A mandalori ellopta a showt a 2019-es Star Wars Celebrationön. Az élő közvetítésben csak azért nem, mert abból a legjobb részeket szándékosan kihagyták, de azt hiszem, a chicagói McCormick rendezvényközpontban nincs egy árva lélek, aki ne akarná már ma látni az élőszereplős Star Wars-sorozatot, amelyet Jon Favreau író-producer és Dave Filoni rendező-producer neve fémjelez.

mandalorian_title.jpg

Nem mintha ne lett volna eleve hatalmas érdeklődés a rajongók részéről, az eseményre csordultig megtelt a Wintrust Arena nézőtere. Az alkotópáros Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnökkel érkezett a színpadra, aki rövid bemutatás után átadta nekik a pódiumot.

„Amióta csak George Lucas felkért, hogy vegyem át a Lucasfilm irányítását, tudom, hogy Jon Favreau óriási Star Wars-rajongó” — kezdte Kennedy. Mint elmondta, amint kiderült, hogy a Disney+ jóvoltából a Lucasfilmnek lehetősége lesz tévésorozatokat gyártani, Favreau előállt A mandalori ötletével, és azonnal megnyert magának mindenkit.

„És úgy érzem, ebben a teremben mindenki tudja, hogy ez a másik fickó pedig egy rocksztár. Mi lehetne izgalmasabb, mint hogy Dave Filoni élőszereplős produkciót rendez?” — utalt az elnök asszony Dave Filoni rendező népszerűségére, akit a Clone Wars és a Lázadók animációs sorozat tett közönség kedvenccé.

Favreau és Filoni 2007-ben találkozott először, a Skywalker Ranchen. Favreau akkoriban a Vasember hangkeverését felügyelte a Skywalker Sound épületének Kuroszava műtermében, Filoni pedig a Clone Wars sorozat első évadán dolgozott a szomszédban.
Miután megmutatták egymásnak a munkáikat, Favreau-ból előbújt a rajongó, és felajánlotta Filoninak, hogy ha bármikor szüksége lenne egy új hangra az animációs sorozatában, csak szóljon. Így nem sokkal később meg is kapta a George Lucas fejéből kipattant mandalor vezér, Pre Vizsla szerepét. Mint mondja, ezt már csak azért is örömmel vállalta, mert évtizedek óta a mandalori harcosok voltak a kedvencei a Star Warsban.

Enjoying a day at the Ranch with Dave Filoni.

Jon Favreau (@jonfavreau) által megosztott bejegyzés,

Favreau fantáziáját mindig is izgatta, mi történt azután, hogy a lázadók megünnepelték a Birodalom fölött aratott győzelmüket. Mi következett A Jedi visszatér után, amíg nem szerveződött meg az Új Köztársaság? Emlékeztetett rá, hogy a történelemben a forradalmakat rövid eufória után bonyolult időszakok szokták követni.

„Ott vannak a Birodalom maradványai. Csak az erős maradhat fenn. Káosz lesz úrrá a galaxison. Igaz?” — sorolta a sorozat világa kapcsán felmerülő gondolatait a filmrendező.

„A Star Wars igen sokszínű. De én pont jó korban voltam, hogy lássam az első Star Wars-filmet. És amit mindig szerettem, az a kantin, az ottani szereplők, a csempészek, az alvilág...”

„A leghitványabb söpredék” — egészítette ki Dave Filoni Obi-Wan Kenobi megfogalmazásával.

„Igen, a leghitványabb söpredék. Ez az az izgalmas közeg, amiről szívesen mesélek.”

Favreau azt is elmesélte, milyen témákat jártak körül az első beszélgetéseik során. Elővették, hogy mik azok a gyökerek, amelyek Gorge Lucast is inspirálták a Star Wars megírásakor — például a western és a szamuráj filmek. Beszélgettek a Star Wars korai látványvilágáról, a radikálisan eltérő bolygókról.
Aztán beszélgettek a korról, amelyben a történet játszódna. A hét szamuráj is egy háború utáni időszakban játszódik, ahogy az amerikai polgárháború utáni westernek. Ez az az időszak, amikor valakinek rendet kellene vágnia az univerzumban.
Beszélgettek a Star Wars mandalori harcosainak eredetéről is, de még a Holiday Specialről is, amelyben először bukkant fel Boba Fett alakja, még mint rajzfilm karakter.

Ugyanakkor fontosnak tartották, hogy a Star Wars valamennyi korszakából csipegessenek. Míg Favreau szíve csücske az eredeti trilógia, Filoni az előzményfilmek korszakának szószólója, de a folytatásokból, a Clone Wars sorozatából és még a zárójelbe tett régi kánonból is meríteni akartak — mesélte el Favreau.

Ezen a ponton már érezni lehetett, hogy ez egy remek páros, akiket napestig el tudnék hallgatni, ahogy a Star Warsról beszélgetnek.

Ám eljött a pillanat, hogy az alkotópáros színpadra szólítsa a sorozat három színészét, Pedro Pascalt, Gina Caranót és a legendás Carl Weatherst. „Új színész, talán még nem ismeritek, de idővel meg fogjátok ismerni” — viccelődöt Favreau.

A főszereplő, Pedro Pascal elmondta, hogy az általa játszott mandalori fejvadász egy titokzatos, magányos pisztolyhős — ahogy az a legjobb westernekben és szamuráj történetekben lenni szokott, megkérdőjelezhető moralitással.

„Nem sejtettem, hogy ez ekkora buli lesz” — kezdte a kissé megilletődött Gina Carano, akinek a karaktere (Cara Dune) egykor lázadó kommandós volt, a háború elmúltával pedig nehezen leli helyét a galaxisban.

mandalorian_panel.jpg

„Sok mindenben játszottam, de ehhez egyik sem fogható” — mondta el Carl Weathers a tömött lelátókra és a hangulatra utalva. A karaktere (Greef Carga) egy fejvadász szervezet feje. „Kell neki valaki, aki megszerez valamit, és azt az értékes valamit leszállítja egy ügyfélnek. Úgy gondolja, hogy a Mando az ő embere, aki képes lesz elvégezni ezt a melót.”

Ezt követően bő három percre felfüggesztették az élő online közvetítést, hogy kizárólag a teremben lévőknek levetítsenek egy werk videót az alábbiakkal:

  • Az összeállításban Favreau elmondja, hogy A mandalori öt évvel játszódik A Jedi visszatér eseményei után.
    A mandlóriai a peremvidék alvilágának egyik szereplője. Egy fejvadász, aki a történet kezdetén csak a vérdíjra hajt. Pascal a páncélról beszél, ami a középkori lovagokat idézi.
  • A videóban látható a sorozat valamennyi rendezője (Deborah Chow, Rick Famuyiwa, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi és Filoni), akik közül többen meg is szólalnak.
  • Favreau arról mesél, hogy a sorozat új bolygókat, fajokat és űrhajókat fog bemutatni, ugyanakkor arra törekedtek, hogy az egész ismerősnek hasson a néző számára.
  • Pascal igazi Star Wars-kalandot ígér, Filoni pedig hozzáteszi: a sorozat „mocskosnak és valóságosnak fog hatni.”

(kézi kamerás felvétel)

Miután az összeállítást felállva megtapsolta a Wintrust Arena közönsége, Favreau elmondta, hogy erős rendező csapatot szedtek össze, ahol alapkövetelmény volt, hogy szeretni kell a Star Warst. A rendezőik szándékosan különböző generációt képviselnek, hogy a Star Wars valamennyi érájából merítsenek.

Akik negyven éve rajongói az űreposznak, azok számára különösen sokat tartogat ez a sorozat, ugyanakkor mivel új történeteket és új karaktereket fogunk látni, a produkció jó belépő pont lesz az új nézők számára is.

„Az is be tud csatlakozni, aki semmit sem tud a Star Warsról, a rajongók számára pedig nagy odafigyeléssel alkottuk meg a részleteket, szóval nagyon várjuk, hogy megoszthassuk veletek. Szerintem imádni fogjátok.”

„Ismerek néhány rohamosztagost”

A sorozatban látni fogjuk a Birodalom maradványait. Ennek kapcsán Favreau és Filoni elmesélt egy jópofa sztorit. Az egyik produkciós megbeszélésen rájöttek, hogy nincs elég rohamosztagosuk a másnap forgatandó jelenethez. Mivel jelmezük sem volt annyi, mint kellene, gondoltak egy merészet, és behívták a forgatásra az 501-es légió jelmezes rajongóit.

„Természetesen ismerünk embereket, akik ismernek további embereket” — mondta mosolyogva Filoni, aki másfél évtizede még maga is Plo Koonnak öltözve élvezte a Star Wars Celebrationöket.

Nem mondták meg nekik, hogy miről lesz szó, csak annyit kértek, ugorjanak le másnap jelmezben.

mandalorian_panel_501.jpg

„Tudom, hogy a jelmezek, amiket csináltok, sokszor jobbak, mint amiket mi használunk, ezért nem aggódtam” — mesélte a rendező. „De ezek a srácok nem csak úgy néztek ki, mint a rohamosztagosok. Úgy is játszottak, mint a rohamosztagosok.”

„Aztán rájöttünk, hogy tesztközönségnek sem utolsók. Valahányszor előkerült valami újdonság, azt figyeltük: ó, ez tetszik nekik!”

Favreau ezután arról mesélt, hogy először forgattak Star Warst az Egyesült Államokban, azon belül is Los Angelesben (a mozifilmek mind Angliában vagy Ausztráliában készültek), amit azok a technikai vívmányok tettek lehetővé, amelyeket Favreau a korábbi mozifilmjein használt — legyen az videó fal, a jelenetek tervezéséhez használt VR, vagy a különböző game engine technológiák. „De a Star Warshoz hozzá tartozik az az érzés, hogy ember alkotta, hogy a produkció valós, fizikai dolgokkal operál.” Ezért számos audio animatronikát, bábozást és mindenféle olyan technikát használtak, amilyeneket George Lucas stábja a kezdetekkor.

Úgy játszanak, mint a gyerekek

Amit ezután mutattak az alkotók, az jobban megdobogtatta a szívemet, mint bármelyik előzetes.

A mandalori űrhajójának neve Razorcrest. Egy csillogó, ezüstös hajó, amit a Star Wars-filmek két látványtervező zsenije, Doug Chiang és Ryan Church tervezett. Az űrhajó modelljét számítógépen tervezték, de azért készítettek egy fizikai makettet is, először csak a referencia kedvéért, hogy lelessék róla a fényeket és a tükröződést. „Meg hogy kitehesd az asztalodra” — fűzte hozzá Filoni.

„Ha valamit megtanultam Guillermo del Torótól, az ez: ha az ember valódi kellékekkel dolgozik, akkor tele tudja pakolni velük a házát” — tett kis kitérőt Favreau, majd azzal cukkolta Filonit, hogy ő bezzeg semmit sem tud kiállítani az animációs sorozataiból.

mandalorian.jpg

Szóval miután elkészült a Razorcrest makettje, felvetődött a gondolat, hogy esetleg fel lehetne használni az egyik felvételhez, mint a régi szép időkben, a mozgás vezérelt kamerák korszakában.

Mivel A mandalori vizuális effektusait — a mozifilmekhez hasonlóan — a Lucasfilm legendás trükkműhelye, az Industraial Light & Magic készíti, a cég szakemberei elkezdtek agyalni a jelenet kivitelezésén. „Ám nem csak ti vagytok Star Wars-rajongók. Az ILM-nél is rengeteg Star Wars-rajongó dolgozik” — szögezte le Favreau. Amikor a cégen belül híre ment, hogy mivel próbálkoznak, egyre többen kezdtek érdeklődni a dolog iránt. Egyre többen lettek a megbeszéléseken.

„Egyszer csak azt vettük észre — mesélte Filoni —, jé, Hal Hickel is itt van. John Knoll is itt van.”

Eleinte csak a modellkészítés folyamatáról beszélgettek, de már mindenki lelkes volt, mint egy gyerek. „Aztán halljuk, hogy John épít valamit a garázsában...”

„Az egész olyan volt, mint egy gimnáziumi Star Wars-klub” — tette hozzá Favreau, majd bemutatott néhány felvételt, amit az ILM-esek készítettek a jelenleg zajló munkáról. Szerencsére ez az online közvetítésben is látható volt. (Az alábbi videó elvileg azon a ponton indul el.)

Az alapelemeket 3D nyomtatással készítették el, de ezekből az ILM modellkészítő szakija, John Goodson már teljesen old school módon építette meg a makettet.

„Ez pedig itt John (Knoll), aki épített egy mozgás vezérelt kamerarendszert a garázsában” — kommentálta Filoni a bejátszást. „Hisz' ki ne tudna ilyet építeni a garázsában?”

Egy másik ILM-es veterán, Hal Hickel animátor komoly kutatómunkába kezdett, hogy a régi Star Wars-filmekben milyen repülési íveket használtak a felvételekhez. „Mintha csak Luke X-szárnyúját látnánk, nem igaz?” — kommentálta Filoni a felvételeket, amelyek szó szerint az ILM pincéjében készültek.

„Az az érdekes, hogy hagyták nekünk, hogy ezt az egészet megcsináljuk” — tette hozzá Favreau. „Eddig bármin dolgoztam, mindig azt mondták, nem forgathatunk makettekkel.”

A bejátszott videón látható, ahogy a kamera újra és újra bejárja ugyanazt a pályát, különböző rétegeit hozva létre a felvételnek. Épp mint a klasszikus korszakban. Favreau elmondta, azért is nagyon élvezik, ami történik, mert azokra a felvételekre emlékeztet, amelyeken az eredeti Star Wars készítése látható.

„A legtöbb embert ez nem is érdekli, de tudtuk, hogy ti értékelni fogjátok.”

Ezt követően néhány Twitteren érkezett kérdésre válaszoltak az alkotók. Megtudhattuk, hogy már a Clone Wars készítése idején sokat beszélgettek a mandalor történelemről, és most kitöltötték a hiányzó hézagokat is.

Favreau elmesélte, hogy évek óta beszélgetett Kathleen Kennedyvel a sorozat ötletéről, és már azelőtt megírt négy epizódot, hogy bármilyen szerződés vagy megállapodás lett volna a kezében.

„Biztos akartam lenni benne, hogy ugyanazt a sorozatot akarják, amit én. Nem akartam olyan helyzetbe kerülni, hogy eltérnek az elképzeléseink, és már nem is tudom, hogy mi az, amin dolgozom. Úgy voltam vele, hogy annál az is jobb, ha megírom, és nem kérnek belőle.”

mandalorian_carano.jpg

A következő lépés az volt, hogy a forgatókönyveit megmutatta Filoninak. Az egyiket szó szerint karácsony napján küldte el neki. „Láttam az emailt, és úgy voltam vele, jó, majd elolvasom” — idézte fel Filoni. „Majd két nap múlva kaptam tőle egy SMS-t: én gyorsabban kötök zoknit, mint ahogy te forgatókönyvet olvasol. Majd küldött egy fotót is, amin Boba Fettes zokni van a lábán. Na jó, mondom, akkor elolvasom.”

„Nekem nem jön olyan könnyen az írás. Ha lendületben vagyok, nem állok meg, amíg csak jönnek az ötletek” — adott magyarázatot a türelmetlenségére Favreau.

Aztán elkezdtek összedolgozni. Végül Filoni is írt egy epizódot.

Favreau ezután felidézte a közönségnek George Lucas látogatását A mandalori forgatásán: „Dave-vel hosszú időre nyúlik vissza a kapcsolatuk. Érdekes volt nézni, ahogy ezek ketten beszélgetnek. George felidézett régmúlt dolgokat, majd Dave finoman jelezte, hogy szerinte nem egészen úgy volt az.”

Ezen jót derült a közönség. Szerintem nekik nem kell bemutatni a mester örökké változó memóriáját.

„Mai napig én vagyok a padawan” — tette hozzá szerényen Filoni, aki csaknem nyolc évig rendezett Lucas szárnyai alatt. „De sokat jelentett, hogy eljött, mert nem hiszem, hogy bele mertem volna kóstolni egy élőszereplős produkcióba, ha nem tanultam volna tőle annyi mindent.” Favreau elárulta, hogy Lucas büszkén beszélt Dave Filoniról.

A látogatás Favreau számára is sokat jelentett, mert anno Lucas munkái vezették rá, hogy érdeklődjön Joseph Campbell munkássága, a hős utazása iránt, amik nagy hatást gyakoroltak rá fiatal korában. Mindezekről jókat beszélgettek Lucasszal, akinél nincs nagyobb Campbell-szakértő.

mandalorian_weathers.jpg

Az alkotópáros tagjai egymástól is sokat tanultak. „Kathytől nagyon okos dolog volt, hogy egymás mellé tett bennünket, mert ez a sorozat messze nem lenne ugyanaz a kettőnk együttműködése nélkül” — fogalmazott Favreau.

Carano kiemelte Favreau és Filoni szenvedélyét a téma iránt. Volt, hogy a színészek tizenhét órát dolgoztak egyhuzamban, de úgy érezték, a Star Warsért megéri, és átragadt rájuk az alkotópáros lelkesedése. Filonit pedig két lábon járó Star Wars-enciklopédiának tartja.

Favreau-nak ekkor eszébe jutott megjegyezni, hogy Carano a legtöbb akciójelenetét maga csinálta meg. És nem ő volt az egyetlen.

„Általában az volt a menetrend, hogy én írással kezdtem a napot, aztán lementem a forgatásra, megterveztük, majd elpróbáltuk a jeleneteket, csináltunk egy master felvételt. Aztán eltűntem egy pár órára, hogy felügyeljem az Oroszlánkirály animációs munkálatait, mert az ezzel egy időben zajlott. Majd amikor visszajöttem, hogy befejezzük a rendezőkkel a napot, azt látom, hogy Carlra petárda van szerelve, épp az akciójelenetét csinálja, ide-oda röpköd, Gina meg vetődik és a hátán landol. Mi folyik itt? — mondom! Ilyet nem szabad, ezek a főszereplőink!” — mesélte nevetve, majd hozzátette, ez az odaadás át fog jönni a képernyőn is.

Arra a kérdésre, honnan merítettek inspirációt, Favreau ismételten a westerneket és a szamuráj filmeket említette meg. Filoni viccesen hozzátette a Holiday Specialt, de megemlítették az első ewok filmet, a Bátrak karavánját is.

„Van benne egy kis Clint Eastwood” — ezt már Pascal mondta a karakteréről. Amikor felhívta Favreaut, hogy miket nézzen rákészülésképp, Sergio Leone és Akira Kuroszava filmjeit ajánlotta neki.

mandalorian_kapu.jpg

Amikor Favreau először elhívta Pascalt a Lucasfilmhez, még nem árulta el, hogy pontosan miről lesz szó, de ott volt Filoni is, és a fal tele volt a sorozathoz készült illusztrációkkal. „El sem hinnétek, hogy miket láttam” — mesélte lelkesen a színész, aki elmondta, 1975-ben született, a Star Warsszal nőtt fel, így bármilyen kis szerepet elvállat volna a produkcióban, nemhogy a mandalori szerepét.

Miben lesz más A mandalori mint a többi Star Wars? — jött az utolsó nézői kérdés.
„Ez már egy trükkös kérdés. Könnyen elárulhatnék olyasmit, amit nem akarok” — válaszolta mosolyogva Filoni.
Pedro Pascal azonban szívesen megfogalmazta a választ: Ez az első élőszereplős Star Wars-tévésorozat.

Az esemény végeztével a sokezres közönség minden tagja egy poszterrel távozhatott, ám előtte levetítettek hat percnyi részletet az első epizódból, amit megfejeltek egy rövid, de annál pörgősebb előzetessel is.

(kézi kamerás felvétel)

A reakciókat olvasva egyöntetű konszenzus, hogy ez a produkció önmagában is megéri majd a Disney+ árát (7 dollár havonta). Nagyon úgy tűnik, hogy Jon Favreau és Dave Filoni nyerő páros lesz a Lucasfilm számára.

A nyolc epizódból álló Star Wars-tévésorozat november 12-én debütál a Disney+ streaming szolgáltatásban.

A mandalori pódiumbeszélgetését visszanézhetitek az alábbi videóban.

Címkék: előzetes star wars események tévésorozat Jon Favreau Dave Filoni

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr3714765616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balfa 2019.04.16. 08:18:55

én úgy vagyok a sw-vel, mint egy haverom a majmok bolygójával. azt mondta: beszélő csimpánzok gépfegyverrel lóháton? ez csak jó lehet! nekem meg bármi bejön, amiben lézerkard van. a rajongó ilyen