Szeptember 26-án nálunk is megjelenik Blu-ray és DVD lemezen a Solo, amely a rendezőváltással megterhelt forgatás után, azt hiszem, sokunknak okozott kellemes meglepetést a moziban. A film társ-forgatókönyvírója, Jon Kasdan (a régi Star Wars-filmeket író Lawrence Kasdan fia és ez esetben alkotótársa) néhány napja, a Solo digitális megjelentése kapcsán billentyűzetet ragadott, hogy ötvenkét pontba szedve Twitteren ossza meg gondolatait a filmről, ritka betekintést adva a legújabb Star Wars-film alkotófolyamatába. Közlékenységét, őszinte stílusát és többször felbukkanó öniróniáját nagyra értékelve, lefordítottam a teljes szöveget, kiegészítve néhány kapcsolódó képpel és videóval, illetve a Jon által használt monogramok megfejtésével. Jó olvasást!
Haszontalan Solo-infók és csemegék mindazoknak, akiket érdekel:
1. Han dickensi gyermekkorának és Qi'ra (eredetileg Kura) karakterének ötlete már azelőtt megfogalmazódott LK-ban (Lawrence Kasdan forgatókönyvíró — a szerk.), hogy én vagy bárki más bekapcsolódott volna a munkába.
2. A fehér férgek elnevezés tisztelgés Bram Stroker egyik középszerű regénye, A fehér féreg fészke előtt. Az eredeti forgatókönyvben igazából még nem férgek voltak, hanem a leírás szerint „jól öltözött, vámpírszerű albínó idegenek, akárcsak David Bowie Az éhség című filmben.” C&P színre lépésével (Chris Miller és Phil Lord, a később kirúgott rendezőpáros — a szerk.) váltak a lények ténylegesen férgekké. Proxima úrnő kinézete is folyamatosan változott a produkció során. Ami kezdettől fogva megmaradt, az a lények érzékenysége a fényre.
3. Kezdettől reméltem, hogy Linda Hunt lesz Proxima úrnő hangja, mivel az ő nevéhez fűződik Shelly Duvall Nightmare Classics című rövid életű és fájdalmasan alul értékelt Showtime-sorozatának emlékezetes nyitó narrációja (egy Edgar Allen Poe-idézet), ami amúgy YouTube-on is fellelhető. Amikor elmondtam Lindának, hogy emiatt gondoltam rá, már halvány emléke sem volt róla, és vitatta is, hogy ő csinálta azt a narrációt. Pedig egyértelműen vele készült. Emellett Lindánál kiválóbb személyiséggel aligha találkozhat az ember.
4. NANÁ, hogy Han elmesélte Leiának a sztorit, hogyan jutottak ki Qi'rával a fehér férgek odújából, és ez adta Leiának az ötletet, hogy A Jedi visszatérben előhúzzon egy valódi hődetonátort, amikor a Boushh nevű fejvadásznak adta ki magát Jabba palotájában. És ha valaki úgy érezné, erre tök fölösleges volt magyarázatot adni... ugyan már, ez nagyon is magyarázatra szorult!
5. A forgatókönyv korai változataiban még nem szerepelt a siklós üldözés. Az ötlettel C&P állt elő, majd véleményem szerint C&P és RH is (Ron Howard, a filmet befejező rendező — a szerk.) csodálatosan valósította meg. Valamennyien úgy érezték, látnunk kell Han képességeit a botkormány mögött, ami a későbbi Kessel-futamot is hihetőbbé teszi. LK számára, aki inkább a dickensi motívumra fektette a hangsúlyt, fontosabb elem volt a gyalogos üldözés és a kimaradt jelenet az angolnás hordóval, ami most helyet kapott az extrák között.
6. A Han gatyájából előhúzott angolna tisztelgés River Phoenix emléke előtt, akivel LK együtt dolgozott a Szeretlek holtodiglan című filmen, és aki először küzdött meg azzal a kemény feladattal, hogy eljátssza egy ikonikus Harrison Ford-karakter fiatalkori mását.
7. A siklós üldözés számtalan iteráción ment keresztül, számos izgalmas ötlettel, amelyek aztán nem passzoltak a filmbe. A kedvencem ezek közül, amikor Han és Moloch a gyártósorról frissen legördülő és óriás tekegolyóként szanaszét guruló, szárny nélküli TIE-vadász pilótafülkék között manőverez. Kár, hogy kimaradt.
8. Moloch neve Allen Ginsberg Üvöltés című versére utal. Ha még nem olvastad, érdemes. Jó kis vers.
9. Coronet űrkikötő nevét a Wookieepedián találtuk, corelliai űrkikötőket keresve. Azt akartuk, hogy a jelenetsor a Keresztapa második részének Ellis-szigeti jeleneteire emlékeztessen, érzékeltetve, hogy milyen apró porszem Han és Qi'ra a dolgok összességéhez, a Birodalom kegyetlen és személytelen gépezetéhez képest.
10. LK-val hosszan és állhatatosan küzdöttünk, hogy látható legyen Han Birodalmi Akadémián töltött időszaka és eltanácsolása. Fontosnak tartottuk, hogy látni lehessen, hogyan tanul pilótának. Ám ez kezdettől egy olyan epizód volt, ami megakasztotta a történet folyását, amiről egyébként is úgy éreztük, hogy csak akkor indul be igazán, amikor Chewie is megérkezik a filmbe.
11. Tag és Bink a kép két szélén látható Han caridai meghallgatása során. Egy adminisztrációs hiba folytán beosztott tisztek lettek a Birodalmi Akadémián, miután rossz váróteremben bóbiskoltak el. Taggel és Binkkel számos felvétel készült, ám végül RH úgy érezte, a karaktereket megszemélyesítő színészek túl jóképűek és karizmatikusak (Jon maga játszotta egyiküket — a szerk.), így túlságosan elvonják a figyelmet Aldenről (aki remek a jelenetben). Egyébként feltűnik még itt Glyn Dillion és David Crossman jelmeztervező, Rob Bredow producer és VFX felelős, az összetéveszthetetlen Cheryl Howard és számos más stábtag is. A teljes listáért, hogy ki és hol látható a kihallgatás jelenetében, kövessétek be Glyn Dillont Instagramon!
12. Azt akartuk, hogy Mimban Kubrick A dicsőség ösvényei című filmjét idézze, ahol Hant a legpokolibb háborús környezetbe helyezhetjük. Eredetileg Beckett csapatának volt egy negyedik tagja is, KORSO, aki néhány képkockán most is felfedezhető. Az alakítás remek volt, de csak összezavartuk volna a nézőt, ha a zűrzavar közepén megpróbálunk bemutatni egy szereplőt, akit egyből ki is nyírunk. Az eredeti elképzelésünk az volt Korsóval kapcsolatban, akit egy meglehetősen nagy darab fickó játszott, hogy mivel Beckett elvesztette az erős emberét, Chewie kapóra jön beugrónak a helyére.
13. C&P ötlete volt, hogy Chewie legyen „a szörny”, akivel az engedetlen katonákat (és droidokat, gondolom) büntetik a Mimbanon. És az ő zseniális ötletük volt az is, hogy Han a kritikus pillanatban szólaljon meg shyriiwook nyelven. A sárverem színtiszta C&P, és ami engem illet, szerintem a film egyik legjobb jelenete.
14. Az egyik akciójelenet, amit sosem forgattunk le, de számos forgatókönyv-változatot túlélt a produkciós folyamat során, abból indult volna, hogy Backett csapata Han és Chewie NÉLKÜL száll fel, ezért Han és Chewie kénytelen elkötni egy birodalmi szemétszállító hajót, hogy azon meneküljön. Aztán egy adott pillanatban kidobták volna a szemetet az őket üldöző rohamosztagosokra. Most, hogy ezt leírom, már örülök, hogy nem forgattuk le. Egy vagyonba került volna, és SOHA nem élte volna túl a vágóasztalt.
15. Gyerekkoromban mi, Kasdanek számos karácsonyt töltöttünk a dél-coloradói Sziklás-hegységben, ami csak azért furcsa, mert EGYIKÜNK SEM síel. Mindenesetre a Vandor 1 környezetével kezdettől fogva azt a gyönyörű tájat kívántuk megidézni. Ráadásul jól illeszkedett az űrwestern hangulathoz, amit szerettünk volna megteremteni.
16. A Conveyex-meló a forgatókönyv valamennyi változatában szerepelt. Az ötlet nagyon korán megszületett, és mindig mindenki jól fogadta. Ám a rakomány eredetileg nem Coaxium volt, hanem egy különösen veszélyes bűnöző, úton egy csúcsbiztonságos börtönbe. Az eredeti ötletünk az volt, hogy egy banda tagjai bérlik fel Beckettéket a vezetőjük kiszabadítására. Az akció végén a bűnöző szó nélkül lelép az embereivel, és legközelebb csak egy meg nem határozott folytatásban látjuk viszont, amikor egy kritikus pillanatban ők mentik meg Hant.
17. Így visszatekintve, Thandie Newton talán túlságosan is jó és érdekes volt Val szerepében. A történetet kezdettől úgy terveztük meg, hogy Beckett a félresikerült Conveyex-meló során elveszíti csapatának megbízható tagjait, így kénytelen olyan újoncokra hagyatkozni, mint Han és Chewie, és ezzel megnyílik az ajtó Lando, Qi'ra és L3 számára is a csapatba. Csakhogy Thandie annyira jó a szerepben, hogy a karakterének halála már-már arculcsapással ér fel. Ilyen furcsa és váratlan problémákat tud szülni, amikor bámulatos, lebilincselő színészekkel tudunk dolgozni a Star Wars univerzumában. Az ember szeretne többet kapni belőlük.
18. Dryden Vos főhadiszállása eredetileg nem egy hajó volt, hanem egy erőd sziget, mint Mont-Saint-Michel, csak bonyolult csatornarendszerrel. A forgatókönyv harmadik felvonásában Lando egy Star Wars-osított motorcsónakkal hasított volna a csatornában. Jó kis elképzelés volt, de a megvalósítása nehéz és borzasztó időigényes lett volna.
19. Qi'ra megemlít egy Dok-Ondar nevű ithori régiségkereskedőt. Jegyezzétek meg a nevet, mert egy nap még találkoztok vele!
20. Vita tárgyát képezte, hogyan végezzen Dryden a balszerencsés tartományi kormányzóval. Néhányan a lefejezése mellett voltunk, és forgattunk is egy olyan változatot, amelyben egy fej végiggurul a padlón. Mások viszont úgy érezték, ez egy kissé túl nyers lenne a Star Warshoz.
21. Paul Bettany egy félisten. Ha valaha lehetőségetek adódik vele dolgozni, vagy akár csak együtt lógni vele, ragadjátok meg! Nála jobb arcot nem sokat ismerek, és színésznek sem utolsó. Ha a Solo megtekintése után még több Bettanyre vágynátok, melegen ajánlom a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán című filmet, ami az egyik kedvencem a számtalan ragyogó alakítása közül.
22. Dryden Vos egyik ihletője Robert Prosky Leo nevű karaktere Michael Mann Az erőszak utcái című filmjéből. Robert Prosky együtt dolgozott RH-val a Túl az Óperencián című filmen. Don Draper alakjából is merítettünk. Azt akartuk, hogy a karakter megjelenésében szöges ellentéte legyen egy másik Star Wars-gengszterfőnöknek. Annak a bizonyosnak, aki súlyproblémákkal küzd.
23. Egyik személyes kedvencem a filmben a Dryden dolgozószobájában játszódó jelenet, amelyben először vetődik fel a kesseli rablás ötlete. Han számos tekintetben ebben a jelenetben válik igazán Hanná. Ahogy rögtönzéssel próbálja megmenteni az irhájukat, nagyon jellemző arra a férfire, akivé később válik. „A hajót megszerezzük, pilótánk már van hozzá.” Ez igazi Han.
24. A kunyhó, ami az Ypso erőd részét képezi, C&P ötlete volt. Robert Altman McCabe és Mrs. Miller című filmje ihlette meg őket, és szerették volna ugyanazt az árnyas, téli hegyi kunyhó hangulatot megteremteni a filmben. Bradford munkája (Bradford Young operatőr — a szerk.) különösen szép abban a díszletben, és az egész film látvány- és hangulatvilágára nézve igazodási ponttá vált.
25. Ma már aligha kell mondanom, de Donald egyszerűen Lando szerepére született. Emlékszem, mennyire felvillanyozott, amikor láttam a próbafelvételét. Majd amikor láttam, ahogy Bob Iger és Alan Horn látja a próbafelvételét. Mindannyian tudtuk, hogy nagy élmény lesz vele dolgozni, és el fogja lopni a showt minden egyes jelenetben, amiben szerepel. Ez még az Atlanta és az Awaken My Love előtt volt, de már a Community után. Az a véleményem, hogy Donaldnak MUSZÁJ újra magára öltenie a köpenyt, és minél előbb, annál jobb.
26. L3 karaktere C&P, LK és jómagam beszélgetései révén született meg. Érdekes látni, hogy milyen megosztóvá vált ezekben a különösen megosztott és politikával áthatott időkben. Akit érdekel ez a diskurzus, annak ajánlom Spencer Kornhaber remek írását az Atlanticban és egy másik írást Kate Gardnertől a The Mary Sue-n, amely illusztrálja az eltérő nézőpontokat és azt a szenvedélyt, amit az emberek a Star Wars iránt éreznek. Igazság szerint a karakter CM (Chris Miller — a szerk.) elmés megfigyeléséből formálódott, miszerint vicces, hogy Mos Eisleyban a pultos épp C-3PO-t utasítja ki, tekintve, hogy a droidok a legkevésbé bajkeverő alakok az egész galaxisban.
27. „Még a Fekete Spirálig sem jutnál el nélkülem.” Fekete Spirál... hamarosan egy közeli élményparkban.
28. A forgatás egyik legnagyszerűbb estéje volt, amikor Han első találkozását vettük fel a Falconnal. Élénken emlékszem, ahogy a szereplőgárda körülülte RH-t, aki saját élményeiről sztorizgatott, és elmesélte, milyen volt felnőni ebben az iparágban. Ron a világ egyik legjobb történetmesélője, és szinte nincs más rajta kívül, aki öt éves kora óta egyfolytában űzné ezt a szakmát.
29. A jelenetet, amelyben Han és Lando a szüleiről mesél, részben Bruce Springsteen önéletrajzi kötete, a Futni született ihlette (amit egyébként nem tudok eléggé ajánlani). Mivel a SW számos szereplője árva vagy valamiféle nagy tragédia gyermeke, azt akartuk, hogy Han származása mögött komplexebb és kevésbé romantikus történetet sejtsen a néző. Az apja munkásként élt, csupa csalódással, a fiához fűződő viszonya bonyolult volt és nehézkes. Han végül elmenekült mellőle. Szeretem azt gondolni, hogy Han apja még most is él valahol, és épp a halálba issza magát.
30. Lando köpenyes gardróbja megint egy óriási ötlet, ami tipikusan C&P. Kezdettől fogva az volt a szándékunk a jelenettel, hogy párhuzamba állítsuk Han és Leia szerelőfülkés jelenetével a Birodalomban. Jó ötletnek tartottuk megmutatni Hant egy hasonló helyzetben, hasonló évődésben, de egy nagyon eltérő partnerrel, aki akár taníthat is neki egyet s mást. Han és Qi'ra kapcsolatát soha nem állt szándékunkban lezárni ennek a filmnek a végeztével. Remélem, hogy egy napon tovább mesélhetjük a történetüket, mert szeretem ahogy az útjaik elfelé tartanak.
31. Beckett és Han jelenete a társalgóban jól illusztrálja Michael Mann hatását a filmre. Azt akartuk, hogy Beckett kiköpött olyan legyen, mint Neal McCauley. Azt akartuk, hogy Beckett megtestesítse azt a fajta cinizmust, amit a későbbi élete során Han is áraszt a külvilág felé, de igazán sosem tesz magáévá. Woody hibátlanul hozza az efféle jeleneteket. Nem készült róla egyetlen felvétel sem a jelenethez, amit ne tudtunk volna használni. Vannak színészek, akik csak megszólalnak, és máris elhiszed nekik a pillanatot. Woody közéjük tartozik, és élmény minden vele töltött pillanat, legyen az akár a forgatáson vagy épp egy étteremben. Ha pedig még nem láttátok, nem tudom eléggé ajánlani a Lost in London című filmjét. Igazi filmes csemege.
32. Az örvény. Ez is egy olyan ötlet, ami kezdettől fogva szerepelt a forgatókönyvben. A munkafolyamat során végig rajtunk volt a teher, hogy valahogy meg kell próbálnunk vizuálisan izgalmassá, ötletessé és legalább valamelyest logikussá tenni a Kessel-futamot. Számolatlan beszélgetést folytattunk erről, bár tisztában voltunk vele, hogy nem tudunk minden egyes néző elvárásainak eleget tenni, de legalábbis Neil Degrasse Tyson elvárásainak biztosan nem. Szerettünk volna egy kis Jules Verne-hangulatot teremteni, és kifejezetten kedveltük a vihar az űrben gondolatát és a kérdést, hogyan nézhet az ki. A koncepcióra nagy hatással volt a kép, amit a Hubble készített a Teremtés oszlopairól. Az ILM teszteket végzett, amelyek során különböző színű porokkal teli dobozokat repítettek levegőbe, és a robbanásokat lassítva fotózták. Nagy élmény volt nézni.
33. „Bolygó méretű széntömbök csapódnak egymáshoz.” Tudtunk, hogy ezen át akarjuk repíteni Hant.
34. Lehetséges, hogy Qi'ra kitalált titulusa, „a kereskedelmi utak kiosztásáért és sarcoltatásáért felelős altengernagy helyettese” egy kis ártatlan csipkelődés némely korábbi SW-kaland kevésbé követhető expozíciója iránt? Á dehogy, mi mindent veszettül komolyan veszünk.
35. A kesseli tolvajakció megtervezésekor újra és újra elővettük a Mission Impossible-filmeket, mert a jelenetsornak azt a fajta lendületet és összehangoltság-érzést akartuk kölcsönözni, ami ezeknek a filmeknek a legjobb pillanatait jellemzi. Han személyisége azonban nagyon más, mint Ethan Hunté. Sokkal... lazább, és általában akkor jönnek össze neki a dolgok, amikor elkezdi kidumálni magát... Joggal tekinthetjük Han Solót a forgatókönyvírók védőszentjének.
36. LK-nak és nekem ugyanaz a kedvenc dialógusunk Han Solótól. „Itt minden a legnagyobb rendben, köszönjük. Hát önöknél?” Mindkettőnk számára ez az a momentum, ami Hant a kedvenc SW-szereplőnkké teszi (persze csakis Bossk után).
37. Több pénzt keresett volna a film, ha nem szól másról, mint hogy Lando két órán át diktálja a memoárját a holofelvevőbe? Nem kizárt. Mindig tanul az ember.
38. Az ötlet, amit legjobban sajnálok, hogy nem forgattunk le, egy WAPOTA nevű lény, ami C&P fejéből pattant ki. Egy elefántszerű hátas szörny, amely a pofáján hatalmas fúrófejet viselve tör utat a járatokban, de a kesseli lázadás során elszabadul, és megkergeti a coaxiummal menekülő Hant, Chewie-t és Sagwát. Ez a kifejezetten hosszúra nyúló üldözés tartogatott volna néhány nagyszerű pillanatot Han és Chewie között, ám a jelenetet már az előkészületi fázisban kidobtuk, mert túl drága lett volna a megvalósítása. Hosszan és eltökélten küzdöttem, hogy kerüljön vissza, de mindhiába.
39. Jó lett volna egy bónusz kisfilm, amiben Beckett ledobja magáról a kesseli álcaként használt Tantel-páncélt és gondaragyaras maszkot, majd néztük volna time-laps felvételen, ahogy a felszerelés tizenöt éven át hever a Falcon szekrényében... míg Lando elő nem veszi, hogy ő is álcaként használja Jabba palotájában. És ha kíváncsi vagy rá, vagy épp nem érted, miért kötődik ennyi szálon a film a többihez, az ok nem más, mint hogy én szeretem az ilyen hülyeségeket.
40. Gyerekkoromban a nagyapámék michigani házában volt egy stóc Star Wars Marvel-képregény, amik, azt hiszem, a bátyám tulajdonát képezték. Pontosan ugyanott álltak huszonöt éven át. Nagyon szerettem volna elérni, hogy a lövöldözés a kesseli leszállónál megidézze azoknak a csodás nyolcvanas évekbeli Marvel-képregényeknek a borítóit, Hannal, Landóval és a sistergő sugárvetőikkel. Úgy vélem, RH-nak sikerült ezt elérnie és még felül is múlnia. Látnom ezt a három fickót a Falcon tövében ennek a gyerekkori ábrándnak a tökéletes beteljesülése. Köszönet érte RH-nak és GL-nek!
41. Működik a film? Nyilván nem engem kell megkérdezni erről. De elmondom, hogy mi az, ami IGENIS működik: az a pillanat, amikor Han először pattan be a Falcon pilótafülkéjébe. A rendezés csodás, Alden minden mozdulata és pillantása ott van, John Powell tökéletes kísérő dallama pedig csak annak nem markol a szívébe, aki kifejezetten nem akarja, hogy így legyen. Nálam ez a momentum a film csúcsa.
42. Mindenképp szerettük volna, hogy kezdő csempészünknek szembe kelljen néznie egy birodalmi blokáddal. Aztán ez is megélt számos változatot. Sokáig az volt az elképzelésünk, hogy a Falcont csapdába ejti egy vonónyaláb, amiből Han úgy akar kiszabadulni, hogy egy kis coaxiummal a fedélzeten kilövi a rombolóra Lando minihajóját. Le is forgattuk ezt a változatot, de a jelenet sok időt vett el, miközben a Kessel-futam még kezdetét sem vette.
43. Ha szereted, ha utálod, vagy akár ha közömbös is vagy iránta, a Kessel-futamot a számodra elérhető legjobb képernyőn, a lehető legjobb hanggal ajánlom megtekinteni. A vizuális effektusok és a hangkeverés olyan különleges példájáról van szó, amely a jelenlegi technológia igazi csúcsát képviseli. Ezt a jelenetsort bátran párba merem állítani a filmtörténet bármelyik vizuális effektusával. Rob Bredow hatalmasat alkotott. Gyönyörűt. És a nagyszerű írót és vágót, Chris Rouse-t is dicsérnem kell, aki segített nekünk a Kessel-futam és a Conveyex-meló cselekményvonalának letisztításában.
44. SUMMA-VERMINOTH, a lény, amellyel az örvényben találkozik a Falcon, hosszú út során jutott el a mozivászonra. A forgatókönyv korai változataiban a Kessel-futamot megszakította egy kényszerleszállás egy Ridley Scott-féle hátborzongató bolygón. Ezen a Névtelen Bolygón Beckett csapata hatalmas lovecrafti szörnyekbe botlik, és egyikőjük soha nem tért volna vissza onnan. Amikor C&P bekapcsolódott a munkába, úgy döntöttek (helyesen), hogy ez a kitérő megtörné a Kessel-futam lendületét. Később, amikor RH-val dolgoztunk a jeleneten, ismét felmerült a lovecrafti szörny ötlete (mindketten nagy Lovecraft-rajongók vagyunk). Emlékszem, KK (Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök — a szerk.) elvonult a dolgozószobájába, hogy referencia fotókat keressen a Google-ben, fodros cápákról és óriás tintahalakról. Imádja az ilyeneket. Miközben ezen dolgoztunk, rábukkantunk egy fantasztikus rövidfilmre is, Ruairi Robinson rendezésében, a címe The Leviathan. Megtalálható mind YouTube-on, mind Vimeón. Régóta beszélik, hogy lesz belőle nagyjátékfilm, őszintén remélem, hogy összejön. A Summa-verminoth név szintén egy Cthulhu-mítoszra, Robert Bloch képzeletbeli könyvére, a De Vermis Mysteriisre utal.
45. A forgatókönyvben Savareen azon része, ahol a finomító található Pnakotikus Dűnék néven szerepel, ami megint csak Lovecraft-utalás. A forgatási helyszínünk, Fuerteventura igencsak félreeső és nehezen kezelhető helyszín volt. A nap végén mocskosan tértünk haza a szállodába, a csizmánk tele homokkal. Mégis, olykor a díszletben állva, ha jó felé néztünk, nem a stáb, hanem Neil Lamont elképesztő díszletei és a több száz statiszta felé tekintve, esküdni tudtunk volna, hogy valóban egy másik galaxisban járunk.
46. Erin Kellyman Nina Gold és C&P közös felfedezése, aki a legmerészebb álmainkat is felülmúlta Enfys Nest szerepében. Az arca filmvászonra kívánkozik, és ha nem tévedek, miközben ezeket a sorokat írom, már forgatja is A nyomorultak legújabb adaptációját. A magam részéről szeretném még viszontlátni Enfys Nestet.
47. A forgatókönyv számos változatában Enfys első embere a zsoldos Bossk volt, aki a film végén otthagyta volna, mivel őt valóban csak a pénz érdekli. Ezért is sokat harcoltam, de végül kisebbségben maradtam.
48. Fuerteventurán forgatva is beteljesült egy álmom, mivel végre megismerhettem Warwick Davist. Talán Bradford fényképezése is közrejátszik benne, de a fickó csak vagányabb és jóképűbb lett a korral. Weazelt alakítja, ugyanazt a szereplőt, akit a Baljós árnyakban játszott, de úgy vélem, talán itt lenne már az ideje, hogy RH-val visszahozzunk egy másik múltbéli karaktert is, akit egykor Warwick alakított. Nem is tudom, ti mit gondoltok?
49. Ha okozott meglepetést Beckett árulása, ha nem, tematikusan elkerülhetetlen volt. A cél az volt vele, hogy a pillanat az Új remény megfelelő pillanatára rímeljen, amikor Han visszatér és megmenti Luke-ot a Halálcsillag elleni támadásban. Az idősebb, cinikus figura mindkét filmben vonakodva lelép, majd hirtelen visszatér. Beckett tette árulás, míg Han esetében a hősiessége mutatkozik meg.
50. Qi'ra árulása/távozása szintén elejétől fogva bele volt kódolva a Solo DNS-ébe. Kezdettől az volt az elképzelésünk, hogy összetettebb és kifürkészhetetlenebb karakter lesz Hannál, legalábbis az életüknek ezen a szakaszán. Kivitelezni nem volt könnyű, mert folyamatosan mérlegelni kellett, mennyire szeretnénk, hogy a közönség beleélje magát a kapcsolatukba, miközben kellőképp elő kellett készítenünk a lány film végén meghozott döntését. Ahogy már mondtam, a tervünk végig az volt, hogy a film csak a történetük első két felvonását meséli el. A harmadik, Han és Qi'ra történetének megoldása még elbeszélésre vár.
51. Ha valaki úgy érezte, nem több olcsó húzásnál, elfogadom, de igazság szerint Maul személye számos finom részletben áthatja a Solót, beleértve a Vörös Hajnal nevét, Dryden dolgozószobájának műtárgyait vagy épp azt a részletet, hogy Qi'ra a Teras Kasit használja. Az előzmény trilógiából Maul a kedvenc szereplőm. Tetszik, hogy Dave Filoni a Clone Warsban, majd a Lázadókban visszahozta őt és kibővítette a sztoriját. Szeretem, hogy van legalább némi folytonosság a sorozatok és a filmek között. Számomra Maul rendeltetése az volt, hogy a Solo után ő legyen a SW igazi Keyser Sözéje.
52. Lesz valaha folytatás, mer' nagyon az jön le, hogy erre játszottatok? Hogy őszinte legyek, a kihívást sokkal inkább a külföldi jegybevétel okozza, mint az amerikai. A személyes véleményem, hogy remek Star Wars-filmeket lehetne készíteni, amelyeknek nem feltétlenül kellene ennyi pénzbe kerülniük. Remélhetőleg ez lesz a következő évek trendje, és ez a trend talán, de tényleg csak talán, lehetővé teszi számunkra, hogy így vagy úgy, de még több történetet meséljünk el Aldennel, Joonesszal, Emiliával és Donalddal. Ezekkel a színészekkel és RH-val a fedélzeten én biztosan megragadnám a lehetőséget. Tudván, hogy Hollywood és a kultúránk egésze menekül mindentől, amit csalódásként címkézett fel, az esélyek nem amellett szólnak, hogy ez a közeljövőben megvalósulna. De azt hiszem, ez Hant sem tántorítaná el.
Igazán hálásak vagyunk a visszajelzésekért, szeretünk ezekről a dolgokról beszélgetni a rajongókkal, és izgalommal éljük meg, hogy a Solo mostantól elérhető, hogy bárki megnézze, amikor csak akarja.
Az Erő legyen veletek... mindig!
***
A fentiek mellett a napokban Jon Kasdan megosztotta a Nerdist egy cikkét is, amely zseniális gyűjtést tartalmaz azokról a vizuális és tematikus párhuzamokról, amelyek megmutatják, hány és hány filmklasszikusból merít a Solo. Érdemes megnézni.