Aligha kérdés, hogy 2019 végére „bébi Yoda” leigázta, porrá zúzta, majd kék tejjel felöntve jóízűen megreggelizte az internetet. Mégsem ő az első számú kedvencem az óév Star Wars-őrületei közül, hanem egy másik jelenség, ami a messzi galaxis rajongóinak kreativitásáról árulkodik.

kitbash_ge2020_dobozzal.jpg

A tavalyi esztendő nem csupán azért volt mérföldkő a Csillagok háborúja történetében, mert a Skywalker korával lezárult egy korszak, vagy épp a Mandalorival kezdetét vette egy másik, hanem azért is, mert öt évig tartó építkezés után megnyitotta kapuit a hivatalos Star Wars-park, egy hely, ahol a Star Wars-galaxis élménye valóságosabb, mint valaha.

A Galaxy's Edge parkról részletesen írtam még a májusi megnyitás előtt. Röviden: a Disney egymilliárd dollárból, hat hektáron felhúzott egy élő Star Wars-várost, a Batuu bolygón található Fekete Orom poros kis űrkikötőjét, ahol a látogató átélheti a saját Star Wars-kalandját. Mondjuk, reggel még a saját fénykardját készíti egy eldugott lakatos műhelyben, délben már felbérelik a Millennium Falcon pilótájának, délután pedig egy csillagrombolón találja magát, a kihallgatószobában. A nagy kalandra végül ihat egyet a kantinban, ahol csörgő Star Wars-érmével fizet.

Igen, ez maga a "Star Wars-mennyország", de a világ még jobban magába szippant, ha használjuk a park hivatalos applikációját, amely Star Wars-kütyüvé, úgynevezett datapaddé alakítja a telefonunkat. A datapad (adattábla vagy adatpad) a Star Wars világának multifunkciós mini kompjútere. Lényegében egy tablet, csak amikor kitalálták, a tablet még science-fictionnek számított a mi világunkban.

datapad_terminal.jpg

A datapad funkciókhoz a hivatalos Play Disney Parks alkalmazást kell telepíteni, amely a geolokációt figyelve teljesen megváltozik, amint a látogató a park területére lép. A funkcionalitás mellett a kezelőfelület is átalakul, a fejlesztők ügyesen emelték át a Star Wars-filmek képernyőképeinek sajátos dizájnját.

datapad_funkciok.jpg

A telefonunk innét kezdve csuda dolgokra lesz képes:

  • Lefordítja számunkra a Star Wars világában használt aurebesh írást.
  • Ajtókat törhetünk fel vele, droidokat és hajókat hekkelhetünk meg a segítségével.
  • A szkenner funkcióval ládák és teherrakományok tartalmát vizsgálhatjuk át.
  • Valamint titkos rádióüzeneteket tudunk dekódolni, aminek folyományaként különféle küldetéseket vállalhatunk a park területén.

Ahogy közeledett a kaliforniai Galaxy's Edge megnyitója, néhány kreatív rajongó úgy gondolta,

ha már a parkba lépve a telefonunk úgy fog viselkedni, mint egy Star Wars-kütyü, nézzen is ki úgy, mint egy Star Wars-kütyü.

Így született meg a világhálón a #datapadBuildersClub hashtag és a mozgalom, amelynek tagjai Star Wars-osított telefontokokat készítenek, az alkotások pedig nemcsak változatosak, hanem iszonyú menők is.

Íme, a nagy datapad galéria:

Mikor eldőlt, hogy 2020-ban mi is meglátogatjuk a parkot, egyből elhatároztam, hogy csatlakozom a klubhoz, és datapaddé alakított telefonnal fogok landolni a Batuu bolygón.

Hogy mi a datapad építés lényege? Fogsz egy sima telefontokot és Star Wars-ossá alakítod.

Na de hogyan?

Itt jön a dolog szépsége, ugyanis pontosan ugyanazt a technikát követjük, amit az eredeti Star Wars készítői használtak a film legendás űrhajó makettjeinek megalkotásakor. Ez a technika pedig:

A kitbashing

A név abból ered, hogy a bolti makett készletek (model kit) darabkáit használjuk fel, csak éppen valami mást építünk belőlük, mint amire eredetileg szánták.

ilm_modelmuhely_1976.jpg

Az 1977-es Csillagok háborúja modellműhelye

A klasszikus Star Wars trükkmesterei maguk sem tettek mást, mint összevásárolták a — többnyire második világháborús témájú — makett készleteket a modellező boltok polcairól, hogy aztán a tankok és repülő modellek legizgalmasabb darabkáit felhasználják a messzi galaxis gépezeteinek megalkotásához.
Így született a csillagrombolótól az X-szárnyúig valamennyi jól ismert Star Wars-űrhajó. Nem véletlen, hogy mindegyik magán hordozza a második világháború gépezeteinek formavilágát.

Volt idő, amikor a Lucasfilm trükkcégénél, az ILM-nél vödrökben álltak a különféle modellkészlet darabkák, majd jött a digitális korszak, és sokáig úgy tűnt, a számítógépes trükkök megjelenése háttérbe szorítja a kitbashinget. Ám a technika nem tűnt el, sőt, immár digitális formája is létezik. A Zsivány Egyes trükkmesterei, hogy visszahozzák a klasszikus trilógia látványvilágát, 3D-ben beszkennelték az eredeti filmekhez használt makett elemeket, és az így létrejött hatalmas digitális könyvárból dolgozva építették meg a filmben látott legújabb űrhajókat — csak immár nem a modellműhely asztalán, hanem a számítógépen.

ilm_model_kit_library.jpg

Az ILM digitális kitbashing könyvtára

Az alábbi videóban Adam Savage alkalmazza a kitbashinget. Őt legtöbben a Mythbusters műsorvezetőjeként ismerhetik, de a tévéműsor előtt évekig dolgozott az ILM modellműhelyében, egyebek mellett a Star Wars-filmeken is. A videóban már-már gyermeki lelkesedéssel mutatja be a filmes modellkészítés két jellemző technikáját: a scratch buildinget, amely során sztirol lapokból felépíti az alapformát, majd demonstrálja, hogyan lesz a kitbashing révén egy unalmas térbeli formából Star Wars-űrhajó. Közben azt is elárulja, minek nevezte el George Lucas ezeket a felületre ragasztott apró-cseprő darabokat, hogy aztán az elnevezés az egész iparágban meghonosodjon, és bemutatja azt a különleges elemet, amely valamennyi Star Wars-űrhajón megtalálható. Nagyon élvezetes kis videó, mindenkinek ajánlom.

A GE-2020-as születése

Mindezek után kellő inspirációval felvértezve vágtam bele, hogy elkészítsem saját datapademet.

Első lépésként vettem egy olcsó, műanyag telefon tokot. Azért nem szilikont, mert nem valószínű, hogy megmaradt volna rajta akár a ragasztás, akár a festék. Olcsót pedig azért, mert úgyis szanaszét akartam barkácsolni.

Közben beszereztem egy makett készletet is, egy német tigris tankot, hogy aztán semmiképp se építsem meg, hanem kimazsolázzam belőle a legjobban tetsző darabokat. Ami második világháborús hadi gépezet, azzal nem nagyon tudtam volna melléfogni, de ez a készlet telitalálat volt. Még visszatérek rá, hogy miért.

Ám nem elégedtem meg ennyivel, egy fél napot rászántam, hogy körülnézzek a pincétől a szekrények legeldugottabb sarkáig, egyéb potenciális kütyü alkatrészeket keresve, és találtam is néhány izgalmas darabot. Némi tervezés és töprengés után a legváratlanabb dolgokat sikerült újrahasznosítanom. Az antennám feje például egy Kinder-tojásból származó ugróbéka műanyag rúgója, a szára meg egyszerűen annak a műanyag keretnek egy darabja, amelyből ki kellett tördelni a makettkészlet elemeit. Végül alkotásom révén Kinder-tojás alkatrészek, régi G.I.Joe-tartozékok, de még LEGO-darabok is új funkcióra leltek a messzi galaxisban.

Mivel ez életem első datapadje, mindent akartam rá: antennát (mindjárt kettőt!), aurebesh feliratot, lámpákat, gombot, tekerőt és kiálló drótokat (akárcsak Kylo Ren fénykardján). Valamint koszt és rozsdát. Ez fontos, mert a Star Wars világában minden ütött-kopott, semmi sem úgy néz ki, mintha most gördült volna le a gyártósorról. A végeredmény nem egy visszafogott darab, ezt elismerem, de rettentő boldog vagyok vele.

Egy darab Ezeréves Sólyom a telefonomon

És akkor jöjjön a poén, ami engem is váratlanul ért! Szó szerint az alábbi volt az első elem, amiről elhatároztam, hogy fel fogom használni, és eléggé központi helyet is kapott a datapademen.
Csak később vettem észre — ezt a videót nézve akadt meg rajta a szemem —, hogy ugyanez az elem háromszor is szerepel a Millennium Falcon eredeti filmes makettjén:

falcon_darab.jpg

Vagyis akaratlanul is sikerült ugyanazt a tankot és ugyanazt az elemet kiválasztanom, amit negyvenvalahány évvel előttem a Csillagok háborúja filmtörténelmet író modellkészítői is érdekesnek találtak.
Azt hiszem, ezek után hitelesítetten Star Wars-kompatibilisnek tekinthetem a datapademet.

Karácsonyi ajándékok

A Star Wars-tokom elkészítésével sokkal több időt elpepecseltem, mint előzetesen gondoltam volna, viszont végtelenül élveztem minden percét. Olyannyira, hogy elhatároztam, készítek még két hasonlót, ezúttal már a bátyám gyerekeinek, akik szintén velünk tartanak batuui expedíciónkra. Karácsonyi ajándéknak pont kapóra jött, hiszen tizenéveseknek nehéz bármit is venni, viszont ami a telefonjukkal kapcsolatos, annak általában örülni szoktak. Ráadásul ilyenjük garantáltan nincsen.

A két új toknak immár minden szükséges tapasztalattal felvértezve láthattam neki, viszont dizájnban szándékosan egy másik irányvonalat választottam. Mivel ezeket ajándékba szántam, és nem akartam, hogy több nyűgöt okozzanak, mint örömet, ezúttal praktikussági szempontokra is odafigyeltem. A két új tokot áramvonalasabbra terveztem, szerényebb antennákkal, hogy ne kelljen annyira óvni őket. Színesebb, barátságosabb tokokat terveztem, és a kopások festésénél is visszafogtam magam. (Az övék mégse nézzen ki úgy, mintha a föld alól ásták volna ki...) Ellenben kipróbáltam más dolgokat, amik jellemzőek a Star Wars formavilágára: "uborka" alakú nyílások, lecsapott sarkak, konkáv alakzatok, ismétlődő panelek...

gd20_ge20.jpg

A modellboltban kaptam hasonló sztirol lapot, mint amilyet Adam Savage mutat be a fenti videóban. Valóban remekül lehet dolgozni vele; csak egy erősebb karcolás, és törik, mint a keksz, pont ott, ahol szeretnéd. Az összes panelt ebből vágtam ki.
Közben a tank készletem továbbra is aranybányának bizonyult. Amire különösen büszke vagyok, az az ágyúcsőből született antenna a narancssárga tokon — a cső darabjainak átrendezése elég jól sült el.

Enciklopédia Galaktika

Mire a két utóbbi tokot megterveztem, önkéntelenül megszületett a fejemben ennek a három kütyünek a fiktív története. Az első olyan, mint egy katonai eszköz; nincs arculat, csak funkcionalitás. Az utóbbi kettő viszont színével és áramvonalasságával már egy kereskedelmi célú termék jegyeit hordozza. Más kor, más felhasználói kör, de mégis egy termékcsalád.

Végül, akárcsak a datapad építő mozgalom egyik útnak indítója, a képes Star Wars-útmutatók mintájára én is megszültem a magam enciklopédia bejegyzését. Itt mindent megtudhatsz sok csatát megjárt datapadem fiktív működéséről:

datapad_visual_dict_75.jpg

Dobozba vele!

Mivel az út Amerikába, akarom mondani, a Batuu bolygóra nem éppen rövid, a gyerkőcöknek dobozt is gyártottam, amelyben biztonságban szállíthatják a tokokat, na meg a karácsonyi ajándékozásnál is felkeltheti a kíváncsiságukat.

gd20_doboz.jpg

A belső kialakításnál arra törekedtem, hogy az antennák, bármilyen kicsik is, védve legyenek. A doboznak is Star Wars-os jelleget szántam, de azt akartam, legyen inkább titokzatos, mint egyértelmű. Így az egyik dobozra Fekete Orom logója került, a többi dizájn elemet pedig a batuui építészetből merítettem. (Utóbbi egyébként jelentős részben táplálkozik a Star Wars eredeti látványtervezője, a néhai Ralph McQarrie klasszikus látványterveiből, de ez már egy másik cikk témája lenne.)

batuu_faldiszites.jpg

Jellegzetes "batuui" díszítés a Galaxy's Edge egyik épületének falán.

Ami az ajándékozást illeti, a siker nem maradt el. Legtöbben azt hitték, hogy a tokok 3D nyomtatással készültek, amit akár dicséretnek is vehetnék, viszont a cikk megírására inspirált. Talán mostantól egy kicsit többen fogják ismerni a kitbashing fogalmát.

A három datapad pedig legközelebb már éles bevetésen találkozik, a Batuun.

datapadek_dobozok.jpg

További Star Wars-tokok fotójáért keresd a #datapadBuildersClub hashtaget Twitteren és Instagramon, készítési tippekért pedig látogasd meg a datapadbuilders.club weboldalt!

Címkék: star wars történelem star wars park galaxys edge

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr3515385058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása