Kathleen Kennedy nevével 1994-ben találkoztam először, amikor elolvastam Charles Champlin George Lucas: A szárnyaló képzelet című könyvét. Volt a kiadványban egy fotó, ami az Indiana Jones és a végzet temploma londoni királyi díszbemutatóján készült, Steven Spielberggel, Kate Capshawval, Lucasszal, Kennedyvel, valamint leendő férjével, Frank Marshallal.
Onnét kezdve egyre többször figyeltem fel Kathleen Kennedy nevére az Indiana Jones mellett olyan filmek producereként, mint a sokak gyerekkorát meghatározó The Goonies (Kincsvadászok), az E.T., a Jurassic Park, a Szörnyecskék, a Vissza a jövőbe-trilógia, a Vérbeli hajsza, a Hook, a Hatodik érzék... A sor szinte végtelen, így már csak egyik kedvencemet tenném hozzá, A Nap birodalmát.
Ezek a címek is elárulják, hogy Kathleen Kennedy az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb hollywoodi producere, így amikor George Lucas 2012-ben őt tette meg utódjának a Lucasfilm élén, azonnal sejteni lehetett, hogy a cég egy új korszak küszöbén áll. Azt hiszem, sokan nem gondoltak még bele, milyen hatalmas munkát végzett el Kennedy, amikor a Star Wars kereskedelmi jogaival sáfárkodó kft-ből ismét filmprodukciós műhellyé formálta a Lucasfilmet. Munkája nyomán ma a filmszakma krémje dolgozik a Star Wars-filmek stábjában, olyan szakemberek, mint a legendás díszlet- és látványtervező, Rick Carter (Forrest Gump), Michael Kaplan jelmeztervező (Szárnyas fejvadász), vagy épp az új generáció egyik legtehetségesebb operatőrének tartott Bradford Young (Érkezés).
Star Wars-filmet nem könnyű készíteni, és ha őszinték akarunk lenni, A Jedi visszatér óta valamennyi Star Wars-film nyögi annak súlyát, hogy Star Wars-filmnek kell lennie. Kathleen Kennedy azonban nagyon jól tudja, hogyan kell összerakni egy szuperprodukciót, emellett pedig láthatóan elsődleges prioritásként kezeli a Star Wars-brand védelmét. Ha kell, kemény lépéseket tesz. Ha kell, a forgatás közepén cserél rendezőt. Ha kell, újraforgattatja a film nagy részét. De gagyi nem kerülhet a mozivászonra. (És nem, amiről a top kritikusok 94%-a jó kritikát ír, az nem a gagyi kategóriájába esik.) Az eredmény pedig mind ez idáig Kennedyt igazolja. A mérlege négy jó, de az ezredforduló előzménytrilógiáját minőségben mindenképp felülmúló Star Wars-film.
A Solo ugyan csalódást okozott a kasszáknál — kizárólag a kasszáknál —, ám Bob Iger Disney-vezér nyilatkozata óta, amelyben lényegében magára vállalta a kudarcot („Én döntöttem az időzítésről... ott hibáztam, vállalom, hogy túl gyorsan akartam túl sokat... időzítés tekintetében óvatosabbak leszünk”), nyilvánvaló, hogy a Lucasfilm vezetése iránt töretlen a bizalom, és ha volt alapja a pletykának, miszerint vita folyt a Lucasfilm és a Disney között a Solo bemutatójának időzítéséről, a nyilatkozat alapján ebből a konfliktusból is Kennedy jött ki győztesen.
Mindezek fényében egyáltalán nem meglepő a The Hollywood Reporter információja, miszerint 2021-ig megerősítették pozíciójában a Lucasfilm elnökét. Nem sok kétségem volt efelől, de a hírt olvasni örömteli, nem utolsósorban azért, mert ismét bebizonyosodott, hogy tájékozódni nem a filmkészítőket vámpírfogakkal és (szó szerint) világító szemekkel lefestő jútyúberektől kell, akik álhírekkel generálnak maguknak akár milliós nézettséget. Ők ebből élnek, sajnos túlontúl jól.
A témáról a mindig mértékadó SlashFilm podcastjában hallhattok rövid beszélgetést.
Nem ez az egyetlen diadal, amit Kathleen Kennedy mostanában arat. Az Amerikai Filmakadémia idén neki és Frank Marshallnak ítélte a producereknek járó legmagasabb hollywoodi elismerést, az Irving G. Thalberg-díjat. A legutóbb nyolc éve odaítélt díjat eddig olyan legendás filmesek nyerték el, mint Walt Disney, Alfred Hitchcock, George Lucas vagy Francis Ford Coppola. Kathleen Kennedy az első női producer, aki megkapja az elismerést.
A The Hollywood Reporter cikke Kennedy személyén túl arra is kitér, milyen produkciók várhatók mostanában a Lucasfilm háza táján. Ahogy azt korábban már olvasni lehetett, a cég jelenleg a Londonban forgatott IX. Epizódra összpontosít, amely a négy évtizedes Skywalker-saga valódi lezárásának ígérkezik, és a THR információi szerint a stúdió erre rá is fog játszani a film reklámkampányában.
Emellett a Lucasfilm jelenleg a tévés produkcióira koncentrál, hiszen jön a Disney jövőre induló streaming szolgáltatásába a 2013-ban félbehagyott Clone Wars animációs sorozat új évada, valamint Jon Favreau élőszereplős Star Wars-sorozata, amelynek első díszleteiről épp a hétvégén bukkantak fel fotók.
Ha minden igaz, 2021-ig Indiana Jones is visszatér a mozikba, a IX. Epizód utáni Star Wars-filmek pedig eltávolodnak a Skywalker-sztoritól, David Benioff és D.B. Weiss filmfolyama, illetve Rian Johnson önálló trilógiája teljesen új karakterek teljesen új kalandjairól fog mesélni. Elvégre a képregényfilmek dömpingjében a Star Wars lenne az a nagy franchise, amely nem meglévő szereplőket és történeteket adaptál a mozivászonra.