltételezem, ha a Solo folytatásával számolnának a stúdiónál, Jon Kasdan most azon dolgozna serényen. Ehelyett szabaddá vált egy másik Lucasfilm-projektre.
Június 20-án robbant a Collider riportja, amely bennfentes forrásokra hivatkozva állítja, a Solo kudarca után a stúdió jegeli az összes önálló Star Wars-filmet. A Disney alá tartozó ABC News a fentieket már másnap igyekezett cáfolni, a The Hollywood Reporter pedig valahol a kettő között kereste az igazságot.
Az eredeti hír több helyen úgy jelent már meg, hogy a Disney elkaszálta a Star Wars-karakterfilmeket. Utóbbi igényel némi helyreigazítást, a Lucasfilm tervezőasztalán ugyanis nincsen olyan kategória, hogy „karakterfilmek”. Folytatásos és önálló Star Wars-filmek vannak. Soha semmilyen utalás nem volt olyan tervre, hogy mostantól egyenként elmesélnék a Star Wars ismert szereplőinek életútját. A Han Solo- és az Obi-Wan Kenobi-film ötlete sem emiatt került terítékre, hanem valamilyen egyedi oknál fogva.
A blogon már sokszor említettem a Solo születésének hátterét. Ez az utolsó Star Wars-film, amit még maga George Lucas készített elő azelőtt, hogy eladta volna a cégét a Disneynek. Az önálló Star Wars-filmek sorában a lázadás születését bemutató Zsivány Egyes után azért egy Han Solo korai kalandjait bemutató film következett, mert a klasszikus trilógia forgatókönyvírója, Lawrence Kasdan, teljesen szubjektíven, Lucasnak ezt az ötletét találta elég érdekesnek ahhoz, hogy hosszas unszolás után, három évtized elteltével visszatérjen a messzi galaxishoz. 2012-ben kezdett el dolgozni a forgatókönyvön.
Ezzel szemben a Kenobi-film ötlete azért merülhetett fel, mert Ewan McGregor ideális korban van, hogy Obi-Wan gúnyáját újra magára öltve eljátssza a sivatagban remetéskedő Jedi mestert. Ez komoly ziccernek tűnik, ráadásul a filmet évek óta követlik a rajongók, még sok milliós nézettségű rajongói trailere is van a Youtube-on. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a Kenobi-filmet soha senki nem jelentett be hivatalosan, de még csak említést sem tett róla senki a Lucasfilm részéről. Csupán pletykák voltak arról, hogy a háttérben valóban elindult egy ilyen film fejlesztése, majd Stephen Daldryt (Billy Elliot) kezdték el emlegetni lehetséges rendezőként. A Collider most azt állítja, az érintettek már nem dolgoznak a filmterven. Más pletykák szerint a projekt valóban leállt, de ennek nincs köze a Solo szerepléséhez. Daldry hónapokkal ezelőtt kiszállt a munkából, mivel nem sikerült megtalálni a mozivászonra kínálkozó sztorit, márpedig önmagában azért fölösleges Kenobi-filmet készíteni, hogy McGregornak munkát adjanak.
Ami biztosra vehető: a következő Star Wars-film a 2019 decemberében érkező IX. Epizód lesz a sorozathoz visszatérő J.J. Abramstől. A Disney-éra kezdete óta nem kellett másfél évet várnunk a következő Star Warsra, de azt hiszem, ez a IX. Epizódnak mindenképp javára fog válni. A Collider úgy tudja, a Lucasfilmnél most leginkább erre próbálnak összpontosítani, ami érthető, hiszen fontos lenne méltó befejezést adni a jelenleg futó trilógiának. A film forgatása a várakozások szerint még a nyáron kezdetét veszi.
Mindeközben változatlanul előkészületben van egy másik trilógia, Az utolsó Jediket jegyző Rian Johnsontól, ami a hírek szerint szintén prioritást élvez. Mint arról tavaly már olvashattatok, ez a sztori teljesen el fog szakadni a Skywalkerek történetétől. A projektről nemrég Johnson filmjeinek állandó producere, Ram Bergman beszélt egy izraeli lapnak:
„Egy teljesen új trilógiáról van szó, amit a társam, Rian Johnson író-rendező fog megalkotni. Teljesen új szereplőkkel. Minden szempontból új lesz.”
Mindenképp jó hír, hogy Johnson iránt töretlen a stúdió bizalma, dacára annak az óvodás színvonalú hisztériának, amit mai napig megkap a közösségi médiában. Bevallom, számomra megdöbbentő, hogy egy hangos kisebbség mennyire kiakadt Johnson Star Wars-folytatásán. Annál is inkább, mert rajongókkal beszélgetve a Solo premierje után, arra a közös megállapításra jutottunk, hogy a Disney-éra Star Wars-filmjeinek mérlege eddig négyből négy. Mármint négy jó Star Wars-film, amit kár lett volna nem elkészíteni. Még ha nem is született újkori Star Wars-klasszikus, véleményem szerint a legközelebb épp a VIII. Epizód járt ehhez. Johnson filmjének megvannak a maga gyengeségei, de merész, okos és bevállalós. Mindez a megközelítés kamatozhat egy teljesen új sztorit elmesélő trilógia esetében, és talán a vaskalapos rajongók sem botránkoznak meg legközelebb, ha Jonhson már nem a gyerekkori hőseiket „kezdi ki”.
Rian Johnson az a fajta alkotó, aki mélyre ás mielőtt filmre vinne egy történetet. Saját elmondása szerint most épp a Star Wars esszenciáját keresi. Számomra jelenleg ez a legizgalmasabb valamennyi Star Wars-projekt közül.
Már több helyen olvasni lehetett, hogy 2020-ban jön a Johnson-trilógia első filmje, ami ugyancsak pontosításra szorul. Az információ forrása is az említett Ram Bergman-interjú, ám a producer bemutatóra vonatkozó válasza egészen pontosan így hangzott: „Nem tudom megmondani, mert még magunk sem tudjuk. Talán két éven belül, még korai fázisban járunk.” Vagyis a 2020 inkább csak a legoptimistább verzió.
A másik, hasonlóképp ambiciózusnak ígérkező Star Wars-projekt a Trónok harca alkotóinak (David Benioff és D.B. Weiss producerpáros) filmfolyama, amit hibásan szintén szoktak trilógiaként emlegetni, de a bejelentés szó szerint „egy sor filmről” szólt, ami csak annyit jelent, hogy egynél biztosan több lesz. Gyanítom, mivel korai fázisban van a sztori kidolgozása, még az alkotók sem tudják, hány fejezetben fogják elmesélni azt. Egyelőre ennél többet nem tudunk a télen bejelentett projektről, amely valószínűleg csak Rian Johnson filmjeit követi a sorban.
A Collider arról is beszámolt, hogy a stúdió a következő időszakban a folytatásos történetekre kíván koncentrálni. Ez már csak azért sem meglepő, mert mint látjuk, a hivatalosan bejelentett filmek mindegyike folytatásos.
Ugyanakkor tudjuk, hogy létezik, vagy legalábbis eddig létezett még egy projekt, egy önálló film, ami évek óta szerepel a tervezőasztalon, és Simon Kinberg (X-men) dolgozik a forgatókönyvén. Ennek a sorsa 2015 óta bizonytalan, amikor a problémás hírű Josh Trank rendezőtől megvált a Lucasfilm, és a projektet hátra sorolták. (Az addigi ütemezés szerint ez a film került volna idén a mozikba.) Ezt szokták Boba Fett-filmként vagy Star Wars-alvilág filmként emlegetni, de óvatos lennék ezzel, mert a Lucasfilm részéről nagyon ritkán és nagyon keveset beszélnek róla, a sztorira pedig nem tettek soha semmilyen utalást. Hollywoodi pletykák az utóbbi időben Kinberg mellett James Mangold (Logan) nevét is kötik a projekthez, aki állítólag íróként és rendezőként is közreműködne a film elkészítésében.
A The Hollywood Reporter múlt héten megjelent cikke szerint a Kinberg-féle projekt továbbra is terítéken van, ami mutatja, hogy szó sincs az önálló filmek elkaszálásáról. „Nem arról van szó, hogy ne valósulnának meg a spinoffok, csupán gondolkodnak rajta, hogyan lehetne másképp gyártani és reklámozni ezeket” — nyilatkozta egy forrásuk.
Vagyis jelenleg valamiféle újragondolás folyik, ami érthető és szerintem is szükséges.
Másfél évvel ezelőtt Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök joggal nevezte biztatónak az első önálló sztori, a Zsivány Egyes pozitív anyagi és kritikai fogadtatását. A film bemutatója ugyanolyan eseményszámba ment, mint a saga új epizódjainak érkezése. A publikum örült, hogy ismét Star Wars került a mozikba, és épp csak szembesült a ténnyel, hogy másfajta Csillagok háborúja-filmek is készülnek ezután.
Azonban az önálló filmek felcímkézése kezdettől fogva problémát jelentett a stúdió számára. Ezt mutatja, hogy eredetileg a „Star Wars-antológia” megnevezést szánták nekik, majd ebből lett a magyarul különösen sután hangzó „Egy Star Wars-történet”. Lényeg, hogy a közönség lássa, hogy ez is Star Wars, de mégis más.
Azonban úgy tűnik, a Solóval már nem sikerült elérni, hogy a publikum ne tekintse másodrangú Star Warsnak a „Star Wars-történetet”, amire csak ráerősített, hogy ezúttal Han Solo sem az eredeti (Harrison Ford helyett az utólag kellemes meglepetésnek elkönyvelhető Alden Ehrenreich), ráadásul a marketing kampányban még rejtegetni is igyekeztek a címszerepet játszó színészt, ahelyett, hogy felépítették volna a médiában. Ám a legnagyobb baj talán a májusi bemutató volt, és nem feltétlenül csak a VIII. Epizód közelsége miatt. A közönség három év alatt hozzászokott, hogy a Star Wars-filmek karácsonykor kerülnek moziba, így a májusi bemutató önmagában is másodlagossá, amolyan töltelék Star Warsszá degradálta a Solót. Merem állítani, hogy egy decemberi bemutatóval kétszer ennyit keresett volna a film, a nézők már csak megszokásból is beültek volna rá. (Egyes pletykák szerint a Lucasfilm kardoskodott a decemberi premier mellett, de a Disney mindenképp ki akarta próbálni a májusi időpontot.) Az már csak hab a tortán, hogy a marketingesek valószínűleg elhitték a bemutató előtt egy hónappal megjelent iparági becslést, miszerint a film 170 millió dolláros hétvégével fog nyitni Amerikában. A valóság ezt jó negyven százalékkal múlta alul.
Az eredmény az lett, hogy lényegében csak a rajongótábort sikerült megmozgatni a filmre, az igazán széles közönséget nem. A Star Wars törzsrajongói ugyan önmagukban is szép tábort tesznek ki, csakhogy az űropera drága műfaj, 300-400 millió dolláros bevételért a jelenlegi formában nem éri meg gyártani.
Ahogy a Disneynek a marketinget, úgy a Lucasfilmnek is újra kell gondolnia a maga folyamatait. Már az is előrelépés, hogy a legújabb filmterveket a bemutató dátumának kitűzése nélkül jelentik be. Nincs rosszabb szokás a mai Hollywoodban, mint hogy mindent a premier dátumának rendelnek alá.
Rian Johnson határidőre és költségvetésen belül, zökkenőmentesen hozta össze a rendkívül ambiciózus VIII. Epizódot (a témában ajánlott A rendező és a Jedi című dokumentumfilm megtekintése), ami Ram Bergman producer részéről is bravúros teljesítmény volt, nem véletlen, hogy a páros feltétlen bizalmat élvez a stúdiónál. Ám az összes többi Star Wars-produkció átesett valamifajta válságon. Mondhatni, hogy ezeket mindig sikerült kezelni, hiszen a produktum önmagáért beszél, ám a Solót sújtó rendezőváltás odáig vezetett, hogy a produkciónak rendkívül rossz sajtója volt a bemutatót megelőző hónapokban.
Kennedynek valamit változtatnia kell, hogy kevesebb fiaskóba fussanak bele a filmek készítése során. Sokak szerint ez azt jelenti, hogy a feltörekvő fiatal rendezőkkel (Josh Trank, Gareth Edwards, Phil Lord, Chris Miller) való kísérletezés ideje lejárt, és mostantól sokat tapasztalt, kipróbált rendezők, Abramsek és Ron Howardok kerülnek minden Star Wars-film élére. Személy szerint jobban örülnék, ha megmaradnának a kísérletezésnél, és inkább kisebb költségvetésből gyártanák az önálló filmeket, csökkentve a kockázatot. Olykor az anyagi korlát is olyan tényező, ami izgalmas, kreatív megoldásokra ösztönzi a filmeseket.
Épp az efféle kísérletezéshez nyújthat jó platformot a Disney jövőre induló streaming szolgáltatása, amelynek sikerében alighanem kulcsszerepet fog játszani, hogy sikerül-e megszólítani a Star Wars sok milliós rajongótáborát. Máris felmerült olyan spekuláció, hogy a Kenobi-film lehetne a fizetős streaming szolgáltatás egyik nagy bemutatója.
Ami immár nem spekuláció, hanem tény, hogy az első élő szereplős Star Wars-tévésorozat ennek a streaming szolgáltatásnak a kínálatában fog debütálni. A sorozat írója és producere, Jon Favreau nemrég elárulta, hogy az egyelőre cím nélküli Star Wars-széria cselekménye hét évvel az Új remény, vagyis úgy három évvel a klasszikus trilógia eseményei után fog játszódni, és az első évad forgatókönyveinek fele már el is készült. Az már meg nem erősített információ, hogy a forgatás ősszel, vagy legkésőbb a tél folyamán veheti kezdetét. Nem is csoda, amennyiben el akarnak készülni vele a platform 2019 őszi indulására.