December 29-től hét héten át Boba Fett kalandjaival csábítja a nézőket a Disney+, érkezik A mandalori első leágazás, oldalhajtás, szóval spinoff sorozata, a kissé bibliaian csengő „Boba Fett könyve”, azaz a The Book of Boba Fett.

Ebből az alkalomból beszélgetett az alkotókkal és mindenekelőtt Robert Rodriguez rendezővel a The Hollywood Reporter. A december 16-án megjelent összeállítás (How ‘The Book of Boba Fett’ Will Shake Up ‘Star Wars’) magyar fordítását olvashatjátok az alábbiakban.

bobf_tronon.jpg

***

A Disnesy+-nál dolgozók legtöbbjének fogalma sem volt ennek érkezéséről.

Amikor A mandalori második évadának fináléja 2020. december 18-án képernyőre került, egy vége főcímbe ágyazott jelenet hozta a világ tudomására a The Book of Boba Fett című leágazás sorozatot. Még meglepőbbé tette a bejelentést, hogy ez mindössze egyetlen héttel azután történt, hogy a Disney a befektetőinek szánt élő közvetítés keretében bemutatott tíz előkészületben lévő új Star Wars-produkciót — hiszen nem épp most prezentálta Star Wars-terveit a cég? Összezavarodott riporterek árasztották el hasonlóképp összezavarodott sajtósok email fiókjait, Jon Favreau sorozatgazda pedig gyors meghívást kapott a Good Morning America adásába, hogy tisztába tegye a dolgokat.

„Még maga a Disney sem tudta, hogy ilyen módon fogjuk bejelenteni” — álmélkodik a The Book of Boba Fett társ-sorozatgazdája, Robert Rodriguez. „Rálátásom volt a színfalak mögötti működésre, (Favreau és Dave Filoni író-rendező-producer) mindenki előtt titokban tartotta a sorozatot.”

Na jó, nem mindenki előtt (a stúdió főnökei és üzleti döntéshozói be voltak azért avatva), de akkor is... hogy a Disney+ olyan sorozatot készít, ami még a Disney+ dolgozóit is megdöbbenti, sokat elárul a titkolózás fokáról, ami a Star Wars-galaxis Favreau és Filoni által felügyelt szegletét jellemzi — nem is beszélve arról, milyen meglepő mértékű szabadság van a kezükben, tekintve, hány mozis Star Wars-produkció szenvedte meg az úgynevezett kreatív különbözőségek súlyát, még az olyan alkotók kezei közt is, mint a Trónok harcát jegyző David Benioff és D.B. Weiss vagy a Wonder Womant rendező Patty Jenkins. A páros kétségtelenül kiérdemelte ezt a privilégiumot, hiszen A mandalori nem csupán új frissességet adott a Star Wars márkának, de sikeres volt a Disney+ 2019-es beindításában is. Második évadjával ez lett az első nem Netflix-sorozat, amely vezetni tudta a Nielsen heti streaming toplistáját, és kevesebb mint két év alatt világszerte több mint 100 millió előfizetőt szerzett a szárnyait bontogató streaming szolgáltatásnak.

„A részletek, a sisak tetején levő horpadás, az emblémák, a karcolások, a köpönyeg és a fonatok mind egy nagyobb sztorit sejtetnek”

Most pedig jön a The Book of Boba Fett (premier december 29-én), az első a Disney+ Mandalorit követő élőszereplős Star Wars-sorozatainak sorában. A mandalori harmadik évada és az Obi-Wan Kenobi 2022-ben érkezik. Ám a Boba Fett kulcsszerepet játszhat abban, hogy bizonyítsa, a Star Wars tévés jelenléte sikeresen túl tud nőni Mandón és egyből ikonikussá vált oltalmazottján, Baby Yodán, a Disney pedig kétségtelenül azt reméli, hogy a sorozat újabb lendületet ad a Disney+ előfizetőszámának növekedéséhez, amely az utóbbi hónapokban lankadásnak indult (hasonlóan sok más streaming szolgáltatóéhoz).

Boba Fettet George Lucas Star Wars-alkotó, Joe Johnston művészeti vezető és a legendás illusztrátor, Ralph McQuarrie tervezte meg az 1980-as A Birodalom visszavág számára. A szófukar, zöld sisakos fejvadász alakját Clint Eastwood Névtelen embere ihlette Sergio Leone westernjeiből (egészen a csizmáján csilingelő sarkantyúkig). Fett ezután meglehetősen dicstelen halált halt, mikor a fogakkal övezett Sarlacc verembe esett az 1983-as A Jedi visszatérben. Ám a Lucasfilm 2012-es felvásárlását követően a Disneynek más tervei voltak Fett-tel, mint hogy hagyja, hogy a karaktert „ezer éven át emésszék”. Megkezdődtek egy Boba Fett-mozifilm tervezési munkálatai, amibe a hírek szerint Simon Kinberg, Josh Trank és James Mangold is bekapcsolódott az évek folyamán, a film mégsem jutott el a magvalósulásig.

Fett végül mégiscsak feltámadt A mandalori második évadának A tragédia című epizódjában, melyben ismét Temuera Morrison (a Star Wars- előzményekben Fett apjának, Jangónak a megformálója) öltötte magára a szerepet. Favreau megkereste régi barátját, Rodriguezt, hogy rendezze meg a kulcsfontosságú epizódot. „Elég szépen odatette” — mondja Favreau. „Imádtuk, ahogyan ábrázolta a karaktert, és felvetettem neki és a stúdiónak is, hogy csináljunk többet.”

Az ötvenhárom esztendős Rodriguez ősrégi Star Wars-rajongó, olyan élmény volt ez számára, mintha a Jedi Rend soraiba vették volna fel. „Még csak azt sem mondhatom, hogy egy álom vált valóra, mert eszembe sem jutott, hogy ilyesmiről álmodjak” — meséli Rodriguez, ahogy leülünk beszélgetni Austinban található stúdiójában, a Troublemaker Studiosnál. Az Alita: A harc angyala és a Sin City rendezője mondhatni tökéletesen illik Favreau és Filoni Star Wars-csapatának magjába, holott a meggyőződésesen független filmes saját bevallása szerint nem szeret olyan témába bonyolódni, ami nem a saját szüleménye (mint négy Spy Kids-filmje).

„Általában kerülöm a legfelkapottabb témákat, mert soha nem tudsz mindenkinek a kedvére tenni, eleve vesztes helyzetben vagy ezekkel” — mondja Rodriguez. „Inkább dolgozom olyasmin, amit én hoztam létre, így senki nem mondhatja, »hékás, ez így nincs rendjén, mert...« Ha én hoztam létre, bármit megtehetek vele, amit csak szeretnék. Szeretem ezt a fajta szabadságot. Bobával ez azért másképp van, mert egy olyan karakter, akiből mindig is keveset kaptunk. Egy olyan karakter, aki sokkal népszerűbb annál, mint amennyit a vásznon eltöltött ideje indokolttá tenne. Szóval majdnem olyan, mintha egy új karakterrel lenne dolgom. Lényegében bármit megtehetsz vele, mindaddig, amíg meghagyod menőnek és nem csinálsz belőle pojácát.”

Filoninak, aki a sokat dicsért The Clone Wars animációs sorozat feje volt, megvan az elmélete arról, miért bűvöli el Fett még ma is a rajongókat, annak ellenére, hogy mindössze hat percet szerepelt az eredeti trilógiában. „Úgy vélem, a jelmez és különösen a sisak dizájnja teszi ikonikussá” — mondja. „A részletek, a sisak tetején levő horpadás, az emblémák, a karcolások, a köpönyeg és a fonatok mind egy nagyobb sztorit sejtetnek, kalandokat, amelyekben a karakternek része volt. Mindig érdekes volt elképzelni, mik lehettek ezek a kalandok. Most néhányat lehetőségünk van elmesélni.”

„Fogunk látni olyasmiket, amikhez el sem hittük, hogy nyúlhatunk.”

Ha a The Book of Boba Fett eddig bemutatott előzetesei kevéssé tűnnek nagyszabásúnak, annak oka a tudatos önmegtartóztatás: A producerek csupán a hétrészes évad nyitó perceiből mutattak képsorokat. „Az első epizód második felét nem használhatjuk, mert túl sokat árulna el” — meséli Rodriguez. A lényeg azonban, hogy Boba és orgyilkos partnere, Fennec Shand (Ming-Na Wen) elfoglalta Jabba, a hutt helyét a Tatuinon, ez a lépés pedig elvezeti őket a Star Wars bűnbandáinak eddig nem látott alvilágába.

„Boba közvetlen kapcsolatot jelent a Star Wars-sagával, hiszen részese volt annak a történetnek” — mondja Filoni. „Ez jó kis találkozási pontot teremt a klasszikus és az új szereplők számára. A mandalori javarészt új dolgokat mutatott meg, vagy olyasmit, ami korábban nem bukkant fel a vásznon. Boba Fett által össze tudjuk fűzni ezeket a szereplőket és szálakat, egy olyan karaktert követve, akit ismerünk, de mégsem tudunk róla túl sokat.”

Rodriguez hozzáteszi, hogy a karakter kifejezetten „vonzza megával az alvilág egy egész garnitúráját”.

„Felbukkannak olyan dolgok, amikre a néző nem számítana, fogunk látni olyasmiket, amikhez el sem hittük, hogy nyúlhatunk” — meséli. „Minden epizód nagy meglepetéseket tartogat.”

A producerek együttes sejtetései azt sugallják, felbukkanhat néhány ismerős arc (esetleg sisak), különösen ha a sorozat nem csupán arra tekint vissza, hogyan menekült meg Fett a Sarlacc veremből, mint azt a rajongók remélik, hanem, talán-talán Fett más eddig nem látott momentumaira is az eredeti trilógia korszakából.

A The Book of Boba Fett főszerepét a franchise-ok akció sorozataitól szokatlan módon egy 60 éves színész (Morrison) és egy 58 esztendős színésznő alakítja (Wen, aki valami módon úgy néz ki, mint akitől még ma is személyit kérnek a bárokban). „Egyszer sem érezni, hogy idősebbek lennének a szereplőink, annyira fiatalosak és energikusak” — vallja Rodriguez. „Temmel együtt járunk edzőterembe, ő tényleg maga Boba Fett. Ami pedig Went illeti, egész jeleneteket terveztem meg úgy, hogy rajta állapodjon meg a kamera, mutassa a Bobára vetett pillantását, mert annyira badass. Tem tudja, hogy eljött az ő ideje, és Wen is tudja, hogy ez az ő ideje, és amikor ilyen színészeid vannak, ők meg is ragadják a lehetőséget, ami egészen kézzel fogható.”

bobf_poster_20211227.jpg

The Book of Boba Fett — poszter: Andrew Swainson

Filoni hozzáteszi: „Tem hozza azt az intenzitást és viharvert élettapasztalatot, amire egy sokat látott fejvadásztól számítanánk, miközben fenntartja a móka és kaland érzetét is. Több dialógusa volt, mint ami Fettnek valaha is jutott, ugyanakkor fizikálisan is sokat követel meg tőle a szerep, és Tem állt ennek elébe, számtalan akcióra tréningezett és állt készen.”

Wen karaktere A mandalori első évadában mutatkozott be, ahol látszólag meghalt. „Nem volt abban semmi látszólagos” — mondja nevetve. „Akkor az teljesen egyértelmű volt.” Favreau és Filoni azonban meggondolta magát, és úgy döntöttek, kiötölnek egy történetszálat, amelyben Boba visszahozza Fennecet, hogy közös párost alkossanak. Amikor Wen belement a visszatérésbe, azt hitte, egyszerűen még több Mandalorira szerződik. „Annyira szeretnek titkolózni, hogy a szerződésekben még a produkció címe sincs leírva, minden fedőnévvel szerepel” — meséli. „Magától értetődően feltételeztem, hogy a Mandalori harmadik évadán fogok dolgozni, míg meg nem érkeztem a forgatásra.” Wen hozzáteszi, hogy a leágazás sorozat komorabb hangulatúnak hat a másik szériánál. „Mindig is a Birodalomról és a Jedikről szólt a történet; ez viszont az alvilági családokról szól, és egyfajta nyers hangvétel jellemzi” — meséli. „Meglehetősen más, mint A mandalori, ami sokkal inkább hasonlít westernre.”

A sorozat egyik kihívása, hogy látható különbséget tegyen Fett és a Disney+ másik sztoikus, sisakos fejvadásza között. Mando karakteréhez Boba Fett szolgált mintául, anélkül, hogy ténylegesen Boba Fett lett volna, pedig még az elfogott szökevényeit is karbonitba fagyasztja. Az egyik ilyen különbség némi megkönnyebbülésként szolgálhat: Mandóval ellentétben, aki hitvallása szerint elfedi kilétét, Fettet legkevésbé sem zavarja, ha le kell vennie a sisakját, mentesítve a leágazás sorozatot az anya széria gyakran bosszantó ragaszkodásától főszereplője, Pedro Pascal arcának elfedéséhez.

Rodriguez arra is rávilágít, hogy Fett eddigi kevés szerepeltetése nagy teret enged nekik, hogy új dolgokkal álljanak elő. A filmesek a King Conanhez és A keresztapához nyúltak kifejezett inspirációért. „Boba nagyobbat harap, mint amennyit képes megrágni, és nem is könnyítjük meg a dolgát” — meséli Rodriguez. „Könnyű felülni a trónra, de nem könnyű rajta is maradni. Milyen lehet egy fajvadász számára, hogy hirtelen vezérré kell válnia? Mi az, ami vonzza vagy épp taszítja? Mivé próbál válni? Mi valóban a karakter mélyére ásunk.”

„Temmel együtt járunk edzőterembe, ő tényleg maga Boba Fett.”

Rodriguez számára a Star Warshoz való csatlakozásnak évtizedekre visszanyúló gyökere van, és karrierje váratlan módokon találkozott a franchise-zal. Míg számos filmkészítő A Birodalom visszavágot nevezi meg kedvencként, amely nagy hatást gyakorolt rá, Rodriguezre valószínűleg még ennél is nagyobb hatást gyakorolt egy a Birodalom készítéséről szóló, órás hosszúságú werk különkiadás, amit egykor a CBS sugárzott. Rodriguez tizenkét évesen videóra vette a különkiadást, és „éveken át rongyosra néztem a szalagot” — meséli. „Ez volt az, ami igazán felkeltette bennem az érdeklődést a filmkészítés iránt. Hogy láthattam mindazt a mesteri tudást, amire szükség volt a film elkészítéséhez. Nem létezett CG (számítógépes grafika — a szerk.), minden makettek és stop motion révén jött létre. Késztetést éreztem, hogy egyszer én is ezt csináljam.”

Ugorjunk előre 2001-re, amikor Rodriguez a Spy Kids hangkeverésén dolgozott a Skywalker Ranchen! 1992-es első filmje, az El Mariachi óta, melyet köztudottan mindössze 7000 dollárból forgatott, a filmes szakember számos szerepet öltött magára — az IMDB felsorolása szerint volt már filmzeneszerző (17 produkción), vágó (30 produkción) de kameraman is (11 produkción). Amikor Lucas meghallotta, hogy egy fiatal filmes maga végzi a filmje hangkeverését a Marin megyei stúdióban, meginvitálta Rodriguezt az irodájába, hogy beszélgessenek.

„George azt mondta, »gyere, nézd meg ezeket a digitális kamerákat, amiket épp használok«, és mutatott nekem néhány zöldhátteres trükköt. Így kaptam kedvet a digitális filmezéshez” — meséli Rodriguez. „Ő volt a mentorom, amikor az olyan filmekről, mint az Alkonyattól pirkadatig és a Desparado olyan filmekre váltottam, mint a (forradalmi módon teljesen zöldháttér előtt forgatott) Sin City.”

Amellett, hogy mindketten a technikai innováció szerelmesei, Lucas és Rodriguez közös vonása az is, hogy egyszerre tekinthetők bennfentesnek és kívülállónak — törekvésük, hogy széles közönségnek készítsenek népszerű filmeket, miközben fenntartják függetlenségüket, és Hollywoodtól távol rendezkedtek be. Rodriguez munkái nagy részét Austinban forgatja (bár a Boba Fett Los Angelesben készült), nagyban segítve a régió produkciós növekedését.

Rodriguez elmondása szerint a Lucas által inspirált váltása a digitális filmkészítés felé vezetett el oda, hogy felkérést kapott, rendezze meg James Cameron író-rendező régóta dédelgetett szerelem projektjét, a 2019-es Alita: A harc angyala című filmet, egy élőszereplős anime adaptációt, amely széleskörű elismerést kapott a CG munkálataiért (és a legnagyobb produkció, amit Texasban valaha is forgattak). „Jon látta az Alitát, és ennek köszönhetem, hogy megkaptam a Mandalorit” — mondja Rodriguez. „Ám annak, hogy annak idején épp Ausinban fogtam bele a high-tech filmkészítésbe, George az oka.”

Szóval, ahogy egykor egy bizonyos Sith nagyúr megfogalmazta, a kör bezárult. Arra a kérdésre, beszélgetett-e a The Book of Boba Fettről Lucasszal a forgatás során, Rodriguez hallgat. „Nem mondhatom meg” — feleli, és nincs szükségünk Jedi-elmetrükkre, hogy megfejtsük ennek jelentését.

A The Book of Boba Fett forgatása 2020 novemberének végén kezdődött, a világjárvány kellős közepén, ami kidomborította Rodriguez független filmkészítői erényeit, mint hogy nem ismer lehetetlent és hogy a bizonytalanná váló körülmények között képes improvizálni. „Egyből előre menekültem. »Forgassunk, forgassunk, forgassunk, mert lehet, hogy jövő héten már itt sem leszünk és mindennel le kell állnunk«” — meséli. „De egyszer sem kellett leállnunk. Szóval az első három hét után már megvágott jelenetsorokat tudtam prezentálni Jonnak és Dave-nek, akik azt mondták, »hihetetlen, máris mennyi mindent leforgattál.« De továbbra is minden nap úgy forgattunk, mintha az lenne az utolsó napunk.”

A világjárvány a sorozat kreatív irányvonalára is hatással volt, arra ösztönözte a csapatot, hogy kellő eszképizmussal szolgáljanak a rajongók számára. „Elég lehangoló időket éltünk, ami még inkább arra sarkalt bennünket, hogy szórakoztassunk, amennyire csak tudunk” — vallja Rodriguez. Bár a produkció költségvetése nem ismert, valószínűleg nagyságrendileg megegyezik azzal a 100 millió dollárral, amelyet A mandalori debütálására költött a Disney.

Rodriguez végül közel az epizódok felét maga rendezte — hármat „a nagyok” közül, ahogy ő fogalmaz —, de hangját is kölcsönzi két karakter számára (egyikük a város elöljárója, aki az előzetesben is hallható). Wen elmondása szerint a jelentek forgatása előtt az ötgyermekes apa previzualizációt készít az ötleteiről, amelyeket a hátsó kertjében forgat le a gyerekeivel és akció figurákkal — ismételten visszanyúlva tizenkét éves énjéhez —, aztán hangeffektusokkal kiegészítve megmutatja a felvételeket a színészeinek.

Rodrigueznek ugyanakkor ragaszkodnia kellett bizonyos Star Wars-normákhoz, olykor a színezést meg kellett hagynia a keretek között. „Senki nem mondott olyat, hogy »ezek és ezek a szabályok.« Inkább én mondtam azt, hogy »ez a szín nagyon biztonságosnak tűnik, szeretnénk veszélyesebb hatást kelteni, szóval lecserélhetjük erre a színre?«” — idézi fel. „Erre azt felelték, »eddig ezeket a színeket használtuk, szóval nézzünk meg egyet ezek közül.« De nem árulhatom el, melyik az.”

Szóval egy szín elárulása már spoiler lenne?

„Aki megnézi a sorozatot, annak nyilvánvaló lesz.”

A jövőbe tekintve, Rodriguez nemrég fejezte be egy akció-thriller, a Hypnotic forgatását, Ben Affleckkel a főszerepben. Most egy modernkori, női főszereplővel készülő Zorro-rebooton dolgozik, amelyet a testvére, Rebecca Rodriguez rendez. Emellett nemrég átfogó megállapodást kötött az HBO Maxszal és társult a Cinedigmmel is, hogy újraindítsa a maga által szervezett El Rey kábelcsatornát, amely streaming szolgáltatóként független zsánerfilmekre helyezné a hangsúlyt. A lehetőségek között ott van egy Alita-folytatás is, amelyet számos találgatás övez. „Jimmel nemrég beszélgettünk róla, és még mindig érdekel mindkettőnket” — meséli. „Azt mondtam neki, hadd fejezzem be a Bobát, aztán üljünk le ötletelni.”

Ami a fejvadász jövőjét illeti, sosem volt egyértelmű, hogy a Boba Fettet egyszeri vagy visszatérő sorozatnak szánják-e, és ezt — aligha meglepetés — a producerek sem árulják el. Rodriguez úgy véli, jó esély van rá, hogy ez csupán Fett visszatérésének kezdete, bár a rendező egyelőre csak a bemutatkozó évadra szerződött. „Ha a közönség igazán szereti, biztos vagyok benne, hogy többet akarnak majd készíteni” — feleli.

Ha pedig így lesz, azt talán szó szerint a rajongók fogják megtudni elsőként.

***

A cikk eredeti változatát megtaláljátok ide kattintva.

Címkék: interjú star wars tévésorozat DisneyPlus Book of Boba

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr1916795052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.12.31. 10:44:17

na, meg is lesem az első részt hama hama!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.12.31. 16:45:19

Boba Fett 1983-ig összesen kevesebb mint egy percet szerepelt. 2012-ben a Disney már mozifilmet alapozott rá. Mi történt a kettő között, mikor és mitől lett ez az alig epizódszereplő olyan ismert, hogy külön történetágat lehet szentelni neki? Valamilyen regény hozta előtérbe?

Ragi 2022.01.02. 13:03:10

@Androsz: hogy is volt? Bobba szállította le Solot Jabbanak? Maga ez a tény, meg aztán az, hogy milyen nyomorult halált halt, baromi népszerűvé tette, meg hát ugye a kinézete is. Megadta a karakter súlyát mindkét esemény. Ilyen lett volna Greedo is. Én még mindig hallom az eredeti szinkron hanglejtését; "Jabba vérdíjjat tűzött ki rád. Minden fejvadász téged keres". És hát lehetett volna ő a hős, csak hát Han lőtt először :D szóval igen, ha minden fejvadász közül Bobbanak sikerült begyűjteni Solot, akkor tökös csávó lehet. Egyébként a horpadasok csodavárásával nem értek egyet. Ha a horpadas már a birodalomban is a sisakon volt, bobba meg a jedi után jött ki a veremből, akkor ezekre a sztorikra nem lesz magyarázat.

Kávéház Magazin · https://kavehazmagazin.hu 2022.03.10. 06:59:28

Közben tegnap megjelent Ben Kenobi történetének első tényleges előzetese :)

kavehazmagazin.hu/obi-wan-kenobi-a-bujkalo-jedi/
süti beállítások módosítása